Listopad 2024 roku przyniósł imponujący wzrost rejestracji używanych samochodów sprowadzonych do Polski. Zarejestrowano aż 74 070 aut osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza wzrost o 5,4% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. To już siedemnasty z kolei miesiąc, w którym odnotowano wzrost importu, a skumulowany wynik za cały rok zbliża się do 900 tys. pojazdów – to aż 20,4% więcej niż rok temu.
Prognozy na 2024 rok
Zgodnie z danymi IBRM Samar, całoroczny import ma szansę osiągnąć poziom od 940 do 960 tys. sztuk. Obecnie trend 12-miesięczny wskazuje na wartość 957 461 aut, co czyni 2024 rok rekordowym pod względem liczby sprowadzonych samochodów.
Statystyki importu
Wśród sprowadzanych pojazdów zdecydowaną większość stanowią samochody osobowe – 816 011 sztuk, co stanowi wzrost o 19,8% rok do roku. Samochody użytkowe osiągnęły wynik 80 031 sztuk, czyli o 26,2% więcej niż w 2023 roku.
Średni wiek importowanych pojazdów ustabilizował się na poziomie 12,4 roku, co pozostaje w dużej mierze wynikiem wieku samochodów z silnikami benzynowymi (średnio 13 lat). Interesujący jest jednak znaczący wzrost liczby rejestrowanych modeli elektrycznych – blisko **5 tys. sztuk**, co oznacza wzrost o 40,3% rok do roku.
Najpopularniejsze marki i modele
Ranking popularności marek i modeli nie przynosi większych zmian.
– Volkswagen pozostaje liderem wśród samochodów osobowych, podczas gdy w kategorii dostawczych dominuje Renault.
– Wśród osobowych modeli najpopularniejsze są Opel Astra, Volkswagen Golf i Audi A4, z wyraźną przewagą Opla Astry.
– W segmencie dostawczym niezmiennie króluje Renault Master.
Największe źródła importu
Niemcy pozostają najważniejszym krajem pochodzenia samochodów sprowadzanych do Polski, z udziałem 52,5% (466 966 sztuk). Duże wzrosty zanotowano również w imporcie ze Stanów Zjednoczonych (+49,2%) i Włoch (+42,4%).
Pełne dane z TOP20 krajów:
1. Niemcy – 466 966 szt. (+19,3%)
2. Francja – 92 561 szt. (+7,4%)
3. Belgia – 65 067 szt. (+23,7%)
4. Stany Zjednoczone – 62 404 szt. (+49,2%)
5. Holandia – 44 432 szt. (+11,4%)
W zestawieniu tylko Norwegia i Szwecja wykazały spadki, odpowiednio o -11,3% i -2,6%.
Zapytanie do czytelników
Jak oceniacie wpływ rosnącego importu samochodów używanych na sprzedaż w Waszych komisach? Czy ten trend oznacza większą konkurencję, czy może otwiera nowe możliwości? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach na naszej stronie i profilu na Facebooku!
Źródło: Samar.pl