Ta treść jest tylko dla subskrybentów
SENAT
Na 6 posiedzeniu Senatu w dniu 15 lutego 2024 r., Senatorowie: Zdzisław Pupa, Józefa Jodłowski i Jan Hamerski, złożyli oświadczenie skierowane do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka w sprawie obowiązku rejestracji pojazdów używanych sprowadzanych z zagranicy w celu sprzedaży.
„Szanowny Panie Ministrze!
W związku z nowelizacją ustawy – Prawo o ruchu drogowym, która weszła w życie 1 stycznia 2024 r., polscy przedsiębiorcy zajmujący się handlem samochodami używanymi licznie zgłaszają istotny problem konieczności rejestracji każdego sprowadzonego pojazdu, nawet jeżeli sprzedadzą go przed upływem wyznaczonego w ustawie terminu na złożenie wniosku o rejestrację. Zgodnie z wprowadzonymi zmianami przedsiębiorcy są zmuszeni złożyć wniosek o rejestrację w terminie do 90 dni. Jeżeli tego nie zrobią, to zapłacą karę w wysokości 1 tysiąca zł lub w wysokości 2 tysięcy zł, jeżeli spóźnią się ponad 180 dni. Nowelizacja ta powoduje chaos nie tylko wśród przedsiębiorców, ale również wśród pracowników wydziałów komunikacji, którzy różnie interpretują przepisy odnośnie do nakładania kar za niezarejestrowanie pojazdu w terminie. Taka sytuacja bardzo źle wpływa na rynek handlu samochodami używanymi w Polsce.
Wobec powyższego zwracamy się z następującymi pytaniami.
- Czy przedsiębiorca, który sprowadził z zagranicy do Polski używany samochód, a następnie sprzedał ten pojazd przed zarejestrowaniem, mieszcząc się w ustawowym terminie na złożenie wniosku o rejestrację, powinien zostać ukarany za niezłożenie wniosku o rejestrację?
- Czy ministerstwo planuje doprecyzowanie ustawy w celu wyeliminowania niejasnychprzepisów?”
SEJM
Interpelacja nr 1666 w sprawie wprowadzenia przepisów utrudniających prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na handlu pojazdami, złożona przez Bartosza Romowicza.
Interpelacja nr 1693 w sprawie sprzedaży pojazdu sprowadzonego na terytorium RP bez uprzedniej rejestracji, złożona przez grupę Posłów: Patryka Gabriela, Magdalenę Małgorzatę Kołodziejczak, Jacka Niedźwiedzkiego, Rafała Siemaszko i Bartosza Zawieja.
Obie interpelacje wpłynęły do Sejmu 20 lutego 2024 roku, a ich adresatem jest minister infrastruktury. Odpowiedzi na pierwsze interpelacje powinny zostać udzielone w najbliższych dniach. Jak pojawią się na stronie Sejmu oczywiście poinformuję Was o tym.
DZIAŁAJMY RAZEM!
Dziękuję wszystkim, który zaangażowali się i poprosili Senatorów i Posłów o interwencje w sprawie problemów, które nas dotyczą. Na razie widzimy reakcje kilku z 460 Posłów i 100 Senatorów. Cały czas powinniście apelować do tych jeszcze nieznających problemu o interwencje w tej sprawie.
Posłów ze swojego okręgu wyborczego znajdziecie – TUTAJ
Senatorów ze swojego okręgu wyborczego znajdziecie – TUTAJ
Do dzieła!
W poniedziałek Posłowie i Senatorowie powinni pełnić dyżur w swoich biurach. Umawiajcie się na spotkania i przestawiajcie swój problem.
TUTAJ macie zebrane najważniejsze problemy związane z rejestracją pojazdów. Możecie wykorzystać to pismo, interpelacje poselskie i oświadczenie senatorskie do przedstawienia tematu.
Dawajcie mi proszę znać o wynikach Waszych rozmów.
Jutro będę brał udział w zwołanym na wniosek Forum Recyklingu Samochodów, posiedzeniu zespołu roboczego ds. Branży Motoryzacyjnej Rady Przedsiębiorców przy Rzeczniku MiŚP.
Temat: Problemy wynikłe wskutek wejścia w życie z dniem 1 stycznia 2024 r. zmian w ustawie „Prawo o ruchu drogowym”
Ok
TO JEST NIC W PORÓWNANIU Z AKCYZĄ
SŁYSZELIŚCIE ŻE OD NOWEGO ROKU NIE MA POŁOWY AKCYZY NA MIĘKIE CHYBRYDY.
Mówiłem Wam o tym już jakiś czas temu.
Samochody hybrydowe, które nie mogą poruszać się na silniku elektrycznym są traktowane jak pojazdy spalinowe.
To tak najprościej mówiąc.
I co wiadomo już coś z tą rejestracja aut z zagranicy czy będą karać ?