0,00 zł

No products in the cart.

Sukces Rzeczników MŚiP – korzyść dla nas.

Data:

Dzięki Rzecznikowi MŚiP i Radzie Przedsiębiorców, mamy prawdziwy zwrot w sprawach dotyczących kar nakładanych na nas przez Wydziały Komunikacji w związku ze sprzedażą samochodów sprowadzonych przed zarejestrowaniem.

Na początku chciałbym bardzo serdecznie podziękować byłemu Rzecznikowi Małych i Średnich Przedsiębiorców Panu Adamowi Abramowiczowi oraz ówczesnemu Zastępcy Rzecznika MŚP dr n.pr. Markowi Woch, który przygotował od strony merytorycznej wystąpienie i całej Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP za złożenie zgodnie z art. 33 ust.2 Ustawy Prawo Przedsiębiorców, wniosku o wydanie przez Ministerstwo Infrastruktury objaśnienia prawnego, oraz nowej Pani Rzecznik Agnieszce Majewskiej i całemu jej zespołowi za dokończenie tego procesu. Nasza sprawa pokazuje, że praca w Radzie Przedsiębiorców i istnienie instytucja Rzecznika MŚiP ma sens, bo daje realne korzyści dla przedsiębiorców.

SZKOLENIE-baner-1200x200

Przebieg postępowania

Nasz kolega Marcel, w czerwcu tego roku został ukarany przez Starostę Wyszkowskiego za sprzedaż samochodu sprowadzonego przed rejestracją. Za pośrednictwem PolskiAutoHandel.pl skorzystał z pomocy mecenasa Pawła Tuzinka i odwołał się od tej decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce, które utrzymało decyzje Starosty. Kolejnym krokiem było złożenie skargi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, którą zgodnie z procedurą złożyliśmy za pośrednictwem SKO.

I tutaj nastąpił przełom

W toku postepowania skargowego SKO w Ostrołęce zauważyło, iż w dniu 18 października 2024 roku, czyli już po wydaniu zaskarżonej decyzji, Minister Infrastruktury opublikował, na stronie www.gov.pl, informacje z dnia 11 października 2024 r., znak: DTD-3.4400.558.2024, dot. art. 73aa Prawo o Ruchu Drogowym, w której wskazano, ze w sytuacji sprzedaży pojazdu, o którym mowa art. 73aa ust. 1 pkt 2 lub 3 p.r.d., przed upływem ustawowego terminu 30 albo 90 dni, osoba zbywająca pojazd traci przymiot jego właściciela, a tym samym legitymacje do złożenia wniosku o rejestracje. W informacji tej wskazano, iż w momencie zbycia pojazdu podmiot będący dotychczas właścicielem przestaje nim być i traci możliwość złożenia wniosku jako strona w postepowaniu o rejestracje pojazdu, a obowiązek ten przechodzi na nowego właściciela (nabywcę) pojazdu. Innymi słowy, okoliczność zbycia pojazdu przed upływem terminu wyznaczonego w ustawie na wypełnienie obowiązku złożenia wniosku o rejestracje znosi obowiązek wynikający z art. 73aa ust. 1 albo ust. 3 p.r.d., w konsekwencji brak jest podstaw do wszczęcia postepowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej, o której mowa w art. 140mb p.r.d.

Powyższa informacja w przeciwieństwie do wcześniejszego pisma Ministerstwa Infrastruktury Departamentu Transportu Drogowego „Informacja dotycząca art. 73aa ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym” z dnia 4 marca 2024 r., została wydana w związku z wnioskiem Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, w trybie objaśnienia prawnego, tj. art. 33 ust. 1 Ustawy Prawo Przedsiębiorców. Przepis ten stanowi, iż właściwi ministrowie oraz organy, które na podstawie odrębnych przepisów są upoważnione do opracowywania i przedkładania Radzie Ministrów projektów aktów prawnych, dążą do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa z zakresu działalności gospodarczej, w szczególności wydając, w zakresie swojej właściwości, z urzędu lub na wniosek Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wyjaśnienia przepisów regulujących podejmowanie, wykonywanie lub zakończenie działalności gospodarczej, dotyczące praktycznego ich stosowania (objaśnienia prawne), przy uwzględnieniu w szczególności orzecznictwa sadów, Trybunatu Konstytucyjnego i Trybunatu Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zauważenia wymaga, iż zgodnie z treścią art. 35 ust. 1 Ustawy Prawo Przedsiębiorców. interpretacja indywidualna nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, z tym, że przedsiębiorca nie może być obciążony sankcjami administracyjnymi, finansowymi lub karami w zakresie, w jakim zastosował się do uzyskanej interpretacji indywidualnej ani daninami w wysokości wyższej niż wynikające z uzyskanej interpretacji indywidualnej. Przepis ten stosuje się odpowiednio w przypadku zastosowania się przedsiębiorcy do objaśnień prawnych lub utrwalonej praktyki interpretacyjnej właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej (por. ust. 3 cytowanego przepisu).

SKO naprawiło swój błąd

W związku z powyższym, SKO stwierdziło należy, iż prowadzenie postepowania administracyjnego w przedmiocie natężenia kary pieniężnej w związku z naruszeniem obowiązku złożenia wniosku o rejestracje staje się bezprzedmiotowe.

Zgodnie z art. 105 § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego w przypadku, gdy postepowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe w całości albo w części, organ administracji publicznej wydaje decyzje o umorzeniu postepowania odpowiednio w całości albo w części. W przedmiotowej sprawie prowadzenie postepowania, wobec ww. objaśnienia prawnego z dnia 11 października 2024 r. i treści art. 35 ust. 1 u.p.p., stało się bezprzedmiotowe w całości.

Mając na względzie powyższe okoliczności faktyczne i prawne sprawy Kolegium uznało, iż przedmiotowa skarga zasługuje na uwzględnienie w całości. Konsekwencja uwzględnienia skargi jest uchylenie zaskarżonej decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce oraz poprzedzającej ją decyzji Starosty Wyszkowskiego i umorzenie postępowania organu I instancji w tym zakresie w całości.

Odwoływanie się ma sens

To sprawa pokazuje, że odwoływanie się i walka o swoje przekonania i prawa ma sens. Oczywiście dużo prościej prowadziłoby się nam działalność, gdyby stanowione w Polsce prawo było jasne i klarowne, ale niestety nie zawsze tak jest. Dlatego od samego początku naszych problemów z Wydziałami Komunikacji uważałem, że trzeba walczyć o swoje.

Ty też możesz pomóc sobie i naszej branży

Udostępnij ten tekst znajomym i pokaż tą decyzje SKO w swoim Wydziałe Komunikacji. To powinno zakończyć falę wszczynanych przeciwko nam postępowań.

Decyzja SKO do pobrania – TUTAJ

1 KOMENTARZ

  1. Gratuluję szefie,nie miałem z tymi karami do czynienia bo w moim wydziale komunikacji ( Ożarów Mazowiecki) nie było z tym problemu,fajna,konkretna,pomocna ekipa rejestruje w mgnieniu oka,oczywiście kiedy masz komplet papierów,ale śledziłem ten wątek od początku kiedy się tym zająłeś. Jeszcze ogarnijmy sprzedaż na miękkim dowodzie i damy sobie radę. Pozdrawiam Marek

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

placeholder text

Udostępnij post:

Popularne

Warto także przeczytać
Podobne

Import samochodów używanych w listopadzie 2024 – najwyższy wynik od 5 lat

Listopad 2024 roku przyniósł imponujący wzrost rejestracji używanych samochodów...

🎉 CYBER WEEK czas start! 🎉

Zmieniamy BLACK FRIDAY w CYBER WEEK ! W związku...

Rząd wypowiada wojnę szarej strefie: czy nowe przepisy pomogą, czy zaszkodzą przedsiębiorcom?

Szara strefa to jedno z największych wyzwań polskiej gospodarki....

SZKOLENIE – Roszczenia Klienta do Sprzedawcy samochodu używanego. Jak prawidłowo sporządzić odpowiedź na reklamację?

SZKOLENIE - Roszczenia Klienta do Sprzedawcy samochodu używanego. Jak prawidłowo sporządzić odpowiedź na reklamację?