W dniu 10 lipca 2025 r. brałem udział w 46 posiedzeniu Zespołu Roboczego Rady Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚiP ds. Transportu, Motoryzacji i Paliw przy Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Spotkanie odbyło się w formule hybrydowej i dotyczyło procedowanego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (projekt UDER51 – druk Sejmowy 1437).
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury oraz reprezentantka Centralnego Ośrodka Informatyki z ramienia Ministerstwa Cyfryzacji. Omawiano konkretne zmiany, które znalazły się w aktualnym projekcie ustawy – w tym propozycje złożone wcześniej przez PolskiAutoHandel.pl
Najważniejsze punkty dyskusji:
- Zmiany w art. 73aa – doprecyzowanie zapisów dotyczących kar za sprzedaż pojazdu sprowadzonego przed zarejestrowanie. Nowe przepisy jasno wykluczają sytuacje, w których pojazd zostaje sprzedany przed upływem ustawowego terminu jako przypadki podlegające karze.
- Zmiana w art. 74 – umożliwienie zwrotu tablic rejestracyjnych wydanych na podstawie czasowej rejestracji (tzw. czerwonych tablic) w urzędzie, w którym pojazd jest rejestrowany na stałe, a nie wyłącznie w tym, który tablice wydał. To duże ułatwienie dla firm zajmujących się handlem autami używanymi.
To ogromny sukces naszego środowiska – wnioskowane od lat zmiany są wreszcie realizowane. Przedstawiciele resortu infrastruktury zadeklarowali gotowość do dalszych prac nad modernizacją przepisów i zapowiedzieli nową kompleksową ustawę regulującą proces rejestracji pojazdów w Polsce, w tym pojazdów spoza Unii Europejskiej.
W trakcie spotkania zgłosiłem kolejne postulaty legislacyjne:
- Zniesienie obowiązku dołączania tłumaczeń dokumentu zakupu, jeśli pojazd rejestruje firma na terenie Polski. Argument: polski podmiot gospodarczy nie powinien być obciążany kosztami i formalnościami, które są zbędne. Od lat nie musimy dołączać naszego dowodu zakupu sprzedając samochód sprowadzony przygotowany do rejestracji. System działa, nic złego się nie dzieje. W związku z tym uważam za zbędny obowiązek dołączania tłumaczenia tego dokumentu.
- Odejście od obowiązku zapewnienia tzw. ciągłości faktur przy rejestracji pojazdów krajowych. Analogicznie jak przy samochodach sprowadzanych z zagranicy, wystarczyłaby jedna faktura dokumentująca transakcje.
Oba postulaty spotkały się z zainteresowaniem i będą przedmiotem dalszych analiz legislacyjnych.
Zobacz również:
- Nasze propozycje zmian, które trafiły do projektu UDER51
- Aktualny przebieg prac nad projektem ustawy: Sejm RP – UDER51
PolskiAutohandel.pl – współtworzymy zmiany w prawie. Dla 15 000 polskich firm zajmujących się handlem samochodami używanymi.