PolskiAutohandel.pl

 Z ostatniej chwili
  • Branża motoryzacyjna przeciwko wyższej akcyzie na samochody z importu. W połowie września Jadwiga Emilewicz jeszcze jako wicepremier i minister rozwoju podczas konferencji prasowej poświęconej elektromobilności wskazała, że rząd rozważa powrót do regulacji, która podnosi akcyzę na samochody używane. Jak...
  • Temat Akcyzy powraca. Zmiany już od 1 października. Rząd wraca do opublikowanego w poprzedniej kadencji Sejmu projektu nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym (UD 557), którego głównym celem jest wyeliminowanie nieprawidłowości w obszarze opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych oraz „uszczelnienie...
  • Jak uzasadnić niższą wartość pojazdu i wygrać z Urzędem Skarbowym w Sądzie Wielu z nas sprowadza samochody i w związku z tym płacimy podatek akcyzowy. Często Urząd Skarbowy wzywa nas do skorygowania deklaracji AKC-U lub uzasadnienia dlaczego zadeklarowana przez nas wartość pojazdu...
  • Akcyza – Nowe dokumenty od 1 marca 2020 roku Na stronie Rządowego Centrum Legislacji, opublikowane zostały dwa projekty rozporządzeń Ministra Finansów: w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodu...
  • Sejm przyjął ustawę obniżającą Podatek Akcyzowy! Na dzisiejszym, ostatnim w tej kadencji posiedzeniu, Sejm przyjął ustawę obniżającą o 50% akcyzę na samochody osobowe. „Obniżką” objęte zostaną samochody osobowe o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna...

Branża motoryzacyjna przeciwko wyższej akcyzie na samochody z importu.

Branża motoryzacyjna przeciwko wyższej akcyzie na samochody z importu.
12 października
17:57 2020

W połowie września Jadwiga Emilewicz jeszcze jako wicepremier i minister rozwoju podczas konferencji prasowej poświęconej elektromobilności wskazała, że rząd rozważa powrót do regulacji, która podnosi akcyzę na samochody używane. Jak podkreśliła nowe przepisy miałyby sprawić, by takich aut nie opłacało się do Polski sprowadzać. Swoje stanowisko w tej sprawie przygotowało 5 organizacji branżowych. Możemy się z niego dowiedzieć, że branża motoryzacyjna sprzeciwia się zdecydowanie temu pomysłowi.

Import aut nieopłacalny?

Plany podwyżki akcyzy na auta sprowadzane zza granicy to nic nowego. W 2016 roku Polskę zelektryzowały prace, które w sposób drastyczny miały podnieść opłaty od sprowadzanych aut. Finalnie projekt ten nie przeszedł. Mimo zapewnień niektórych środowisk, znaczna część opinii publicznej i decydentów doszła do wniosku, że nie powinniśmy się łudzić. W Polsce zdecydowanej większości społeczeństwa nie stać na nowy samochód, a Polacy nie będą szturmować salonów samochodowych tylko dlatego, że akcyza na pojazdy używane wzrośnie. Dla Polek i Polaków, których jak pokazują dane stać zwykle na zakup i eksploatację pojazdu do 20 tysięcy złotych, zakup nowego pojazdu, którego średnia wartość przekroczyła już dawno 100 tysięcy złotych, nie była, nie jest i niestety długo jeszcze nie będzie alternatywą.

W przypadku zmiany akcyzy import pojazdów używanych mógłby zostać zahamowany co odbiłoby się w pierwszej kolejności bardzo negatywnie na tych, którzy zawodowo zajmują się sprowadzaniem używanych pojazdów do Polski. Finalnie pomimo podwyżki budżet państwa zanotowałby z tytułu akcyzy straty a sprzedaż nowych aut, w tym tych z napędem elektrycznym pozostałaby na tym samym poziomie. Trzeba powiedzieć otwarcie, założenia jakie przyświecają planom zmian są błędne i niosą za sobą same negatywne konsekwencje – mówi Maciej Szymajda, prezes Stowarzyszenia Komisów

Wtóruje mu Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.:

Nie wolno zapominać, że obecny park samochodowy jak i import pojazdów używanych daje pracę ponad 145 tysiącom mechaników i wielu innym specjalistom, czyli całemu sektorowi usług związanych z eksploatacją pojazdów. Z usług niezależnych warsztatów motoryzacyjnych korzysta niemal 90% kierowców z blisko 18 milionów pojazdów jeżdżących po naszych drogach. Dobra kondycja warsztatów gwarantuje ciągłość funkcjonowania całego łańcucha produkcji i dystrybucji części motoryzacyjnych zatrudniającego łącznie prawie 190 tys. osób. Ewentualne ograniczenie rynku samochodów używanych uderzy mocno w cały ten segment – wskazuje Alfred Franke

Również OKRM ZRP podkreśla, że zwiększona akcyza uderzy branżę motoryzacyjną

Oczywiście uważamy, że te najstarsze pojazdy sprowadzane z zagranicy zatruwające środowisko powinny być eliminowane z rynku europejskiego, jednak zwiększona akcyza nie może spowodować zatrzymania importu aut do Polski, ponieważ spowoduje to ograniczoną ilość pracy w zakładach motoryzacyjnych, a tym samym przyczyni się do likwidacji tysięcy stanowisk, a także spowoduje likwidację zakładów, które wnoszą ogromny wkład w tworzeniu budżetu – mówi Andrzej Duch Przewodniczący Ogólnopolskiej Komisji Rzemiosł Motoryzacyjnych, Związku Rzemiosła Polskiego

Kolejny negatywny skutek, ewentualnych zmian to jest starzenie się parku samochodowego podkreśla Adam Małyszko-prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów.

Według danych Ministerstwa Środowiska, przekazanych w tym roku do Komisji Europejskiej, w 2018 r. wprowadzane były do kraju pojazdy w średnim wieku 7 lat, natomiast wycofywane z ruchu (kasowane) w wieku ok. 20,3 lat. W związku z importem aut używanych do Polski odmładza się park samochodowy. Co za tym idzie Polacy poruszają się coraz nowszymi samochodami spełniającymi wyższe normy EURO oraz bezpieczeństwa. Blokada napływu aut używanych doprowadzi do tego, że samochody, które już są na naszym rynku będą użytkowane do granic możliwości, tym samym średni wiek użytkowanych i kasowanych pojazdów w Polsce wzrośnie – wskazuje Adam Małyszko

Nie tędy droga

Obecnie w trakcie pandemii koronawirusa własny pojazd to dla wielu osób gwarant większego bezpieczeństwa dla zdrowia. Wydaje się, że polscy decydenci powinni rozważyć inne środki mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach czy też środowiska naturalnego, a także korzystne z punktu widzenia budżetu państwa.

Funkcję tą mogłaby spełnić poprawa funkcjonowania Stacji Kontroli Pojazdów. Stawka za badanie techniczne jest taka sama od kilkunastu lat. Gdyby to się zmieniło to podmioty je prowadzące mogłyby przeznaczać więcej pieniędzy w szkolenia, nowy sprzęt i rozwój, a przez to w jeszcze większym zakresie sprawiać by pojazdów niesprawnych technicznie i zagrażających bezpieczeństwu użytkowników dróg czy też środowisku naturalnemu było jak najmniej na naszych drogach – mówi Marcin Barankiewicz-prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów.

Stanowisko OKRM ZRP, SDCM, PISKP, FORS oraz Stowarzyszenia Komisów przesłane zostało do następcy pani Emilewicz – wicepremiera Gowina jak również do Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Podobne artykuły

1 Komentarz

  1. Mikom
    Mikom 16 października, 15:38

    Ograniczenia w sprowadzaniu pojazdów używanych to ograniczenie swobód obywatelskich.
    Potężne i coraz bogatsze lobby Producentów nowych samochodów cały czas molestuje rząd, obiecuje im nowe inwestycje i nowe stanowiska pracy pod warunkiem ograniczeń w możliwości sprowadzenia pojazdów używanych.
    Decyzja o podwyżce akc już zapadła. Premier wytypował p Emilewicz do przeprowadzenia tego zadania niby zgodnie z wszelkimi procedurami. Pod jej przewodnictwem zebrali się ludzie urzędnicy , żaden z nich nigdy samochodu sam nie sprowadził i oni wiedzą wszystko najlepiej. Takie same zadanie kiedyś otrzymał Senator Stanisław Kogut. Szedł dość szybko z procedurą, nawet raz dopuścił do głosu przedstawicieli Polskiego Autohandlu. Potem okazało się ,że Pan Stanisław ma sam jakieś kłopoty.
    Zastanówmy się co się stanie gdy import pojazdów używanych zostanie zablokowany?
    Podrożeją nowe pojazdy gdyż nie będzie konkurencji na rynku. Starsze pojazdy będą naprawiane po raz wtóry w nieskończoność i zostaniemy ich ostatnimi właścicielami. Rynek samochodowy w Polsce nie będzie się sam odmładzał. Do tej pory stosunkowo łatwo jest sprzedać 20 letni samochód za granicę ( kupują Ukraińcy, Gruzini, Uzbecy, lub Afryka) a za niedużą dopłatę sprowadzić sobie dziesięcino lub dwunasto letni – oczywiście sprawniejszy i lepszy od poprzedniego. W krajach w których import pojazdów używanych jest politycznie uniemożliwiono to stare żiguli jeszcze kosztuje 3000,-$ Tak ma być w Polsce. Samochód ma być luksusem , będą mniejsze korki i jak kolumna rządowa będzie się przemieszczać to żaden nie ma prawa z boku wyjechać.
    A Laweciarze mogą jechać sobie do Niemiec do pracy , byleby tylko podatek w Polsce opłacili.
    Pozdrawiam wszystkich importerów i exporterów pojazdów. MK

    Odpowiedz na ten komentarz

Napisz komentarz

NEWSLETTER


Jeśli chcesz otrzymywać nasz NEWSLETTER zawierający istotne dla branży informacje, wyślij nam swój adres e-mail.


Archiwum

wyszukaj na stronie

Many lives were lost that day, Including about 2,000 citizens on Omaha Beach (Aka weakling Omaha)by yourself. get-togethers will take place throughout Normandyin honor of their sacrifice and heroism. You can mark the anniversary in your own kitchen by watching Band of Brothers (hbo Go) Or reading or enjoying television The Longest Day dwayne allen jersey. Van driver in Freddie Gray case goes on trialThe trial of police officer Caesar Goodson, jr, Is set to start out Monday. Goodson is one of five Baltimore City police officers in the Freddie Graycase still awaiting trial. As the driver of the police van in which Gray is considered to have suffered a fatal spinal injury, Prosecutors say Goodson bears the most responsibility in Gray's death custom eagles jersey. He is convicted of second degree murder and could face 30 years in prison if convicted stefon diggs jersey. this past month,edward Nero,The second police man tried in the case, Was acquittedof all costs. The first trial ended in a hung jury and you will be retried. Prosecutor to select charges in the Harambe incidentHamilton County ProsecutorJoe Detershas scheduled a Monday afternoon news conference where he is expected to announce his decision on whether he will press charges against the family of the 3 year old boy who fell into the gorilla exhibit at the Cincinnati Zoo last month kamar aiken jersey.