Rząd wraca do pomysłu Karania za Badania Techniczne 30 po terminie!

Data:

Machewka” w postaci udogodnień dla kierowców (likwidacja Karty Pojazdu itd.) była przed wyborami…

Teraz zgodnie z naszymi przewidywaniami Rząd wyciąga schowany na czas kampanii „kij” w postaci zmian w systemie badań technicznych pojazdów i podwójnej opłaty za przegląd 30 dni po terminie.

21 października 2020 roku, na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Projekt tej ustawy ma na celu wdrożenie do prawa polskiego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE i osiągnięcie celu postawionego przez Komisję Europejską, jakim jest „wizja zero” zakładająca, że państwa UE powinny do 2050 r. zmniejszyć liczbę śmiertelnych ofiar wypadków w transporcie drogowym prawie do zera.

Nowa opłata za przegląd po terminie

Minister Infrastruktury, proponuje wprowadzenie nowego rodzaju opłaty – opłaty za przeprowadzenie badania technicznego po wyznaczonej dacie. W przypadku wykonania badania technicznego 30 dni po terminie zapłacimy dodatkowo 100% wysokości opłaty za przeprowadzenie badania technicznego. W uzasadnieniu wyjaśniono: „dolegliwości finansowe o charakterze bezpośrednim i niezwłocznym mogą pozytywnie wpłynąć na przestrzeganie wyznaczonych terminów badań technicznych”. Opłata za przeprowadzenie badania technicznego po wyznaczonej dacie stanowi przychód Transportowego Dozoru Technicznego z przeznaczeniem na realizację zadań, a nadwyżki stanowić będą dochód budżetu państwa.

Zdjęcia z przeglądu

W art. 81 dodano ust. 12b którym wprowadzono obowiązek dokumentowania fotograficznego obecności pojazdu na badaniach technicznych i przechowywania tej dokumentacji przez okres pięciu lat od dnia przeprowadzenia badania. Takie rozwiązanie pozwoli na identyfikację i weryfikację, czy dany pojazd faktycznie został poddany badaniu technicznemu. Za niezbędną uznano dokumentację fotograficzną całej bryły pojazdu z dwóch przekątnych z przodu i z tyłu oraz wskazanie drogomierza w dniu przeprowadzenia badania technicznego. Wyznaczony okres pięciu lat jest równoznaczny z minimalnym okresem przechowywania dokumentacji niearchiwalnej.

Przegląd nie wcześniej niż 30 dni od terminu

Jeżeli wstawimy się na okresowe badanie techniczne nie wcześniej niż 30 dni przed wyznaczoną datą tego badania, termin następnego okresowego badania technicznego ustala się, licząc od wyznaczonej daty czyli będzie on ważny dłużej niż rok.

Kary dla Stacji i Diagnostów

Ustawa wprowadza również kary dla przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów – do 10.000 złotych i diagnostów – do 2.000 złotych.

TDT będzie nadzorować

Organem właściwym w zakresie badań technicznych pojazdów oraz nadzoru nad tymi badaniami będzie Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego.

Projekt zakłada jeszcze wiele innych istotnych zmian, dlatego polecam zapoznanie się z jego całością – TUTAJ

Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2021 r., z wyjątkiem art. 7 ust. 14, który wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

W poprzedniej kadencji Sejmu ustawa budziła bardzo dużo kontrowersji i między innymi dlatego została zdjęta z obrad Sejmu.

Co będzie z obecnym projektem?

Przekonamy się niebawem. Moim zdaniem znów rozpęta burze…

Wczoraj projekt został skierowany do konsultacji publicznych.

Dajcie znać w komentarzach co myślicie o tym projekcie ustawy i proponowanych w nim zmianach prawa.


Źródło:

Projekt ustawy wraz z uzasadnieniem – TUTAJ

Projekt z poprzedniej kadencji Sejmu (Druku nr 2985) – TUTAJ

 

3 KOMENTARZE

  1. Wymagania dla diagnostów z kosmosu a ceny badań ani drgną. Kto będzie chciał być diagnostą? za 3 tysiące. Wymagania odnośnie wykształcenia mocno ograniczają dostęp do zawodu

  2. Posiadam pojazd SYRENA 105 i robię przegląd jak mam czas i chcę jechać np. na Zlot Syrenek. Czasami co dwa lub cztery lata. Opłacam OC i Syrena stoi w garażu. I dlaczego miałbym płacić 100% więcej ? żółtych blach nie chcę, gdyż chcę sam decydować o moim samochodzie i nie chcę pisać do konserwatora zabytków czy mogę nim za granice wyjechać.

  3. za bad ciągnika siodłowego z naczepą trzeba zapłacić 350 zł z karą wychodzi 700,- kary mamy najdroższe chyba na świecie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Newsletter

Popularne

Warto także przeczytać
Podobne

Kolejny dobry sygnał tym razem z SENATU

Kolejny dobry sygnał w temacie Kar za sprzedaż pojazdów sprowadzonych przed zarejestrowaniem.

Umorzenie większości kary za brak Sieci Recyklingu

Kolejny raz udało się pomóc jednemu z Was. /*! elementor...

Sukces w temacie kar za sprzedaż pojazdu przed zarejestrowaniem

Sukces w temacie kar za sprzedaż pojazdu przed zarejestrowaniem. Odwołania owocują pierwszymi sukcesami.

Informacja Ministra Finansów – Dlaczego musimy płacić OC za samochody w Komisach.

Przy okazji odpowiedzi na interpelacje Poselską numer 1318, złożoną przez...