PolskiAutohandel.pl

 Z ostatniej chwili
  • Akcyza – Nowe dokumenty od 1 marca 2020 roku Na stronie Rządowego Centrum Legislacji, opublikowane zostały dwa projekty rozporządzeń Ministra Finansów: w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodu...
  • Sejm przyjął ustawę obniżającą Podatek Akcyzowy! Na dzisiejszym, ostatnim w tej kadencji posiedzeniu, Sejm przyjął ustawę obniżającą o 50% akcyzę na samochody osobowe. „Obniżką” objęte zostaną samochody osobowe o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna...
  • Ustawa zmniejszająca akcyzę o 50% trafiła do Sejmu. Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, który trafił do Sejmu 9 września 2019 roku, zakłada obniżenie o 50% stawek akcyzy na niektóre hybrydowe samochody osobowe. Zyskają na obniżce...
  • Akcyza – ważne zmiany! Na stronie Rządowego Centrum Legislacji, opublikowany został Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodu osobowego nabytego wewnątrzwspólnotowo lub brak...
  • Koniec z Akcyzą! Jest zgoda Kmisji Europejskiej! 18 grudnia 2018 r. Komisja Europejska stwierdziła, że zwolnienie od podatku akcyzowego pojazdów elektrycznych, hybrydowych i z napędem wodorowym nie stanowi pomocy publicznej i może być stosowane w prawie krajowym. ...

Co z Opłatą Produktową?

Co z Opłatą Produktową?
Grudzień 02
12:12 2017

Wielu z Was pyta mnie co z Opłatą Produktową? Piszecie mi o oferowanych Wam umowach, możliwych karach itd…

Miałem jeszcze nie ruszać tego tematu, ponieważ uważam, że nie jest to odpowiedni moment, ale sytuacja, a w szczególności zachowanie niektórych firm spowodowało, że muszę Wam napisać jakie są fakty i moje zdanie na ten temat.

Po pierwsze i najważniejsze, moim zdaniem nie powinniśmy płacić opłaty produktowej za oleje, preparaty smarowe, dodatki, środki zapobiegające zamarzaniu, opony, baterie i akumulatory dlatego, że wprowadzamy do Polski samochody, a nie produkty wymienione w załączniku do ustawy numer 4a.

Zgodnie z Art. 2. punkt 9c (ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowejIlekroć w ustawie jest mowa o produktach – rozumie się przez to produkty zaliczone do rodzaju produktów wymienionych w załączniku nr 4a do ustawy”. W załączniku do ustawy nr 4a nie ma samochodów.

W dalszej części punktu 9c, czytamy: „w tym te z nich, które stanowią część składową lub przynależność produktów stanowiących przedmiot importu produktów lub wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów. I tutaj moim zdaniem ilekroć jest mowa o produkcie, należy wrócić do ustalonej wyżej definicji produktu. Samochody nie stanowią części składowej, ani nie przynależą (przynależeć – być częścią jakiejś całości) do żadnego produktu wymienionego w załączniku nr 4a.

Po drugie, wszystkie firmy wprowadzające do polski samochody, zgodnie z art 11a ustawy z dnia 27 maja 2015 r. o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw, mają obowiązek zapewnić sieć recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Większość z nas realizuje ten obowiązek poprzez podpisanie umów, w których określone są warunki przyjmowania pojazdów wycofanych z eksploatacji przez stację demontażu oraz finansowania przez wprowadzającego pojazd kosztów gospodarowania odpadami pochodzącymi z pojazdów wycofanych z eksploatacji, w sposób zapewniający osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu, uwzględniając liczbę pojazdów wprowadzonych na terytorium kraju. W związku z tym zapewniamy recykling całych samochodów, ze wszystkimi produktami w nich zawartymi.

Temat jest bardzo złożony i dlatego umowami z organizacjami odzysku oraz kwestią baterii zajmę się w kolejnych wpisach.

Dziś powiem tylko krótko. Wszystkie dane podawane Wam w trakcie zachęcania Was do podpisania umowy są z palca wyssane…

Podzielcie się  z nami swoimi opiniami na ten temat   Facebooku

Podobne artykuły

14 komentarzy

  1. Ogon
    Ogon Grudzień 02, 20:27

    Czyli na dzien dzisiejszy, nie trzeba podpisywac tej umowy ?

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor Grudzień 02, 21:18

      Tego nie napisałem. Każdy powinien podjąć decyzje sam…
      Moim zdaniem nie powinniśmy płacić opłaty produktowej, a podpisanie jakiejś umowy było by przyznaniem że opłata jest należna.
      W krótce opiszę dlaczego moim zdaniem podpisanie umowy (jednej z tych, które są oferowane na rynku) nie załatwia sprawy…
      Podpisując jakąś umowę po pierwsze przyznajesz, że przez 5 lat nie płaciłeś zasadnej opłaty, a po drugie wystawiasz się kontrolującym…
      Radził bym nie słuchać, uzasadnienia, że Marszałek Waszego Województwa się nie dowie, bo macie obowiązek sami go o tym poinformować…
      Przed podpisaniem umowy doradzam zapoznanie się z ustawą.

      Odpowiedz na ten komentarz
  2. Ozi
    Ozi Grudzień 02, 22:36

    Moi znajomi podpisali już dawno umowy. Ja uważam, że jest to niezgodne z prawem i nic nie podpisuję i nie zamierzam nic robić w kierunku opłaty produktowej. W ostateczności przecież sprowadzam auta bez opon, płynów i akumulatorów. Doposażam je w te rzeczy po sprowadzeniu 🙂 Prawda ? Przecież Pan Marszałek nie widział moich aut w momencie zakupu 🙂 Poza tym tak już bez żartów, to w ostateczności kara nakładana jest za miniony rok 🙂

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor Grudzień 02, 22:55

      Oferowane na rynku umowy to moim zdaniem wyciąganie od nas pieniędzy za “recykling w Excelu”…
      Przerabialiśmy to samo z opłatami za zapewnienie sieci recyklingu…

      Odpowiedz na ten komentarz
    • Paulo
      Paulo Lipiec 03, 15:43

      Tak a co z koniecznością nadania numeru bez którego nie zarejestrują auta. Taki będzie wymóg numer na fakturze. Otrzymujesz numer i już mają twoje dane że sprowadzasz auta do kraju.

      Odpowiedz na ten komentarz
  3. sergio
    sergio Grudzień 03, 15:41

    Zgadzam się z sugestiami admin-a , że nie powinnyśmy podpisywać takich umów , gdyż mamy podpisane umowy z firmami recyklingowymi. Zastanawiam się tylko , czy aby być w pełni wiarygodnym przy jakiejś kontroli , nie powinniśmy informować klienta , któremu sprzedajemy auto , że na przykład jego auto w przypadku złomowania powinno być oddane do tej czy innej firmy z którą mamy podpisaną umowę. Zmierzam do tego czy nie uważacie , że powinno się pisać na fakturach , lub jakiś oddzielny dokument podpisany przez kupującego z informacją , aby kiedyś ktoś nam nie powiedział , że klient nie był poinformowany gdzie złomować auto i przez to mamy coś tam zapłacić.

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor Grudzień 03, 23:33

      Nasze umowy o zapewnieniu sieci nie interesują naszych klientów, ponieważ mogą oni oddać “zużyte” auto do dowolnie wybranej stacji demontażu pojazdów. Każda stacja ma obowiązek przyjęcia takiego samochodu bez względu na to czy ma podpisane umowy z wprowadzającymi czy nie.

      Odpowiedz na ten komentarz
  4. sergio
    sergio Grudzień 04, 12:11

    Mam jeszcze jedno pytanko czy robicie coroczne zestawienia za użytkowanie środowiska z tytułu zarejestrowanych na firmę aut. Prawie każdy z nas ma w firmie jakieś auto – przeważnie holownik , niektórzy pewnie nie jedno. Ja od kilku lat robię zestawienie , które należy złożyć raz do roku , z tego co pamiętam do końca marca za rok poprzedni. Jeżeli kwota tej opłaty nie przekracza 800 złotych to składam tylko zestawienie , jak jest powyżej to płacę. Mój znajomy za brak takich zestawień dostał kilka lat wstecz karę za jedno autko 17000 i powiem szczerze że trochę się wystraszyłem zacząłem przeglądać ustawy i doszedłem do wniosku że powinno się to robić. Czy ktoś z Was to robi , czy może jestem nadgorliwy.

    Odpowiedz na ten komentarz
  5. Monika
    Monika Grudzień 06, 16:39

    Zgodnie z ustawą o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz.U.2007.90.607) obowiązkowi zapewnienia odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych podlegają: Przedsiębiorcy prowadzący działalność polegającą na wytwarzaniu, imporcie lub wewnątrzwspólnotowym nabyciu produktów w opakowaniach, Przedsiębiorcy, którzy pakują produkty wytworzone przez innego przedsiębiorcę i wprowadzają je na rynek krajowy, Przedsiębiorcy, na których zlecenie został wytworzony produkt lub produkt w opakowaniu oraz których oznaczenie (znak towarowy w rozumieniu ustawy Prawo własności przemysłowej) zostało umieszczone na produkcie, Przedsiębiorcy prowadzący jednostkę handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 500 m2 lub więcej niż jedną jednostkę handlu detalicznego o łącznej powierzchni handlowej powyżej 5000m2, sprzedający produkty w tych jednostkach pakowane.
    Przeprazam bardzo chyba opakowaniem dla akumaltora nie est samochód więc o co chodzi tak jak jest napisane w artykule ,,Większość z nas realizuje ten obowiązek poprzez podpisanie umów, w których określone są warunki przyjmowania pojazdów wycofanych z eksploatacji przez stację demontażu oraz finansowania przez wprowadzającego pojazd kosztów gospodarowania odpadami pochodzącymi z pojazdów wycofanych z eksploatacji, w sposób zapewniający osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu, uwzględniając liczbę pojazdów wprowadzonych na terytorium kraju. W związku z tym zapewniamy recykling całych samochodów, ze wszystkimi produktami w nich zawartymi.,, A teraz zacytuje ustawę i art. 11 i 11a
    Art. 11.
    1. Wprowadzający pojazd jest obowiązany zapewnić sieć zbierania pojazdów, zwaną dalej “siecią”, obejmującą terytorium kraju w taki sposób, aby w każdym województwie były prowadzone co najmniej trzy stacje demontażu lub punkty zbierania pojazdów, w tym co najmniej jedna stacja demontażu, położone w różnych miejscowościach, zapewniające właścicielowi pojazdu możliwość oddania pojazdu wycofanego z eksploatacji.
    2. Wprowadzający pojazd, który wprowadza na terytorium kraju nie więcej niż 1000 pojazdów w ciągu roku kalendarzowego, jest obowiązany zapewnić sieć obejmującą co najmniej trzy stacje demontażu lub punkty zbierania pojazdów, w tym co najmniej jedną stację demontażu, położone w różnych miejscowościach na terytorium kraju.
    3. Wprowadzający pojazd zapewnia sieć wyłącznie przez własne stacje demontażu i punkty zbierania pojazdów lub na podstawie umów z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu.


    Art. 11a.
    1. Wprowadzający pojazd zapewniający sieć na podstawie umów z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu jest obowiązany do ich zawarcia w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
    2. Umowy, o których mowa w ust. 1, określają w szczególności warunki:1) przyjmowania pojazdów wycofanych z eksploatacji przez stację demontażu;
    2) finansowania przez wprowadzającego pojazd kosztów gospodarowania odpadami pochodzącymi z pojazdów wycofanych z eksploatacji, w szczególności z pojazdów wycofanych z eksploatacji nieposiadających wartości rynkowej lub o wartości rynkowej ujemnej, w sposób zapewniający osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu, uwzględniając liczbę pojazdów wprowadzonych na terytorium kraju przez danego wprowadzającego pojazd.

    jaki z tego morał … sprzedajesz samochod do województwa w którym jest mniej niż 3 stacje demontażu wtedy musisz mieć taka umowę, pytanie czy sa takie województwa ? może ktoś się pofatyguje i sprawdzi …… bo watpie by były , nie w dzisiejszych czasach prawda adminie ????

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor Grudzień 07, 09:22

      To nie tak. Proszę przeczytać uważnie te przepisy.
      Wydaje mi się że chodzi Pani o Art.11 punkt 1, który dotyczy firm sprowadzających ponad 1.000 samochodów rocznie.
      Jeśli chodzi o opłatę produktową to dla nas najistotniejsze jest to, że naszym zdaniem samochody nie są produktami wymienionymi w załączniku 4a do ustawy.
      W związku z tym nie podlegają opłacie produktowej.

      Odpowiedz na ten komentarz
  6. Mario
    Mario Styczeń 13, 14:38

    Dołączam się do pytania Paula ktore zostalo bez odpowiedzi a jest wg mnie kluczowym pytaniem w tej sprawie. Co z nunerem który musimy miec nadany i umieszczać na kazdej ? Bez niego urzad nie zarejestruje auta.

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor Styczeń 13, 15:47

      Numer BDO musi mieć nadany każdy sprowadzający pojazdy.
      Musimy też umieszczać go na wszelkich dokumentach związanych w prowadzoną działalnością.
      Na prowadzenie działalności bez numeru BDO lub niepodawanie go na wszelkich dokumentach związanych z prowadzoną działalnością grozi kara od 5 tysięcy do miliona złotych.
      Wydział Komunikacji nie ma moim zdaniem prawa odmówić zarejestrowania samochodu sprowadzonego z fakturą bez numeru BDO.
      Powinien natomiast zawiadomić WIOŚ o tym, że sprzedająca to auto firma prowadzi działalność bez wymaganego numeru rejestrowego.

      Odpowiedz na ten komentarz
  7. Mario
    Mario Styczeń 13, 17:20

    Właśnie. I teraz zeby dostac nr BDO auto handel musi miec umowe ze stacjami demontażu inaczej nie dostanie tego nr. A jak juz są stacje to trzeba robic sprawozdanie i oplty produktowe.

    Odpowiedz na ten komentarz

Napisz komentarz

NEWSLETTER


Jeśli chcesz otrzymywać nasz NEWSLETTER zawierający istotne dla branży informacje, wyślij nam swój adres e-mail.


Archiwum

wyszukaj na stronie

Many lives were lost that day, Including about 2,000 citizens on Omaha Beach (Aka weakling Omaha)by yourself. get-togethers will take place throughout Normandyin honor of their sacrifice and heroism. You can mark the anniversary in your own kitchen by watching Band of Brothers (hbo Go) Or reading or enjoying television The Longest Day dwayne allen jersey. Van driver in Freddie Gray case goes on trialThe trial of police officer Caesar Goodson, jr, Is set to start out Monday. Goodson is one of five Baltimore City police officers in the Freddie Graycase still awaiting trial. As the driver of the police van in which Gray is considered to have suffered a fatal spinal injury, Prosecutors say Goodson bears the most responsibility in Gray's death custom eagles jersey. He is convicted of second degree murder and could face 30 years in prison if convicted stefon diggs jersey. this past month,edward Nero,The second police man tried in the case, Was acquittedof all costs. The first trial ended in a hung jury and you will be retried. Prosecutor to select charges in the Harambe incidentHamilton County ProsecutorJoe Detershas scheduled a Monday afternoon news conference where he is expected to announce his decision on whether he will press charges against the family of the 3 year old boy who fell into the gorilla exhibit at the Cincinnati Zoo last month kamar aiken jersey.