0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

Kupujesz Auto? Zobacz co Ci grozi!

Data:

PolskiAutohandel.pl to strona prowadzona przez profesjonalnych sprzedawców samochodów używanych. Celem Naszego działania jest profesjonalizacja branży sprzedaży używanych pojazdów, oraz zmiana wizerunku firm, które uczciwie pracują na zadowolenie Klientów. Niestety do dzisiaj wrzucani byliśmy do jednego worka razem z „Typowymi Mirkami” i podejrzanymi „Januszami”. Dlatego też postanowiliśmy swoją wiedzą na temat rynku dzielić się również z osobami kupującymi używane samochody.
Zaczynamy więc od informacji na temat dokumentów, które KAŻDY Kupujący powinien otrzymać podczas zakupu używanego samochodu. Są to dokumenty wręcz niezbędne do tego, aby sama transakcja była bezpieczna i umożliwiała bezproblemową rejestrację i długie użytkowanie samochodu. Napiszemy również o zagrożeniach, które związane są z zakupem samochodu z niewiadomego źródła oraz konsekwencjach, które każdego dnia ponoszą niczego nieświadomi Klienci, a za które płacą wszystkie firmy zawodowo zajmujące się sprzedażą samochodów używanych.
W Części 1 prezentujemy dokumenty, które musimy otrzymać w przypadku zakupu samochodu sprowadzonego z jednego z krajów Unii Europejskiej. W kolejnych częściach omówimy dokumenty niezbędne przy transakcji kupna-sprzedaży samochodu zarejestrowanego w Polsce, oraz samochodów sprowadzonych spoza Unii Europejskiej.

Wykaz dokumentów niezbędnych do bezpiecznego zakupu samochodu używanego.

Część 1:

Samochód sprowadzony z jednego z krajów członkowskich Unii Europejskiej – nie zarejestrowany w Polsce:

TUTAJ: Pobierz naszą listę dokumentów do wydrukowania i zabierz ją ze sobą jak będziesz jechać po auto!

Lp.

Auto sprowadzone  z Unii Europejskiej – nie rejestrowane w Polsce:

1

Dowód własności

2

Dokumenty pojazdu

3

Tłumaczenie dokumentów pojazdu

4

Zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu

5

Dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju albo dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju albo zaświadczenia stwierdzającego zwolnienie od akcyzy

6

Dowód wpłaty opłaty recyklingowej (jeśli sprzedający nam auto kupił je w 2015 roku)

7

Tablice rejestracyjne lub oświadczenie o braku tablic.

8

Kopia zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub kopia KRS potwierdzająca prowadzenie przez zbywcę takiej działalności
  1. Dowód własności pojazdu = dokument potwierdzający zakup pojazdu.

Dowód własności pojazdu – czyli najczęściej faktura VAT albo VAT-marża (zakup od firmy) lub umowa kupna-sprzedaży (zakup od osoby nie prowadzącej działalności). W przypadku gdy dane zbywcy pojazdu są niezgodne z danymi zawartymi w dokumentach pojazdu, do wniosku o rejestrację należy dołączyć wszystkie dokumenty potwierdzające fakt przeniesienia prawa własności (chodzi o ciągłość umów – koniecznie wymagane są wszystkie umowy po kolei od osoby widniejącej jako właściciel w dowodzie rejestracyjnym do osoby od której kupujecie auto – tzw. ciągłość umów. Ciągłość nie jest wymagana w przypadku zakupu auta od firmy. Dowodem własności może być również jeden z następujących dokumentów: umowa zamiany, umowa darowizny, umowa dożywocia, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, umowa przewłaszczenia np. banku, pierwotna umowa przewłaszczenia wraz z oświadczeniem o zwrotnym przeniesieniu prawa własności i oświadczeniem o całkowitej spłacie zadłużenia).

UWAŻAJ! NIE KUPUJ! 1. Auta z umową „in blanco” – wypisaną tylko przez sprzedającego! Nie słuchaj bajek o znajomych, kolegach czy ciociach, którzy podpisali umowę! W razie jakichkolwiek wad prawnych lub technicznych, nie będziesz miał do kogo zwrócić się z ewentualnym roszczeniem! Dodatkowo bierzesz udział w łamaniu prawa poprzez: 

  • podrabianie lub przerabianie dokumentu lub używaniu takiego dokumentu jako autentycznego (art. 270 § 1 KK) zagrożone są karą od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności.
  • działania polegające na wypełnianiu blankietu, opatrzonego cudzym podpisem, niezgodnie z wolą podpisanego i na jego szkodę albo na używaniu takiego blankietu (art. 270 § 2 KK) zagrożone karą grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat 2.
  1. Dokumenty pojazdu

Dokumenty rejestracyjne pojazdu różnią się w każdym kraju. W niektórych tak jak np. w Niemczech składają się z część I i II.

UWAŻAJ: Obowiązujące wzory dokumentów zagranicznych znajdziecie TUTAJ

  1. Tłumaczenie dokumentów pojazdu – wymaganych przez Wydział Komunikacji podczas pierwszej rejestracji w Polsce.

Wszystkie zagraniczne dokumenty muszą być przetłumaczone na język polski. Jest to warunek który musi być koniecznie spełniony aby można było zarejestrować samochód na terenie RP.

UWAŻAJ: Nie kupuj auta bez tłumaczeń wszystkich dokumentów! Po pierwsze nie zarejestrujesz takiego auta w Polsce, a po drugie może okazać się że w dokumentach istnieje zapis, który uniemożliwi dalszą rejestrację samochodu np. wpisano „zastaw rejestrowy” lub „samochód zajęty na poczet windykacji komorniczej”.

  1. Zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu.

To dokument, który potwierdza stan kupowanego samochodu i dopuszczenie go do ruchu w Polsce. Kupując samochód bez ważnego badania nie masz pewności czy auto spełnia warunki umożliwiające jego późniejszą rejestrację. Zgodnie z polskim prawem o ruchu drogowym zagraniczne badanie techniczne powinno być honorowane w Polsce jeżeli spełnia polskie przepisy. Niestety wiele wydziałów komunikacji mimo ważnych badań zagranicznych po uwzględnieniu polskich przepisów samochód nie zostanie zarejestrowany dopóki nie dostarczy się badania dodatkowego ustalającego dane techniczne nie występujące w zagranicznym dowodzie rejestracyjnym ale wymagane w Polsce (np.: we Francji często nie ma pojemności silnika, a w Niemczech roku produkcji).

UWAŻAJ: brak przeglądu oznacza że auto nie może poruszać się po drogach. W razie wypadku firma ubezpieczeniowa może wystąpić do Ciebie z regresem i żądać zwrotu wypłaconego odszkodowania za szkody nawet jak to nie Ty byłeś sprawcą! Dodatkowe ryzyko jest takie, że auto może nie przejść badania technicznego, a to kupujący będzie musiał ponosić koszty naprawy, które nieraz mogą przekroczyć wartość samochodu.

  1. Dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium Polski albo dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium Polski, lub zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od obowiązku zapłaty akcyzy.

UWAŻAJ: Zgodnie z prawem podatek akcyzowy musi odprowadzić osoba sprowadzająca pojazd na terytorium Polski. Na złożenie zgłoszenia akcyzowego jest 14 dni od momentu wwiezienia samochodu na terytorium Polski, a miesiąc na jego zapłacenie (ale nie później niż w dniu rejestracji, jeśli ta nastąpi wcześniej). Jeśli sprzedający podsunie Wam do podpisania umowę z poprzednim zagranicznym właścicielem auta,  najczęściej są to umowy sporządzone przez samych handlarzy, a podpis jest sfałszowany. Prywatni importerzy (z „szarej strefy”) twierdzą, że w ten sposób na umowie można wpisać zaniżoną wartość, dzięki czemu podatek akcyzowy będzie niższy. Decydując się na takie rozwiązanie, uczestniczycie w oszustwie. Urząd celny ma 5 lat na weryfikację deklaracji akcyzowej, w tym wartości pojazdu i legalności umów kupna-sprzedaży. Kara za niezapłacenie akcyzy w terminie może wynieść nawet do 30 tys. zł. W ten sposób zgadzacie się też na zwolnienie handlarza z odpowiedzialności za sprzedany samochód.

  1. Dowód uiszczenia opłaty recyklingowej (jeśli sprzedający auto kupił w 2015 roku).

Obowiązek wniesienia opłata recyklingowej (a od 1 stycznie 2016 roku zapewnienia Sieci Zbierania Pojazdów) ciąży na wprowadzającym auto do Polski! Dlatego  kupujący musi otrzymać potwierdzenie zapłaty.

UWAŻAJ: Na druku zapłaty recyklingu widnieją dane podmiotu wprowadzającego pojazd na teren Polski! Jeśli decydujesz się na zakup na tzw. ”umowę na Niemca” (kupujesz auto w Polsce, ale w dokumentach sprzedawcą pojazdu był zagraniczny właściciel) jest to kolejny dokument potwierdzający, że to Klient sam wprowadził pojazd na teren RP a jednocześnie nie zostawia śladu po działalności „handlarza” a co za tym idzie całe ryzyko spada na Kupującego.

  1. Tablice rejestracyjne lub oświadczenie o braku tablic.

Tablice rejestracyjne lub oświadczenie o braku tablic należy przedstawić w Wydziale Komunikacji podczas rejestracji pojazdu. Jest to jeden z wymogów, które musi być spełniony aby samochód mógł być zarejestrowany na terenie RP.

UWAŻAJ: Brak tablic rejestracyjnych lub oświadczenia o braku tablic uniemożliwia rejestrację pojazdu. W najlepszym wypadku brak tego dokumentu skutkuje ponowną wizytą u sprzedającego, który uzupełni braki.

  1. Kopia zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub kopia KRS potwierdzająca prowadzenie przez zbywcę takiej działalności.

Kupując auto od firmy podczas rejestracji pojazdu wymagane jest Zaświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej. Zaświadczenie bez problemu

UWAŻAJ: Sprawdź czy firma od której kupujesz auto jest zarejestrowana: www.ceidg.gov.pl

TUTAJ: Pobierz naszą listę dokumentów do wydrukowania i zabierz ją ze sobą jak będziesz jechać po auto!

Mam nadzieję że chociaż części osób szukających używanego auta pomożemy uniknąć problemów.

Zapraszamy do komentowania naszych wpisów na stronie i Facebooku.

Macie sugestie lub pytania pytania?

Dzwońcie tel. 500 370 070 lub piszcie do nas na: kontakt@PolskiAutohandel.pl

21 KOMENTARZE

  1. Krótko i na temat.Nie wprowadzajcie ludzi w błąd.Wpis do ewidencji nie jest wymagany przy rejestracji auta może są jeszcze jakieś zacofane wydziały komunikacji które wymagają ten dokument ale nie jest to prawnie wymagane.Tłumaczenia dokumentów również nie są warunkiem do zarejestrowania samochodu bo są wydziały komunikacji które nie żądają tłumaczeń więc najlepiej przed rejestracją dowiedzieć się czy tłumaczenia są wymagane.Na koniec najlepsze info dotyczące umów.Wynika z tego że WY (uczciwi i nieskazitelni handlarze)wszystkie samochody kupujecie od Niemca pierwszego właściciela z przydomowego garażu niemalowane z książką serwisową i każdy Niemiec podpisuje z WAMI umowę kupna sprzedaży.Na Boga przecież Niemiec nie wie co to jest umowa a tym bardziej TUREK na placu od którego do Polski trafia 99% sprowadzanych samochodów.Panowie handlujcie sobie tak jak uważacie ale nie szkalujcie wszystkich dookoła.To nie fair nie po męsku.Chwalcie swój towar bo do tego macie prawo ale nie mówcie że mój towar jest idealny a wszyscy pozostali to oszuści i złodzieje.Kto jest bez winy niech pierwszy rzuci kamień.

    • Tu nie chodzi o towar „idealny” bo taki jest tylko nowy. Chodzi o to,że „sprzedawcy” w przydomowym ogródku nie płacą podatków ,zusu ,nie ponoszą żadnej odpowiedzialności a do tego wciskają ciemnotę,że można jechać pół Polski na ubezpieczeniu i tablicach z kartonu do tego wsypują klienta w opłaty o ,których nie ma pojęcia.Co do wpisu to niestety w wielu WK ciągle jest potrzebny chociaż jest ogólnodostępny więc lepiej go dać. W większości też konieczne są tłumaczenia dokumentów.Co do umów to akurat w moim przypadku jest tak ,że nie kupię samochodu jeżeli przy mnie nie podpisze się właściciel i to niezależnie w jakim kraju taki zakup dokonam 🙂 I na koniec do wszystkich – samochód kupuje się od osoby ,która dysponuje tytułem prawnym do jego sprzedaży a nie w ogródku czy stacji paliw na lipną umowę in-blanco.

      • Zgadzam się z M.B.
        Chodzi nam o ty żeby klienci byli świadomi co im grozi jeśli kupią auto od „szarej strefy”.
        Dla uzupełnienia: „Najczęstsze oszustwa podczas podpisywania umowy kupna sprzedaży samochodu (opis i czym skutkują), kupowanie na Niemca, niekompletne dokumenty, zaniżanie kwot na umowie, drukowanie tablic w komisach.
        Każda niejasna sytuacja prawna auta wystawionego na sprzedaż, powinna wzbudzić naszą czujność. Niekiedy lepiej wycofać się z zakupu samochodu z niejasną historią. Niezgodność numeru VIN z dokumentacją, wady prawne, brakujące dokumenty to tylko niektóre okoliczności, które mogą uniemożliwić rejestrację nowo zakupionego samochodu. Braki formalne mogą okazać się przykrywką oszustwa. W takich przypadkach ryzykujemy nie tylko problemami w wydziale komunikacji, ale też utratą auta i pieniędzy. W ten sposób można stać się też obiektem zainteresowań urzędu skarbowego, a nawet prokuratury. Na co należy zwrócić uwagę!!!
        Brak karty pojazdu. To wiele problemów podczas rejestracji. Bez karty nie uda się zarejestrować auta. Wyrobienie wtórnika w takiej sytuacji jest trudne. Kupujący może to zrobić osobiście, ale wyłącznie w wydziale komunikacji zgodnym z miejscem zamieszkania poprzedniego właściciela i dopiero po zgłoszeniu przez niego zbycia pojazdu.
        Sprzedaż „na Niemca”. Taki chwyt stosują prywatni importerzy aut używanych. Proponują klientom podpisanie umowy bezpośrednio z właścicielem z zagranicy. W rzeczywistości są to najczęściej umowy sporządzone przez samych sprzedawców już po sprowadzeniu auta. Korzysta na tym tylko handlarz, nie płaci podatku od otrzymanej kwoty i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za wady prawne i techniczne samochodu. Pamiętajmy, że podrabianie umowy to fałszerstwo, które nie jest trudne do wykrycia.
        Kilku właścicieli. Jeśli auto ma kilku właścicieli, na umowie sprzedaży muszą znaleźć się dane wszystkich osób wymienionych w dowodzie rejestracyjnym. Jeden z współwłaścicieli ma prawo zawrzeć taką umowę w imieniu pozostałych na podstawie pełnomocnictwa. Informację o tym, należy zawrzeć w umowie oraz dołączyć do niej pełnomocnictwo z upoważnieniem pozostałych właścicieli.
        Podejrzane dokumenty. Zakup sprowadzonego auta związany jest z większą ilością formalności, a także z większym ryzykiem, że nie otrzymamy od handlarza wszystkich dokumentów lub okażą się one podrobione. W końcu nie każdy wie, jak wyglądają dowody rejestracyjne w innych krajach. Wzory zagranicznych dokumentów można jednak znaleźć na stronie Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej w zakładce transport drogowy, pojazdy, rejestracja pojazdów.
        Zaniżanie kwoty na fakturze. Często w komisach sprzedawcy proponują klientom zaniżenie kwoty wpisanej na fakturze tłumacząc, że dla nas nie ma to znaczenia, a oni zapłacą mniejszy podatek. Prawda jest taka, że godząc się na to sami sobie szkodzimy. Gdyby okazało się, że auto ma ukryte wady, które zataił przed nami sprzedawca mamy prawo domagać się od niego zwrotu pieniędzy, ale tylko do kwoty wymienionej na fakturze!”
        link do pełnego tekstu: http://www.lodzka.policja.gov.pl/content/view/10922/341/

    • Również krótko i na temat. Uderz w stół a nożyce się odezwą…
      Jeśli chodzi o wpis do ewidencji wiemy dobrze że nie jest on zgodnie z prawem wymagany, ale wiele wydziałów komunikacji tego wymaga. Dbając o naszych klientów uważam że lepiej jest wydrukować taki kwitek niż narażać klienta na odprawienie z kwitkiem od okienka.
      Jeśli chodzi o tłumaczenie dokumentów jest podobnie, tak jak z przeglądem zagranicznym. Teoretycznie nie są wymagane, ale wielokrotnie klienci wracają z pretensjami ponieważ nie zarejestrowali auta…
      Rozumiem że Ty Kamilu oficjalnie przyznajesz się że nie zaliczasz się do uczciwych? Nie wiem gdzie znalazłeś tekst: „wszystkie samochody kupujecie od Niemca pierwszego właściciela z przydomowego garażu niemalowane z książką serwisową”? Ten post wcale tego nie dotyczy…
      Jeśli sprzedawca w Niemczech nie chce wystawić faktury to nie kupujemy auta. To chyba normalne!? Wielu z nas kupuje dziś auta z portali aukcyjnych gdzie nawet gdybyśmy chcieli to nie ma opcji zakupu bez faktury.
      Kamilu gdzie widzisz jakieś skalowanie kogokolwiek uczciwie prowadzącego swoją działalność?
      Nie fair i nie po męsku jest oburzać się na to że chcemy odciąć się od tego typu podejścia do swojej pracy jakie Ty tutaj prezentujesz…

    • A najlepsze jest z tą ciągłością umów:)
      Umowa to jest mój dokument. Jak już piszecie artykuł to z głową. Tak samo tablice nie są wymagane.

      • SEBA który Wydział Komunikacji nie wymaga ciągłości umów i tablic rejestracyjnych lub oświadczenia o ich braku?

        • Ale do każdego wk jest potrzebne oświadczenie lub umowa faktura zródłowa niemiecka itp. kiedy auto zostało kupione dotyczy aut bez recyklingu

          • Nie wszystki WK tego wymagają. Niektóre jeśli masz wszystkie dokumenty z 2016 roku nie wymagają niczego wiecej.

  2. Brawo. Trzeba promować uczciwie działające firmy! Jak widać tą stronę czytają też tacy którzy chcą szybko i bezproblemowo sprzedać samochód pod biedronką!
    Co do ciągłości faktur. Każdy z nas wie ze to bandytyzm (nasza tajemnica handlowa kiedy, gdzie i od kogo kupiliśmy auto) ale fakty są takie że to dowód na to że kupujemy samochód od prawowitego właściciela.
    Poza tym w artykule jest wyraźnie napisane że kupując auto w komisie ciągłość faktur nie jest konieczna. Czy oby na pewno?

    • Nie potrzeba jeśli mówimy o aucie sprowadzonym z zagranicy i poraz pierwszy rejestrowanym w Polsce.
      Jeżeli chodzi o samochody zarejestrowane w Kraju, rownież przy zakupie od firmy obowiązuje konieczność przedstawienia ciagłości umów w WK.

  3. Czy jeżeli kupuję na działalność gospodarczą (komis) od osoby prywatnej, która sprowadziła samochód z zagranicy i opłaciła akcyzę, ale jeszcze nie zarejestrowała samochodu w Polsce, to czy sprzedając auto dalej przez komis, muszę kupującemu przekazać moją umowę między mną a osobą od której kupiłem czyli Polakiem który zapłacił akcyzę?

  4. Zakupiłem samochód w Niemczech, w komisie. Sprzedający wystawił rachunek na kwote netto. Nie jestem płatnikiem VAT. Czy mogę mieć problem z rejestracja lub organami podatkowymi?

    • Zapłaciłeś kwotę netto?
      Jeśli tak to na jakiej podstawie niemiecka firma wystawiła Tobie taki rachunek skoro nie jesteś unijnym płatnikiem VAT?

      • Zapłaciłem 6000 brutto. Rachunek wystawił netto.Przeoczyłem. Dzwoniłem. Twierdzi,że tak jest poprawnie.

  5. Jak wygląda sprawa umów „in blanco” w przypadku samochodów pochodzących z Polski (pochodzenie z Polski sprawdzone) sprzedawanych przez osoby prywatne – rodzice w imieniu córki?

  6. Kupiłem samochod od komisu, wszystko oprocz oplaconej akcyzy mam – co jesli akcyza nie zostala oplacona? Jak z tego wybrnac?

  7. Witam, zakupiłem do mojej firmy samochód ciężarowy pochodzący z francji na fakturę od niemieckiego handlarza, w francuskim dowodzie rejestracyjnym nie figuruje handlarz, czy potrzebna jest ciągłość umów?

  8. Czy aby napewno deklarację i opłatę akcyzy może zrobić sprowadzający auto? I co w przypadku gdy kupiłem sprowadzone auto bez opłaconej akcyzy w terminie, po czym sam składam i opłacam tą akcyzę odrazu po zakupie? Czy wtdedy to ja będę karany za opóźnienie ?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Newsletter

Popularne

Warto także przeczytać
Podobne

To już pewne – transakcje gotówkowe zostaną ograniczone!

To już pewne - transakcje gotówkowe zostaną ograniczone! Znamy datę.

Tablice Profesjonalne dla pojazdów używanych coraz bliżej!

"przedsiębiorcy zajmujący się obrotem używanymi (już zarejestrowanymi) pojazdami, również sprowadzanymi z zagranicy, będą mogli korzystać z profesjonalnej rejestracji pojazdów na potrzeby przeprowadzania jazd testowych."

Zaproszenie na spotkanie robocze FORS i PolskiAutoHandel

Szanowni Państwo, W porozumieniu z Prezesem Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów...

SKO umarza kary za sprzedaż pojazdów sprowadzonych przed zarejestrowaniem.

Mamy Sukces z SKO! Zapoznajcie się z orzeczeniem i argumentami.