18 czerwca 2023 roku Stowarzyszenie Komisów przekazało Rzecznikowi Małych i Średnich Przedsiębiorców uwagi do uchwalonej przez Sejm ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości. Rzecznik MŚiP Pan Marek Woch przekazał je do Ministra Infrastruktury. Do naszych uwag odniósł się Pana Rafał Weber, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, z 16 lipca 2023 r.
Szanowny Pan Minister Rafała Weber wyjaśnił między innymi, „że brak terminowego wypełnienia obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu podlegał będzie sankcji w postaci kary pieniężnej, analogicznie jak w przypadku nieterminowego wypełnienia dotychczasowego obowiązku zawiadomienia o nabyciu albo zarejestrowania pojazdu sprowadzonego z UE i również będzie dotyczył wszystkich pojazdów, niezależnie od ich stanu technicznego. Przepisy nie przewidują wyłączenia z tego obowiązku pojazdów, które są uszkodzone lub nie mają ważnych badań technicznych.
Jednym z warunków rejestracji pojazdu jest przedłożenie zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego, jeżeli jest wymagane. W przypadku pojazdu zarejestrowanego już na terytorium RP wymóg taki będzie miał zastosowanie m.in. w sytuacji, gdy pojazd nie posiada ważnych okresowych badań technicznych. Ma to zapewnić, by pojazd był bezpieczny i spełniał warunki techniczne na potrzeby dopuszczenia go do ruchu drogowego. Jednocześnie, zgodnie z obowiązującymi już przepisami ustawy – Prawo o ruchu drogowym, w razie przeniesienia na inną osobę własności pojazdu zarejestrowanego, dotychczasowy właściciel przekazuje nowemu właścicielowi dowód rejestracyjny oraz zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu, jeżeli w dowodzie rejestracyjnym nie jest określony aktualny termin ważności badania technicznego.
Wspomniane kwestie powinny być w mojej ocenie uwzględnione przez kupującego (również przez przedsiębiorcę obracającego pojazdami) przed decyzją o nabyciu pojazdu, który nie posiada ważnych badań technicznych lub jest pojazdem uszkodzonym”.
Czyli – handlujesz samochodami uszkodzonymi – licz się z karami…
Całość pisma przedstawiamy niżej.
Dajcie znać w komentarzach co myślicie o tych zmianach i odpowiedzi Ministra Webera.
Czy jakaś partia proponuję coś na te wybory dla przedsiębiorców sprzedających używane samochody?
Ja zagłosuje na taką która zlikwiduje obowiązek rejestracji i da blach profesjonalne nam.
Bo od tych nic nie dostałam tylko nowe obowiązki i zakazy.
…oderwanie od rzeczywistości.
Nierozumie w czym ludzie macie problem? Samochód służy do jazdy tak? więc siłą rzeczy ma być sprawny tak? Jak jest uszkodzony i nie da się go szybko naprawić tak, to najwyraźniej powinien trafić na złom tak? Czy to takie skomplikowane?? Ludzie powinni zrozumieć tak, że dla ich bezpieczeństwa i ich dzieci tak, najlepiej będzie zakup nowego auta, a jak kogoś nie stać to przecież można skorzystałć z usług najmu tak?
Czytając powyższy komentarz niewiele rzeczy jest mnie już w stanie zdziwić. Ktoś kto na własnej skórze nie doświadczył trudności z jakimi się borykamy „Nierozumie w czym ludzie macie problem?”. Kupując samochód, załóżmy kilkuletni z uszkodzonym silnikiem powinniśmy albo nasłać na mechanika „Panów z pałką” w celu przyspieszenia terminu naprawy, albo rzecz jasna auto zezłomować, gdyż niewątpliwie stwarza ono realne niebezpieczeństwo dla Nas i Naszych dzieci. Wiele razy przyszło Nam czekać na część, która okazała się być nieosiągalna na rynku i musiała być sprowadzana zza granicy w terminie kilkutygodniowym. Zatem, idźmy wszyscy po nowe samochody, a stare po prostu odeślijmy „na Afrykę”. A jak to nowe Nam się zepsuje, a ASO będzie przedłużało czas naprawy ( wiele udokumentowanych przypadków ) obligatoryjnie musi zezłomować samochód. „Samochód służy do jazdy tak? więc siłą rzeczy ma być sprawny tak? Jak jest uszkodzony i nie da się go szybko naprawić tak, to najwyraźniej powinien trafić na złom tak? Czy to takie skomplikowane??” Ręce opadają, oderwanie od rzeczywistości
Brawo!