Nawet na 5 lat więzienia za jazdę na tablicach „kolekcjonerskich”!

Data:

W 2022 roku znowelizowana została Ustawa – Kodeks karny. 14.03.2023 r. wejdzie w życie dodany do tej ustawy nowy artykuł 306c w brzmieniu:

§ 1. Kto dokonuje zaboru tablicy rejestracyjnej pojazdu mechanicznego, umożliwiającej dopuszczenie tego pojazdu do ruchu na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, albo w celu użycia za autentyczną tablicę rejestracyjną pojazdu mechanicznego podrabia lub przerabia, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

§ 2. Tej samej karze podlega, kto używa tablicy rejestracyjnej pojazdu mechanicznego nieprzypisanej do pojazdu, na którym ją umieszczono, albo używa jako autentycznej podrobionej lub przerobionej tablicy rejestracyjnej pojazdu mechanicznego.

Zaznaczony fragment moim zdaniem jednoznacznie opisuje użycie zamówionych na znanym portalu aukcyjnym tablic z ostatnim numerem z zagranicznego dowodu rejestracyjnego. W szczególności jak są na nich naklejone oznaczenia „TÜV” wydziału komunikacja, landu lub inne mające na celu upodobnienie ich do oryginału. Za jazdę na takich tablicach od 14 marca tego roku grozić będzie kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

www.ALLforMOTO.pl

Jak sobie radzić?

Pytaliście mnie w związku z tymi zmianami jak będziecie mogli wypuścić klienta z komisu do domu. Ja od lat robię to tak jak:

Duży problem dla „szarej strefy”.

Dla nieuczciwie działających, którzy sprzedają samochody „na Niemca” to będzie duży problem. Każdy samochód będą musieli zarejestrować lub dostarczyć na lawecie dla klienta. „Słupy” z rodziny i znajomych szybko im się skończą i za chwile nie będą mieli na kogo ich rejestrować.

Mam nadzieję, że po wejściu w życie tych kar, klienci nie będą decydowali się za nakup auta i powrót do domu na takich tablicach.

Rejestracja Profesjonalna

Pytacie mnie również o tablice profesjonalne z nadzieją, że rozwiążą wszystkie nasze problemy. Niestety muszę Was rozczarować.

Samochód który jeździ na tych tablicach musi mieć ważne badanie techniczne. W związku z tym na przegląd na nich nie pojedziecie.

Nasz klient nie będzie mógł sam jeździć autem z wykorzystaniem rejestracji profesjonalnej ponieważ: „Dopuszcza się wykonywanie jazdy testowej przez osobę zainteresowaną zakupem pojazdu, pod warunkiem jej wykonywania w obecności podmiotu uprawnionego zajmującego się dystrybucją pojazdów albo jego pracownika. Podmiot uprawniony, który uzyskał decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów, nie może przekazywać blankietu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego, profesjonalnego dowodu rejestracyjnego lub profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych osobie, która nabyła pojazd od tego podmiotu, ani innemu podmiotowi.” – w związku z tym klient nie wróci na tych tablicach zakupionym u nas samochodem do domu.

Nie wrócicie również z Niemiec lub innego kraju na tych tablicach ponieważ można ich używać: „w celu przeprowadzenia testu produkowanego lub badanego pojazdu, w tym przedmiotu jego wyposażenia lub części, lub testu pojazdu będącego przedmiotem dystrybucji”, czyli nie do transportu zakupionego samochodu.

W związku z tym usunięcie z ustawy zapisu: „niezarejestrowanego wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą”, nie jest idealnym rozwiązaniem. Ustawę należałoby bardziej zmienić, ale o tym napiszę Wam innym razem…

Co Wy na to?

Dajcie znać w komentarzach jak waszym zdaniem wprowadzenie tych kar wpłynie na rynek samochodów używanych i naszą pracę.

Czy „szara strefa” ucierpi przez to rozwiązanie czy raczej nie?

16 KOMENTARZE

  1. No cóż, to jest systematyczne utrudnianie nam życia, to jest działanie zorganizowane i systemowe. Postępujące jak rak. Tablice tylko kolejny element, z którym da się żyć, ale co dalej np. z założeniami „zielonego ładu” C40 typu 190 samochodów na 1000 mieszkańców? Wiceminister klimatu Siarka, o tym od ok 7 minuty :https://youtu.be/gpFNAS98lWE
    /”W całej tej filozofii człowiek jest na ostatnim miejscu, w filozofii zielonego ładu człowiek jest elementem ZBĘDNYM”/
    …więc jeśli zakładacie, że po 2035 będziecie handlować elektrykami, i „jakoś to będzie” to możecie się grubo pomylić, o ile nie zaczniemy działać TERAZ.

    • O jakiej szarej strefie mówisz?prowadzę legalny biznes jak mam umożliwić klientowi jazdę próbną? mam każde auto rejestrować? jak nim dojechać na przegląd? Nie mam lawety.

      • Jak prowadzisz legalny biznes to zarejestrujesz wszystkie samochody bez problemu. „Szara strefa” nie ma takiej możliwości bo musiała by przestać być „szara”.

      • Jak nie masz lawety, będziesz musiał rejestrować na tablice próbne i na nich pojechać na przegląd. Innej opcji nie ma. Ponoć na próbnych też można sprzedać auto, jedynie klient będzie musiał odesłać tablice, bo trzeba będzie je zwrócić do wydziału komunikacji.

  2. Moim skromnym zdaniem uważam, że tak na dobrą sprawę to „koleś” który sprzeda komuś auto nie będzie się martwił tym, że osoba która je kupi będzie miała po drodze problemy jadąc na „dorabianych” tablicach, bo ta osoba która kupi sobie auto i będzie chciała nim wrócić na kołach, będzie świadomie lub nieświadomie brała to ryzyko na siebie.

    • On pewnie nie. Ale jak pierwszy klient dostanie „zawiasy” po zakupie auta na tablicach kolekcjonerskich i media to nagłośnią, to żaden myślący obywatel nie zdecyduje się za zakupu i powrót do domu na tych tablicach…

      • Po części to prawda, ale przecież można zawsze jechać do kogoś dwa razy, załatwić przegląd lub „koleś” załatwi, a potem tylko zarejestrować i problem się rozwiązuje automatycznie.” Koleś ” opuści panu na paliwo i temat się kończy. Wszystko zależy od ceny i opłacalności, a Polak jest kreatywny i pomysłowy w trudnuch czasach i zawsze będzie kombinował…, 😁

      • Rząd dyma nas cały czas a my się na to zgadzamy- to Oni powinni być dla nas – to prawo powinno nam pomagacya nie szkodzić. Co robić?

  3. Kiedy zostaną wprowadzone tablice rejestracyjne warsztatów lub próbne???? Utrudnianie życia normalnym obywatelom to cel naszego rzadu! Zamiast wprowadzać jakieś kary i straszyć zróbcie coś dla ludzi i udostępnijcie tablice warsztatowe lub próbne. Wiadomo ze dla rzadu lepiej jest wypisać mandat na kilka tysięcy i straszyć więzieniem niż wprowadzić tablice za 500zl kolejny dobry interes brawo!!!

    • Opisałem Wam do czego nie można używać Rejestracji Profesjonalnej. Jasna, że legalnie działające firmy powinny mieć ułatwienia, ale ciężko jest namówić Rząd do ułatwiania pracy firmom z branży w której od lat jest tyle różnych patologii. Próbuję to robić ale to nie jest proste.

  4. Kolejna kłoda pod nogi i kolejne wyciąganie kasy. Jak mamy handlować autami nie mając dostępu do tablic profesjonalnych? To jak, jedni je mogą mieć a inni nie? Czy to nie jest przypadkiem nierówne traktowanie przedsiębiorców? A podatki mam płacić takie same jak ten co ma takie tablice a ja już na starcie jestem przegrany? Czyli co od dziś jazda próbna w aucie jadącym na lawecie? , Szum opon z głośników? Tylko kto będzie prowadzić tą lawetę jak za chwilę nie będzie kierowców bo wszyscy już mają po 20 punktów? Jak mam dojechać na przegląd przypominam LEGALNIE sprowadzonym samochodem bez tablic, nie mając lawety? Jak mam sam sprawdzić to auto czy czasem nie trzeba czegoś zrobić, naprawić itp nie mogąc się nim przejechać i najważniejsze jak mam go uczciwie zaoferować klientowi skoro sam nim nie jechałem? Próbne?- jasne kolejne wyrzucone 130 pln , potem przymusowa rejestracja i kolejne co najmniej 3-4 stówki i jak się nie sprzeda to co 3 miesiące kolejne stówki, zmarnowanego czasu papieru i energii nie liczę. Likwidacja szarej strefy?, chyba znów wyjdzie odwrotnie bo przy takiej polityce większość legalnych firm a zwłaszcza tych małych jednoosobowych na pewno rozważy przejście na drugą stronę mocy. Nawet całkowita likwidacja importu używanych aut a wszystko na to wskazuje że o to tu tylko chodzi nie spowoduje szturmu na salony z nowymi autami , nie będzie komitetów kolejkowych , bo większości społeczeństwa niestety nie stać na nowy samochód.

  5. kolejna Kłoda pod nogi, klient przyjeżdża o 16:00 kiedy wydział komunikacji jest zamknięty i pomimo że robię przegląd pomimo tego że wypisuje ubezpieczenie niestety nie wyjedzie ode mnie według tego zamysłu, bzdurne gadanie że jadę tylko do wydziału komunikacji po tablice czerwone pokaż mi wydział komunikacji który działa o godzinie 17:00 18:00 . poza tym film jak to robić zgodnie z literą prawa, zamiast zachęcać kupujących pręcich odstrasza weź mnie chociażby ubezpieczenie które jest wypisywane na obce tablice rejestracyjne i stwierdzenie że taki samochód tak naprawdę nie ma ochrony OC. wierutna bzdura dwa przypadki z ubiegłego roku kiedy klient wyjechał miał kolizję auto było po przeglądzie miało cały komplet dokumentów do rejestracji i miało tablice niemieckie wpisane w ubezpieczenie i nikt nie robił problemu z ochroną ubezpieczeniową. coś wymyślimy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Newsletter

Popularne

Warto także przeczytać
Podobne

Handlujesz Samochodami Uszkodzonymi – MASZ PROBLEM! – stanowisko MI

Handlujesz Samochodami Uszkodzonymi – MASZ PROBLEM! – stanowisko MI

BDO – pamiętaj o opłacie rocznej i złożeniu SPRAWOZDANIA.

/*! elementor - v3.19.0 - 05-02-2024 */ .elementor-heading-title{padding:0;margin:0;line-height:1}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title>a{color:inherit;font-size:inherit;line-height:inherit}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-small{font-size:15px}.elementor-widget-heading...

Odwołanie od kar za sprzedaż pojazdu sprowadzonego przed rejestracją.

Jeżeli dostałeś zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie nałożenia na Ciebie za sprzedaż samochodu sprowadzonego przed jego zarejestrowaniem, możesz skorzystać z Pomocy radcy prawnego Pawła Tuzinka.

Nowe Oświadczenie Senatorskie i Interpelacje Poselskie w sprawie kar za nierejestrowanie pojazdów sprowadzonych.

/*! elementor - v3.19.0 - 05-02-2024 */ .elementor-heading-title{padding:0;margin:0;line-height:1}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title>a{color:inherit;font-size:inherit;line-height:inherit}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-small{font-size:15px}.elementor-widget-heading...