0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

PolskiAutoHandel propozycje zmian w Prawie o Ruchu Drogowym

Data:

Jak zapewne wiecie 10 grudnia 2024 roku w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się spotkanie w sprawie zmian w Ustawie Prawo o Ruchu Drogowym.

23 grudnia 2024 roku, wszyscy uczestnicy spotkania otrzymali od Pani Olgi Tworek, Zastępcy Dyrektora Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury, tabelę ze zgłoszonymi uwagami i propozycjami do funkcjonowania przepisów ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości wprowadzających zmiany do ustawy – Prawo o ruchu drogowym, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.

Jednocześnie Pani Dyrektor zwróciła się do nas z prośbą, aby w przypadku dodatkowych opinii lub uwag do przedmiotowych propozycji, a także propozycji nadania nowego brzmienia omawianym przepisom, przekazać je poprzez uzupełnienie załączonej tabeli w terminie do dnia 9 stycznia 2025 r.

Do uwag i propozycji poruszonych podczas spotkania dodałem trzy swoje propozycje.

POPOZYCJA 1 - dotyczy:

Art. 73aa ust. 1 PRD:

„Właściciel pojazdu jest obowiązany złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni od dnia:

1) nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2) dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;

3) sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.” 

PROPONOWANA ZMIANA:

Proponuję zastąpienie obowiązku złożenia wniosku o zarejestrowanie pojazdu zakupionego przez firmę zajmującą się obrotem pojazdami obowiązkiem zgłoszenia faktu nabycia lub innym obowiązkiem nie powodującym problemów opisanych w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE:

Złożenie wniosku o zarejestrowanie pojazdu powoduje „zamrożenie” możliwości sprzedania go do czasu odebrania dowodu rejestracyjnego. Oczywiście nie ma zakazu sprzedaży pojazdu z pozwoleniem czasowym, ale nie ma również realnej możliwości przerejestrowania pojazdu zarejestrowanego czasowo na nowego nabywcę. Okres oczekiwania na dowód rejestracyjny niestety nie wynosi 7 dni tylko często 3-4 tygodnie.

Obowiązek złożenia wniosku o zarejestrowanie pojazdu związany jest z koniecznością 2 wizyt osobistych w Wydziale Komunikacji co wiąże się ze staniem w kolejkach i stratą czasu. Zgłoszenie nabycia i zbycia możemy zrobić online nie ruszając się z biura w kilka minut. To ogromna oszczędność czasu i pieniędzy, oraz poprawienie przepływu danych w CEP.

Firmy sprzedające pojazdy sprowadzone z granicy są mniej konkurencyjne niż takie same podmioty z UE, ponieważ po zarejestrowaniu pojazdu nie mogą odzyskać zapłaconego podatku akcyzowego przez co ich towar jest droższy nawet o 18,6%.

W Polsce są firmy, które zajmują się obrotem pojazdami uszkodzonymi (sprowadzonymi do kraju oraz krajowymi z likwidacji szkód komunikacyjnych), które nie są wstanie złożyć kompletnego wniosku o zarejestrowanie pojazdu w terminie 90 dni, ani w żadnym innym terminie, ponieważ te podmioty nie zajmują się naprawą tych pojazdów tylko sprzedają je dalej wstanie w jakim je nabyły.

Firmy, które kupują samochody uszkodzone i następnie przed sprzedażą naprawiają je, często nie mogą ich naprawić w terminie 90 dni ze względu na kolejki w warsztatach lub brak części przez co nie są wstanie dołączyć do wniosku o zarejestrowanie pojazdu badania technicznego.

Firmy zajmujące handlem autami dostawczymi/ciężarowymi jak i przebudową takich pojazdów w szczególności tych posiadających windę/podest, żuraw HDS, podnośnik koszowy muszą posiadać badanie UDT aby zrobić badanie techniczne. Koszt badania UDT to nawet kilka tysięcy złotych i często są to pieniądze wydane bez sensu, ponieważ te dodatkowe urządzania demontowane przed sprzedażą.

Kolejny problem tych firm to polega na tym, że pojazdy kupione bez zabudowy (typu rama) nie mogą przejść badania technicznego, ponieważ nie są pojazdami kompletnymi.

W związku rejestracją każdy właściciel pojazdu musi zapłacić ubezpieczanie OC. W przypadku samochodów ciężarowych jest to bardzo duży koszt – kilka lub nawet kilkanaście tysięcy złotych.

Za samochody ciężarowe, po zarejestrowaniu właściciel musi również zapłacić podatek od środków transportu

POPOZYCJA 2 - dotyczy:

Rozdział 2d Profesjonalna rejestracja pojazdów

Art. 80s. 1.

Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu niezarejestrowanego wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą pojazdu samochodowego, motoroweru, ciągnika rolniczego lub przyczepy w celu wykonywania jazd testowych tymi pojazdami w ramach działalności prowadzonej przez podmiot uprawniony jest profesjonalny dowód rejestracyjny wraz z profesjonalnymi tablicami (tablicą) rejestracyjnymi.

PROPONOWANA ZMIANA:

W Rozdziale 2d Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym dotyczącym Profesjonalnej rejestracji pojazdów, w Art. 80s. 1. i kolejnych – wykreślenie zapisu – niezarejestrowanego wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą.

UZASADNIENIE:

Profesjonalna rejestracja pojazdów w pierwotnym założeniu przeznaczona była również dla pojazdów używanych. Po wprowadzeniu na końcu prac legislacyjnych zapisu ograniczającego ich zastosowanie do pojazdów niezarejestrowanych wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, projekt stał się dla zdecydowanej większości osób zainteresowanych tą formą rejestracji czasowej bezużyteczny.

Dlatego proponuję powrót do pierwotnego założenia.

Handlujący pojazdami używanymi od wielu lat czekają na możliwość Rejestracji profesjonalnej. Na pewno będę z tej formy rejestracji korzystać dużo częściej niż dzisiaj uprawnione do tego podmioty. Przełoży się to na ułatwienie naszej pracy i poprawienie referencyjności bazy CEP, ponieważ samochody sprowadzone zdecydowanie szybciej będą do nie trafiać. Usprawnienie pracy legalnie działających podmiotów wpłynie też zachęcająco do przejścia z „szarej strefy” do legalnego biznesu

 

POPOZYCJA 3 - dotyczy:

Art. 74 ust. 5 PRD:

Po upływie terminu czasowej rejestracji tablice rejestracyjne zwraca się do organu, który je wydał, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lit. a.

PROPONOWANA ZMIANA:

Art. 74 ust. 5. Po upływie terminu czasowej rejestracji tablice rejestracyjne zwraca się do organu, który je wydał lub organu, który dokonuje rejestracji pojazdu, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lit. a.

UZASADNIENIE:

Zgodnie z Art. 74 ust. 2 pkt 2 lit. b czasowej rejestracji pojazdu w celu umożliwienia przejazdu pojazdu z miejsca jego zakupu lub odbioru na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, może dokonać również organ rejestrujący właściwy ze względu na miejsce zakupu pojazdu lub jego odbioru na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Niestety zgodnie z Art. 74 ust. 5 po upływie terminu czasowej rejestracji tablice rejestracyjne zwraca się do organu, który je wydał. W związku z tym pojazd jest unieruchomiony na kilka dni, ponieważ trzeba odesłać tablice do Wydziału Komunikacji, które je wydał i dopiero po odnotowaniu w systemie zwrotu tablic można go zarejestrować w swoim Wydziale Komunikacji.

Uważam, że tablice powinny zostać w wydziale komunikacji, który rejestruje pojazd na stałe i trafić do zasobów tego organu z możliwością dalszego wykorzystania. Podobne działa to już w przypadku normalnych tablic rejestracyjnych.

Takie rozwiązanie ułatwi korzystanie z tych tablic obywatelom i zmniejszy koszty, ponieważ nie trzeba będzie przesyłać ich między organami.  

Co o tych propozycjach myślisz?

Dajcie znać w komentarzach co myślicie o tych propozycjach.

Napiszcie również proszę co jeszcze powinno się zmienić w Ustawie Prawo o Ruchu Drogowym, żeby kierowcom było lepiej, a nam łatwiej prowadziło się dzielność.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

placeholder text

Udostępnij post:

Popularne

Warto także przeczytać
Podobne

Miękkie hybrydy i akcyza: wyroki sądów i stanowisko Ministerstwa Finansów

Miękkie hybrydy i Akcyza - wyroki sądów i najnowsze stanowisko Ministerstwa Finansów. Preferencyjne stawki akcyzy na samochody hybrydowe od lat budzą zainteresowanie rynku motoryzacyjnego. Niestety zmieniające się interpretacje przepisów, szczególnie w przypadku miękkich hybryd (MHEV), prowadzą do licznych sporów podatkowych i niepewności wśród sprowadzających te pojazdy.

Rekordowy import samochodów używanych w 2024 roku!

Rok 2024 okazał się przełomowy dla rynku importu samochodów...

Recykling – 2024 rok się skończył – nie zapomnij o …

Na początku każdego roku musimy ogarnąć kilka spraw związanych z Recyklingiem. Niżej przypominam listę naszych obowiązków i terminy na ich wypełnienie. Niżej macie wypunktowane to co musicie zrobić w najbliższych dniach.

Opłata Produktowa / Sieć Recyklingu – Rok się kończy obowiązki pozostają.

Do końca roku zostało kilka dni. Codziennie zgłaszają się...