0,00 zł

No products in the cart.

Projekt obniżenia Akcyzy

Data:

W 2016 rok weszliśmy z nową ustawą „recyklingową”, która nałożyła na nas nowe obowiązki, koszty i ewentualne kary. Wiemy że od początku 2017 roku wejdzie w życie ustawa obniżająca próg transakcji gotówkowych pomiędzy firmami do 15 tysięcy złotych. Te ustawy nie ułatwiają pracy firmom i umacniają „szarą strefę” w naszej branży ponieważ jej nie dotykają.

Senacka Komisja Infrastruktury 09.03.2016 r. wniosła do Marszałka Senatu o podjęcie postępowania w sprawie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym. Projekt ten obniża stawkę akcyzy, którą opodatkowane są samochody osobowe o pojemności silnika powyżej 2.000 cm sześciennych  z 18,6% do 4,6%projekt do pobrania: TUTAJ

Wyższa stawka akcyzy na auta z silnikami powyżej 2.000 cm sześciennych miała wspierać krajową produkcję i montaż samochodów małolitrażowych, zniechęcając do sprowadzania samochodów o większej pojemności. Motywowano to również dążeniem do poprawy stanu jakości środowiska naturalnego (mniejszy silnik to mniejsze zanieczyszczenie środowiska naturalnego).

W dniu dzisiejszym w Polsce produkcja aut jest na bardzo niskim poziomie, a argument mniejszej pojemności silnika, bez jego rozdziału na silniki spalinowe benzynowe oraz silniki diesla (często z wymontowanymi filtrami DPF) jest technicznie chybiony.

Obowiązujące obecnie obostrzenie w postacie wysokiej stawki dla wybranej grupy pojazdów nie ma uzasadnienia i jest jedną z wielu przeszkód stawianych przed obywatelami przez Państwo Polskie. Obniżenie podatku akcyzowego pozwoliło by obywatelom na swobodniejszy dostęp do pojazdów oferowanych na rynkach europejskich.

Część nieuczciwych podatników i tak omija wysoką akcyzę obniżając wartość pojazdu. Zmniejszenie tego podatku dla samochodów z silnikami powyżej 2000 cm3 będzie naprawą zaistniałej sytuacji i wyjściem naprzeciw oczekiwaniom obywateli.

Tak argumentuje Projekt Ustawy Senacka Komisja Infrastruktury.

Co myślicie na temat takiej argumentacji?

Uważacie że ta DOBRA ZMIANA wejdzie w życie?

Będziemy bacznie obserwować ten projekt oraz przyglądać się pracom nad nim.

78 KOMENTARZE

  1. Nie chodzi kto to będzie głosował od projektu do rozpatrzenia oraz zatwierdzenie proponowanych zmian daleka droga
    Uważam że ulgą całkowitego braku opłaty akcyzowej powinny być owiane samochody montowane w naszych montowniach zerowa akcyza, samochody produkowane w unii np 7% a te które są spoza unii 14% od wartości towaru.

  2. Głosowanie już się odbyło bez żadnych przeszkód. Ustawa obowiązuje miesiąc poprzedzający od chwili ogłoszenia publicznego..

    • Marcel projekt skierowano do:
      – Komisji Ustawodawczej
      – Komisji Infrastruktury
      – Komisji Budżetu i Finansów Publicznych
      Termin na przygotowanie sprawozdania upływa 15 maja 2016
      Opinie wydali:
      Naczelny Sąd Administracyjny
      Minister Infrastruktury i Budownictwa
      Ministerstwo Finansów
      Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

      Ministerstwo Finansów negatywnie zaopiniowało projekt.
      Na dzień dzisiejszy wiemy tyle…

    • Na razie nie wejdzie w życie.
      Moim zdaniem pytanie jest inne:
      Ile będziemy płacić „podatku ekologicznego” i czy nie okaże się że tak jak chcą tego „producenci”, że nie będzie się opłacało sprowadzać aut starszych niż 5 lat…

    • Moi drodzy projekt skierowano do:
      – Komisji Ustawodawczej
      – Komisji Infrastruktury
      – Komisji Budżetu i Finansów Publicznych
      Termin na przygotowanie sprawozdania upływa 15 maja 2016
      Opinie wydali:
      Naczelny Sąd Administracyjny
      Minister Infrastruktury i Budownictwa
      Ministerstwo Finansów
      Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

      Ministerstwo Finansów negatywnie zaopiniowało projekt.
      Na dzień dzisiejszy wiemy tyle.
      ŻADNEGO GŁOSOWANIA NIE BYŁO! NIC NIE JEST PRZESĄDZONE!

  3. Witam! Nurtują mnie takie oto pytania: w takim razie kiedy będzie głosowanie? Kiedy, w najbardziej optymistycznej wersji, będzie można zapłacić niższa akcyzę? A co, jeśli termin minie, a sprawozdanie ni zostanie przygotowane, czy wtedy nie będzie głosowania? Może ktoś z Was jest obeznany w temacie i chciałby się że mną podzielić ta wiedzą 🙂 Pozdrawiam

  4. Prośba do Admina. Potrzebuje link do projektu ustawy o opłacie ekologicznej. Nie znalazłem na stronie sejmu. Z góry dzięki.

  5. Pamiętam jak w 2003 roku wszyscy cieszyli się przed wejściem Polski do UNI, że będą tanie auta, że nie będzie już cła, podatku i całych tych wielkich opłat. Owszem auta potaniały ale opłaty nie zmieniły się. Zmieniono tylko nazwę z cła na akcyza :
    Dzisiaj po wielu latach może i wejdzie kiedyś w życie mniejsza akcyza ale zostaną wprowadzone inne opłaty, które zabiją chęć posiadania większej pojemności jak 2.0. Więc póki co należy zapomnieć o mniejszej opłacie akcyzowej 🙂

    • Po wejściu Polski do UE auta staniały i ich import stał się o wiele prostszy…
      Nie wiem czy pamiętasz ale kiedyś maksymalna stawka Akcyzy wynosiła 65%. Teraz i tak jest „tanio”:)

        • Było wiele dziwnych przepisów i zakazów. Np. zakaz sprowadzania aut uszkodzonych, przy czym auto z uszkodzoną szybą czołową np. od kamienia traktowane było jak odpad…
          Później auta musiały spełnić normę EURO2. Tu kolejny dziwny przykład. Astra w sedanie produkowana była w Polsce. Niestety nie można było takiej Astry używanej sprowadzić do Polski bo nie spełniała normy EURO2…

  6. Ustawa o nowelizacji zmiany akcyzy na auta sprowadzone powyżej 2 litrów pojemności ze stawki 18,6 % na 4,6% będzie obowiązywać od 1 sierpnia 2016 roku. Co do podatków uzaleźnionych od parametrów ekologicznych to jeszcze daleka droga.

    • Marcel ska masz takie informacje?
      Wiesz o czymś dotyczącym Akcyzy co będzie obowiązywać od 1 sierpnia 2016 roku, czego nie ustalił do dziś Senat i Sejm?

  7. Nie wiem na ile to oficjalne info ale z tego co czytamy tutaj i co powiedział Minister niestety nic z tego niestety nie będzie, ponieważ taka ustawa uszczupliłaby budżet o 600mln rocznie ;((

    • Myślę, że minister by się zdziwił, bo okazałoby się że wpływy do budżetu z tytułu akcyzy mogłyby wzrosnąć. Po pierwsze skończyłoby się kombinowanie z rejestrowaniem na pomoc drogową, kratkę, bankowóz itp. Po drugie nie trzeba by kombinować z rzeczoznawcą i zaniżaniem wartości na umowie przy sprowadzonych autach. Po trzecie auta z silnikami powyżej 2000 ccm byłyby tańsze i wzrosłaby ich sprzedaż (nowych) oraz import (używanych), a co za tym idzie także wpływy z akcyzy, którą każdy płaciłby bez kombinacji. Ale w ministerstwie pewnie nikt nie słyszał o krzywej Laffera.

  8. Kiedy jest realny termin wejścia tego projektu/ustawy w życie?? czy warto czekać czy to może jeszcze potrwać 6 miesięcy zanim będzie obniżona akcyza?? Ktoś w ogóle może znać konkretną odpowiedz 🙂 Bo jak czytam tutaj wszystko to nic z tego nie wiadomo 🙂 Pozdrawiam serdecznie i z góry dziękuje za odp. 🙂

    • Moim zdaniem nie warto czekać tym bardziej że na zapłacenie akcyzy mamy 14 dni od przekroczenia granicy, a w tak krótkim czasie nic się nie zmieni…

    • Tak jak napisaliśmy raczej nic się nie zmieni w najbliższym czasie. Rząd planuje przebudowanie całego systemu akcyzy, ale to na pewno potrwa dość długo…

      • Najprawdopodobniejszy scenariusz to wprowadzenie w życie ustawy Peczkisa ze stawką 8% akcyzy powyżej 2 litrów w ciągu najbliższych 2-3 miesięcy i dalsze prace nad zupełnie nowym systemem, zapewne wzorowanym na krajach UE, opartym o normy EURO i pojemność silnika. Ale to potrwa znacznie dłużej, minimum 2-3 lata.

  9. Komisja odroczyła posiedzenie o 3 miesiące. Ma powstać projekt, w którym opłata uzależniona bedzie od norm emisji spalin, oraz pojawi się więcej przedziałów pojemności.

    • Tak jak pisaliśmy już wcześniej projekt zmiany ustawy w pierwotnie proponowanym kształcie nie przejdzie napewno.
      Rząd będzie pracować nad nowymi rozwiązaniami i najprawdopodobniej Akcyza zostanie zastąpiona podatkiem „ekologicznym”

  10. i jak sprawa wygląda ? Mój szef mi mówi, że akcyza się zmieniła, zna dużo ważnych ludzi na Śląsku, łącznie z prezydentami miast itp itd. Ja jestem z Katowic, ale to nie ma znaczenia, chodzi mi o to, że nie z miast typu „Kozia Wólka” tylko większych… I teraz pytanie – zmieniło się coś dla elit czy wszystkich, czy jednak dla nikogo nic ? Bo, że posiedzenie odłożono 3 miesiące do tyłu to wiem, ale ile w tym prawdy ?

    • Nie zmieniło się na dzień dzisiejszy nic.
      Prace Rządu trwają. Wszystko wskazuje na to że akcyza zostanie zniesiona, a w jej miejsce wprowadzana zostanie opłata uzależniona od normy EURO.
      Jak tylko będziemy wiedzieli coś więcej, podzielimy się z Wami naszą wiedzą.

      • Witam.

        Ja od dwóch miesięcy się wstrzymuję bo czekam na zmianę, gość skasował mi auto, do roboty jeżdżę na rowerze… czyli chyba nie ma sensu czekać na tą zmianę bo szybko nie nadejdzie ? nie chce mi się już pedałować, tym bardziej w deszczu… Chcę kupić Hondę Accord 2.4 benzyna, gdzieś tak z 2010-2011 bo na więcej mnie nie stać… To i tak pewnie będzie trwało minimum pół roku, a miałem postanowienie, że zaczekam do 1 sierpnia, jednak widać, że co chwilę odkładają… Trzeba będzie te kilka tysięcy akcyzy jednak zapłacić :/

  11. Podatek ma być uzależniony od pojemności silnika i normy EURO. Wg założeń będą przedziały pojemności silnika:
    1. do 1000 ccm
    2. 1000 – 1500 ccm
    3. 1500 – 2000 ccm
    4. 2000 – 2500 ccm
    5. 2500 – 3000 ccm
    6. 3000 – 3500 ccm
    7. powyżej 3500 ccm

    Przy normach EURO będą brane do wyliczenia podatku normy: EURO 6, EURO 5, EURO 4, i reszta która nie spełnia ww.

    • Tak. Obniżki akcyzy nie będzie.
      Rząd pracuje nad zamienieniem Akcyzy na podatek Ekologiczny uzależniony od normy EURO.
      Jeśli nie będziemy mocno protestować przed tym, to import starszych niż 5 lat używanych stanie się ekonomicznie nieopłacalny…

    • W ciagu trzech tygodni powinno być to bardziej jasne. Musimy poczekać aż Rząd przedstawi to nad czym obecnie pracuje. Do tego czasu niczego pewni nie mozemy być.
      Myśle ze nawet jeśli pomysł Rzadu zostanie zaakceptowany to do końca nic sie nie zdąży zmienić…

  12. Norma EURO już dawno powinna być brana pod uwagę przy wyliczaniu akcyzy na sprowadzany pojazd. Z podatku ekologicznego jest tylko kasa, a gdzie faktyczna ochrona tego środowiska? Sprowadzanie aut starych, to bezsens (szczególnie diesli przed 2000r. bez DPF), ponieważ nasz kraj to nie śmietnik wyeksploatowanych złomów. Ochrona środowiska w PL do niedawna była na niskim poziomie. Na szczęście się to zmienia w lepszym kierunku. Podział na 7 grup z pojemnością to dobry pomysł, ponieważ jest bardziej precyzyjny.

    • Piotrze gdzie znalazłeś informacje na temat podziału na siedem grup? Ochrona środowiska na pewno jest potrzebna, ale zakończenie podziału na normie EURO 4 faktycznie zablokuje import aut starszych niż wyprodukowanych w 2010 roku…

  13. Biedniejszy kupi teraz nowsze Twingo z silnikiem benzynowym 1.0 i mniejszym przebiegiem zamiast 18 letniego Audi z wyeksploatowanym silnikiem diesla i to tylko po to żeby sąsiadom czterema kółkami na masce zaimponować 🙂

    • Biedny tez powinien moc decydowac na co chce wydac swoje ciezko zarobione pieniadze. Nie ty albo rzad. Ciebie ani rzadu nie bedzie jak w te malutkie twingo wjade moim nowym Q7 z o wiele bardziej oplakanym skutkiem dla jego pasazerow niz gtby mieli 15-letnie BMW 7.

      • Pełna zgoda…
        Po za tym jest coraz więcej osób kupujących stare auta które kiedyś będą klasykami.
        Co z nimi?

    • coz, nigdy nie kupie nowego twingo, astry czy innego gowna. moze zaplace wiecej akcyzy, ale nie sfrajeruje sie zaplaqcic 50k za gowniany pojazd.

  14. Ten podatek powinien być całkowicie zniesiony!!! Nigdzie nie ma takiego podatku, jedynie w naszym chorym kraju… Niemiec przyjeżdża do Polski , kupuje auto i tylko przerejestrowuje, nie ma żadnej akcyzy.. Zobaczycie że jak obniżą to o znikomy procent.. Podatek będzie nadal .. Ktoś jak chce sobie kupić fajne auto z zagranicy dobrze utrzymane od prywatnego sprzedawcy, płaci VAT to jeszcze kaleczą nas jakąś śmieszna akcyzą… JESTEŚMY W UNII JUŻ 12LAT!!! Jedyne co się zmieniło to zadłużenie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

placeholder text

Udostępnij post:

Popularne

Warto także przeczytać
Podobne

Import samochodów używanych w listopadzie 2024 – najwyższy wynik od 5 lat

Listopad 2024 roku przyniósł imponujący wzrost rejestracji używanych samochodów...

🎉 CYBER WEEK czas start! 🎉

Zmieniamy BLACK FRIDAY w CYBER WEEK ! W związku...

Rząd wypowiada wojnę szarej strefie: czy nowe przepisy pomogą, czy zaszkodzą przedsiębiorcom?

Szara strefa to jedno z największych wyzwań polskiej gospodarki....

SZKOLENIE – Roszczenia Klienta do Sprzedawcy samochodu używanego. Jak prawidłowo sporządzić odpowiedź na reklamację?

SZKOLENIE - Roszczenia Klienta do Sprzedawcy samochodu używanego. Jak prawidłowo sporządzić odpowiedź na reklamację?