PolskiAutohandel.pl

 Z ostatniej chwili

Projekt obniżenia Akcyzy

Projekt obniżenia Akcyzy
18 kwietnia
23:00 2016

W 2016 rok weszliśmy z nową ustawą „recyklingową”, która nałożyła na nas nowe obowiązki, koszty i ewentualne kary. Wiemy że od początku 2017 roku wejdzie w życie ustawa obniżająca próg transakcji gotówkowych pomiędzy firmami do 15 tysięcy złotych. Te ustawy nie ułatwiają pracy firmom i umacniają „szarą strefę” w naszej branży ponieważ jej nie dotykają.

Senacka Komisja Infrastruktury 09.03.2016 r. wniosła do Marszałka Senatu o podjęcie postępowania w sprawie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym. Projekt ten obniża stawkę akcyzy, którą opodatkowane są samochody osobowe o pojemności silnika powyżej 2.000 cm sześciennych  z 18,6% do 4,6%projekt do pobrania: TUTAJ

Wyższa stawka akcyzy na auta z silnikami powyżej 2.000 cm sześciennych miała wspierać krajową produkcję i montaż samochodów małolitrażowych, zniechęcając do sprowadzania samochodów o większej pojemności. Motywowano to również dążeniem do poprawy stanu jakości środowiska naturalnego (mniejszy silnik to mniejsze zanieczyszczenie środowiska naturalnego).

W dniu dzisiejszym w Polsce produkcja aut jest na bardzo niskim poziomie, a argument mniejszej pojemności silnika, bez jego rozdziału na silniki spalinowe benzynowe oraz silniki diesla (często z wymontowanymi filtrami DPF) jest technicznie chybiony.

Obowiązujące obecnie obostrzenie w postacie wysokiej stawki dla wybranej grupy pojazdów nie ma uzasadnienia i jest jedną z wielu przeszkód stawianych przed obywatelami przez Państwo Polskie. Obniżenie podatku akcyzowego pozwoliło by obywatelom na swobodniejszy dostęp do pojazdów oferowanych na rynkach europejskich.

Część nieuczciwych podatników i tak omija wysoką akcyzę obniżając wartość pojazdu. Zmniejszenie tego podatku dla samochodów z silnikami powyżej 2000 cm3 będzie naprawą zaistniałej sytuacji i wyjściem naprzeciw oczekiwaniom obywateli.

Tak argumentuje Projekt Ustawy Senacka Komisja Infrastruktury.

Co myślicie na temat takiej argumentacji?

Uważacie że ta DOBRA ZMIANA wejdzie w życie?

Będziemy bacznie obserwować ten projekt oraz przyglądać się pracom nad nim.

Podobne artykuły

78 komentarzy

  1. DM1972
    DM1972 21 kwietnia, 08:47

    Podoba mnie się taki pomysł:)

    Odpowiedz na ten komentarz
  2. waldek
    waldek 28 kwietnia, 08:51

    czyli to jest narazie tylko projekt? nie wiadomo czy PISiory to przegłosują i wprowadzą?

    Odpowiedz na ten komentarz
  3. waldek ziga
    waldek ziga 30 kwietnia, 00:14

    Nie chodzi kto to będzie głosował od projektu do rozpatrzenia oraz zatwierdzenie proponowanych zmian daleka droga
    Uważam że ulgą całkowitego braku opłaty akcyzowej powinny być owiane samochody montowane w naszych montowniach zerowa akcyza, samochody produkowane w unii np 7% a te które są spoza unii 14% od wartości towaru.

    Odpowiedz na ten komentarz
  4. the_observer
    the_observer 04 maja, 13:42

    a wiemy kiedy głosowanie nad projektem ?

    Odpowiedz na ten komentarz
  5. Marcel
    Marcel 05 maja, 22:41

    Głosowanie już się odbyło bez żadnych przeszkód. Ustawa obowiązuje miesiąc poprzedzający od chwili ogłoszenia publicznego..

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor 06 maja, 18:47

      Marcel projekt skierowano do:
      – Komisji Ustawodawczej
      – Komisji Infrastruktury
      – Komisji Budżetu i Finansów Publicznych
      Termin na przygotowanie sprawozdania upływa 15 maja 2016
      Opinie wydali:
      Naczelny Sąd Administracyjny
      Minister Infrastruktury i Budownictwa
      Ministerstwo Finansów
      Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

      Ministerstwo Finansów negatywnie zaopiniowało projekt.
      Na dzień dzisiejszy wiemy tyle…

      Odpowiedz na ten komentarz
  6. jacakk
    jacakk 08 maja, 22:53

    Pytanie zostało jedno: kiedy wejdzie w życie?

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor 08 maja, 23:01

      Na razie nie wejdzie w życie.
      Moim zdaniem pytanie jest inne:
      Ile będziemy płacić “podatku ekologicznego” i czy nie okaże się że tak jak chcą tego “producenci”, że nie będzie się opłacało sprowadzać aut starszych niż 5 lat…

      Odpowiedz na ten komentarz
  7. Pawelas
    Pawelas 10 maja, 07:50

    A to jest pewna informacja już głosowali? Ze piszesz ze narazie nie wejdzie w życie?

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor 10 maja, 12:44

      Moi drodzy projekt skierowano do:
      – Komisji Ustawodawczej
      – Komisji Infrastruktury
      – Komisji Budżetu i Finansów Publicznych
      Termin na przygotowanie sprawozdania upływa 15 maja 2016
      Opinie wydali:
      Naczelny Sąd Administracyjny
      Minister Infrastruktury i Budownictwa
      Ministerstwo Finansów
      Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

      Ministerstwo Finansów negatywnie zaopiniowało projekt.
      Na dzień dzisiejszy wiemy tyle.
      ŻADNEGO GŁOSOWANIA NIE BYŁO! NIC NIE JEST PRZESĄDZONE!

      Odpowiedz na ten komentarz
  8. Pawel
    Pawel 11 maja, 09:36

    Witam! Nurtują mnie takie oto pytania: w takim razie kiedy będzie głosowanie? Kiedy, w najbardziej optymistycznej wersji, będzie można zapłacić niższa akcyzę? A co, jeśli termin minie, a sprawozdanie ni zostanie przygotowane, czy wtedy nie będzie głosowania? Może ktoś z Was jest obeznany w temacie i chciałby się że mną podzielić ta wiedzą 🙂 Pozdrawiam

    Odpowiedz na ten komentarz
  9. F1camp
    F1camp 11 maja, 20:04

    Prośba do Admina. Potrzebuje link do projektu ustawy o opłacie ekologicznej. Nie znalazłem na stronie sejmu. Z góry dzięki.

    Odpowiedz na ten komentarz
  10. kuba
    kuba 16 maja, 16:41

    Mamy 16 maja.. czy coś wiadomo w temacie??

    Odpowiedz na ten komentarz
  11. Mn26
    Mn26 17 maja, 17:14

    Ciekawe czy coś z tego będzie?? Nie wiem czy czekać ? Mam właśnie nowe auto kupić

    Odpowiedz na ten komentarz
  12. Shaker
    Shaker 29 maja, 20:17

    i jak, dzieje się coś w sprawie ?

    Odpowiedz na ten komentarz
  13. Pan Kierowca
    Pan Kierowca 06 czerwca, 13:37

    Pamiętam jak w 2003 roku wszyscy cieszyli się przed wejściem Polski do UNI, że będą tanie auta, że nie będzie już cła, podatku i całych tych wielkich opłat. Owszem auta potaniały ale opłaty nie zmieniły się. Zmieniono tylko nazwę z cła na akcyza :
    Dzisiaj po wielu latach może i wejdzie kiedyś w życie mniejsza akcyza ale zostaną wprowadzone inne opłaty, które zabiją chęć posiadania większej pojemności jak 2.0. Więc póki co należy zapomnieć o mniejszej opłacie akcyzowej 🙂

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor 06 czerwca, 15:01

      Po wejściu Polski do UE auta staniały i ich import stał się o wiele prostszy…
      Nie wiem czy pamiętasz ale kiedyś maksymalna stawka Akcyzy wynosiła 65%. Teraz i tak jest “tanio”:)

      Odpowiedz na ten komentarz
      • Aldik
        Aldik 06 czerwca, 22:59

        Nie wiem czy pamietacie ale przed wejściem do ue nie można było W OGÓLE sprowadzić auta pow 10 lat !

        Odpowiedz na ten komentarz
        • admin
          admin Autor 07 czerwca, 02:22

          Było wiele dziwnych przepisów i zakazów. Np. zakaz sprowadzania aut uszkodzonych, przy czym auto z uszkodzoną szybą czołową np. od kamienia traktowane było jak odpad…
          Później auta musiały spełnić normę EURO2. Tu kolejny dziwny przykład. Astra w sedanie produkowana była w Polsce. Niestety nie można było takiej Astry używanej sprowadzić do Polski bo nie spełniała normy EURO2…

          Odpowiedz na ten komentarz
      • vlad
        vlad 07 czerwca, 10:21

        Akcyza wynosila co prawda 65% ale od kwoty 50 euro, bo tak pisalo się w umowach;-)

        Odpowiedz na ten komentarz
      • vlad
        vlad 07 czerwca, 10:26

        Po wejsciu do unii zostala akcyza 65%, ale od kwoty 50e. Tak sie pisalo w umowach i to przechodzilo 😉

        Odpowiedz na ten komentarz
  14. Marcel
    Marcel 08 czerwca, 23:35

    Ustawa o nowelizacji zmiany akcyzy na auta sprowadzone powyżej 2 litrów pojemności ze stawki 18,6 % na 4,6% będzie obowiązywać od 1 sierpnia 2016 roku. Co do podatków uzaleźnionych od parametrów ekologicznych to jeszcze daleka droga.

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor 09 czerwca, 22:45

      Marcel ska masz takie informacje?
      Wiesz o czymś dotyczącym Akcyzy co będzie obowiązywać od 1 sierpnia 2016 roku, czego nie ustalił do dziś Senat i Sejm?

      Odpowiedz na ten komentarz
  15. gregoos77
    gregoos77 10 czerwca, 09:58

    Nie wiem na ile to oficjalne info ale z tego co czytamy tutaj i co powiedział Minister niestety nic z tego niestety nie będzie, ponieważ taka ustawa uszczupliłaby budżet o 600mln rocznie ;((

    Odpowiedz na ten komentarz
    • importer
      importer 15 czerwca, 12:14

      Myślę, że minister by się zdziwił, bo okazałoby się że wpływy do budżetu z tytułu akcyzy mogłyby wzrosnąć. Po pierwsze skończyłoby się kombinowanie z rejestrowaniem na pomoc drogową, kratkę, bankowóz itp. Po drugie nie trzeba by kombinować z rzeczoznawcą i zaniżaniem wartości na umowie przy sprowadzonych autach. Po trzecie auta z silnikami powyżej 2000 ccm byłyby tańsze i wzrosłaby ich sprzedaż (nowych) oraz import (używanych), a co za tym idzie także wpływy z akcyzy, którą każdy płaciłby bez kombinacji. Ale w ministerstwie pewnie nikt nie słyszał o krzywej Laffera.

      Odpowiedz na ten komentarz
  16. ffffu
    ffffu 15 czerwca, 18:35

    14.06 padła propozycja na 8% akcyzy
    Kolejne spotkanie komisji 22.06

    Odpowiedz na ten komentarz
  17. Krepel
    Krepel 16 czerwca, 14:19

    Kiedy jest realny termin wejścia tego projektu/ustawy w życie?? czy warto czekać czy to może jeszcze potrwać 6 miesięcy zanim będzie obniżona akcyza?? Ktoś w ogóle może znać konkretną odpowiedz 🙂 Bo jak czytam tutaj wszystko to nic z tego nie wiadomo 🙂 Pozdrawiam serdecznie i z góry dziękuje za odp. 🙂

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor 17 czerwca, 11:08

      Moim zdaniem nie warto czekać tym bardziej że na zapłacenie akcyzy mamy 14 dni od przekroczenia granicy, a w tak krótkim czasie nic się nie zmieni…

      Odpowiedz na ten komentarz
  18. akcyza
    akcyza 17 czerwca, 00:00

    No i jak w końcu z tą akcyzą, poszło coś do przodu?

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor 17 czerwca, 11:10

      Tak jak napisaliśmy raczej nic się nie zmieni w najbliższym czasie. Rząd planuje przebudowanie całego systemu akcyzy, ale to na pewno potrwa dość długo…

      Odpowiedz na ten komentarz
      • importer
        importer 17 czerwca, 17:51

        Najprawdopodobniejszy scenariusz to wprowadzenie w życie ustawy Peczkisa ze stawką 8% akcyzy powyżej 2 litrów w ciągu najbliższych 2-3 miesięcy i dalsze prace nad zupełnie nowym systemem, zapewne wzorowanym na krajach UE, opartym o normy EURO i pojemność silnika. Ale to potrwa znacznie dłużej, minimum 2-3 lata.

        Odpowiedz na ten komentarz
  19. BTK
    BTK 22 czerwca, 15:35

    Komisja odroczyła posiedzenie o 3 miesiące. Ma powstać projekt, w którym opłata uzależniona bedzie od norm emisji spalin, oraz pojawi się więcej przedziałów pojemności.

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor 22 czerwca, 16:27

      Tak jak pisaliśmy już wcześniej projekt zmiany ustawy w pierwotnie proponowanym kształcie nie przejdzie napewno.
      Rząd będzie pracować nad nowymi rozwiązaniami i najprawdopodobniej Akcyza zostanie zastąpiona podatkiem “ekologicznym”

      Odpowiedz na ten komentarz
  20. Shaker
    Shaker 26 czerwca, 23:44

    i jak sprawa wygląda ? Mój szef mi mówi, że akcyza się zmieniła, zna dużo ważnych ludzi na Śląsku, łącznie z prezydentami miast itp itd. Ja jestem z Katowic, ale to nie ma znaczenia, chodzi mi o to, że nie z miast typu “Kozia Wólka” tylko większych… I teraz pytanie – zmieniło się coś dla elit czy wszystkich, czy jednak dla nikogo nic ? Bo, że posiedzenie odłożono 3 miesiące do tyłu to wiem, ale ile w tym prawdy ?

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor 27 czerwca, 12:24

      Nie zmieniło się na dzień dzisiejszy nic.
      Prace Rządu trwają. Wszystko wskazuje na to że akcyza zostanie zniesiona, a w jej miejsce wprowadzana zostanie opłata uzależniona od normy EURO.
      Jak tylko będziemy wiedzieli coś więcej, podzielimy się z Wami naszą wiedzą.

      Odpowiedz na ten komentarz
      • Shaker
        Shaker 28 czerwca, 19:28

        Witam.

        Ja od dwóch miesięcy się wstrzymuję bo czekam na zmianę, gość skasował mi auto, do roboty jeżdżę na rowerze… czyli chyba nie ma sensu czekać na tą zmianę bo szybko nie nadejdzie ? nie chce mi się już pedałować, tym bardziej w deszczu… Chcę kupić Hondę Accord 2.4 benzyna, gdzieś tak z 2010-2011 bo na więcej mnie nie stać… To i tak pewnie będzie trwało minimum pół roku, a miałem postanowienie, że zaczekam do 1 sierpnia, jednak widać, że co chwilę odkładają… Trzeba będzie te kilka tysięcy akcyzy jednak zapłacić :/

        Odpowiedz na ten komentarz
  21. importer
    importer 27 czerwca, 13:34

    Podatek ma być uzależniony od pojemności silnika i normy EURO. Wg założeń będą przedziały pojemności silnika:
    1. do 1000 ccm
    2. 1000 – 1500 ccm
    3. 1500 – 2000 ccm
    4. 2000 – 2500 ccm
    5. 2500 – 3000 ccm
    6. 3000 – 3500 ccm
    7. powyżej 3500 ccm

    Przy normach EURO będą brane do wyliczenia podatku normy: EURO 6, EURO 5, EURO 4, i reszta która nie spełnia ww.

    Odpowiedz na ten komentarz
  22. Kamil
    Kamil 06 lipca, 20:25

    Witam. Wiadomo coś o jakiś zmianach?

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor 07 lipca, 11:23

      Tak. Obniżki akcyzy nie będzie.
      Rząd pracuje nad zamienieniem Akcyzy na podatek Ekologiczny uzależniony od normy EURO.
      Jeśli nie będziemy mocno protestować przed tym, to import starszych niż 5 lat używanych stanie się ekonomicznie nieopłacalny…

      Odpowiedz na ten komentarz
  23. Maciej
    Maciej 15 lipca, 08:58

    Czy jest szansa, że coś zmieni się w akcyzie jeszcze w tym roku?

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor 15 lipca, 18:32

      W ciagu trzech tygodni powinno być to bardziej jasne. Musimy poczekać aż Rząd przedstawi to nad czym obecnie pracuje. Do tego czasu niczego pewni nie mozemy być.
      Myśle ze nawet jeśli pomysł Rzadu zostanie zaakceptowany to do końca nic sie nie zdąży zmienić…

      Odpowiedz na ten komentarz
  24. punisher999
    punisher999 20 lipca, 19:16

    Posiedzenie senatu 22.06.2016
    http://senat.atmitv.pl/senat-console/archival-transmissions/item/9KI34KBFP35KU721

    Miało być tak pięknie a wyjdzie jak zwykle. Opodatkowanie na podstawie normy emisji uderzy jak to zwykle bywa w najbiedniejszych, bo to oni głównie kupują starsze samochody. Czyli jak zwykle im jesteś biedniejszy tym bardziej rząd ci dokopie.

    Odpowiedz na ten komentarz
  25. Piotr
    Piotr 24 lipca, 06:16

    Norma EURO już dawno powinna być brana pod uwagę przy wyliczaniu akcyzy na sprowadzany pojazd. Z podatku ekologicznego jest tylko kasa, a gdzie faktyczna ochrona tego środowiska? Sprowadzanie aut starych, to bezsens (szczególnie diesli przed 2000r. bez DPF), ponieważ nasz kraj to nie śmietnik wyeksploatowanych złomów. Ochrona środowiska w PL do niedawna była na niskim poziomie. Na szczęście się to zmienia w lepszym kierunku. Podział na 7 grup z pojemnością to dobry pomysł, ponieważ jest bardziej precyzyjny.

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor 24 lipca, 15:11

      Piotrze gdzie znalazłeś informacje na temat podziału na siedem grup? Ochrona środowiska na pewno jest potrzebna, ale zakończenie podziału na normie EURO 4 faktycznie zablokuje import aut starszych niż wyprodukowanych w 2010 roku…

      Odpowiedz na ten komentarz
    • dick
      dick 22 sierpnia, 11:48

      a co ze sprawdzaniem aut nowych czy nie maja powycinanych dpf i katalizatorow? :))))))

      Odpowiedz na ten komentarz
  26. Martin
    Martin 27 lipca, 12:11

    Biedniejszy kupi teraz nowsze Twingo z silnikiem benzynowym 1.0 i mniejszym przebiegiem zamiast 18 letniego Audi z wyeksploatowanym silnikiem diesla i to tylko po to żeby sąsiadom czterema kółkami na masce zaimponować 🙂

    Odpowiedz na ten komentarz
    • Pablos
      Pablos 28 lipca, 12:38

      Biedny tez powinien moc decydowac na co chce wydac swoje ciezko zarobione pieniadze. Nie ty albo rzad. Ciebie ani rzadu nie bedzie jak w te malutkie twingo wjade moim nowym Q7 z o wiele bardziej oplakanym skutkiem dla jego pasazerow niz gtby mieli 15-letnie BMW 7.

      Odpowiedz na ten komentarz
      • admin
        admin Autor 28 lipca, 13:00

        Pełna zgoda…
        Po za tym jest coraz więcej osób kupujących stare auta które kiedyś będą klasykami.
        Co z nimi?

        Odpowiedz na ten komentarz
    • dick
      dick 22 sierpnia, 12:12

      coz, nigdy nie kupie nowego twingo, astry czy innego gowna. moze zaplace wiecej akcyzy, ale nie sfrajeruje sie zaplaqcic 50k za gowniany pojazd.

      Odpowiedz na ten komentarz
  27. Mistrzuniu
    Mistrzuniu 28 września, 21:06

    Ten podatek powinien być całkowicie zniesiony!!! Nigdzie nie ma takiego podatku, jedynie w naszym chorym kraju… Niemiec przyjeżdża do Polski , kupuje auto i tylko przerejestrowuje, nie ma żadnej akcyzy.. Zobaczycie że jak obniżą to o znikomy procent.. Podatek będzie nadal .. Ktoś jak chce sobie kupić fajne auto z zagranicy dobrze utrzymane od prywatnego sprzedawcy, płaci VAT to jeszcze kaleczą nas jakąś śmieszna akcyzą… JESTEŚMY W UNII JUŻ 12LAT!!! Jedyne co się zmieniło to zadłużenie

    Odpowiedz na ten komentarz
  28. Wojtek
    Wojtek 07 października, 15:07

    Trzy miesiące minęły i co? Wiadomo coś?

    Odpowiedz na ten komentarz
  29. Mateo
    Mateo 02 listopada, 20:05

    Więc zmiany będą ale jak zawsze nie na naszą korzyść to jest link z nową tabelą i stawkami jakie mają obowiązywać…
    https://polskiautohandel.pl/wp-content/uploads/2016/11/mf_2_107.jpg

    Odpowiedz na ten komentarz

Napisz komentarz

Many lives were lost that day, Including about 2,000 citizens on Omaha Beach (Aka weakling Omaha)by yourself. get-togethers will take place throughout Normandyin honor of their sacrifice and heroism. You can mark the anniversary in your own kitchen by watching Band of Brothers (hbo Go) Or reading or enjoying television The Longest Day dwayne allen jersey. Van driver in Freddie Gray case goes on trialThe trial of police officer Caesar Goodson, jr, Is set to start out Monday. Goodson is one of five Baltimore City police officers in the Freddie Graycase still awaiting trial. As the driver of the police van in which Gray is considered to have suffered a fatal spinal injury, Prosecutors say Goodson bears the most responsibility in Gray's death custom eagles jersey. He is convicted of second degree murder and could face 30 years in prison if convicted stefon diggs jersey. this past month,edward Nero,The second police man tried in the case, Was acquittedof all costs. The first trial ended in a hung jury and you will be retried. Prosecutor to select charges in the Harambe incidentHamilton County ProsecutorJoe Detershas scheduled a Monday afternoon news conference where he is expected to announce his decision on whether he will press charges against the family of the 3 year old boy who fell into the gorilla exhibit at the Cincinnati Zoo last month kamar aiken jersey.