0,5 Promila alkoholu we krwi – czy granica zostanie podniesiona?

Data:

[poll id=”4″]

12 września 2017 roku o godzinie 10:30, Komisja do Spraw Petycji zajmie się rozpatrzeniem petycji w sprawie zwiększenia dopuszczalnego stężenia alkoholu we krwi kierowców do 0,5 promila, za wyjątkiem kierowców w wieku do 24 lat, kierowców przewożących ponad 9 osób i kierujących pojazdami o masie powyżej 3,5 t (BKSP-145-238/17)

Petycję przedstawi poseł Bogdan Latosiński.

Autor petycji twierdzi, że „obecne przepisy określające dopuszczalną ilość alkoholu we krwi kierowców są zbyt restrykcyjne, w porównaniu do innych krajów europejskich i na świecie.

Normy, które obecnie obowiązują w Polsce powinny dotyczyć młodych kierowców np. do 24 roku życia, przez dwa lata od uzyskania prawa jazdy, oraz kierowców przewożących powyżej 9 osób i kierujących pojazdami powyżej 3,5 ton . Dla pozostałych kierowców, limit alkoholu we krwi powinien zostać zwiększony do 0,5 promila.

Taki poziom dopuszczalnego stężenia alkoholu we krwi dla użytkowników ruchu drogowego już funkcjonuje w tak ich krajach jak : Argentyna, Australia, Austria, Belgia, Bułgaria, Chiny, Dania, Filipiny, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Islandia, Izrael, Kambodża, Kirgistan, Łotwa, Macedonia, Mauritius, Niemcy, Peru, Portugalia, Republika Południowej Afryk i , Salwador, Słowenia, Szwajcaria, Tajlandia, Turcja , Uganda, Wenezuela, czy Włochy.

W krajach anglosaskich, dopuszczalna ilość alkoholu jest nawet wyższa! W USA, Kanadzie czy Wielkiej Brytanii dopuszczalna ilość alkoholu we krwi to aż 0.8 promila.

Weźmy przykład z innych krajów i zwiększmy limit dopuszczalnego stężenia alkoholu we krwi kierowców do 0,5 promila” – nawołuje na koniec.

Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu w opinii merytorycznej dotycząca tej petycji stwierdziło, „że nie ma uzasadnienia dla podwyższenia limitów maksymalnego poziomu stężenia alkoholu w krwi kierujących pojazdami w Polsce.

Fakt funkcjonowania określonej normy prawnej w danym kraju nie stanowi wystarczającej przesłanki dla przyjęcia tej normy w innym kraju. Występujące różnice w przypadku dopuszczalności kierowania pojazdami pod wpływem alkoholu w państwach europejskich warunkowane są wieloma czynnikami, w tym zwłaszcza przyjętą przez dane państwo polityką w tym obszarze, która najczęściej jest polityką opartą o dowody naukowe. Należy zwrócić uwagę, że w ostatnich latach w wielu państwach członkowskich, zgodnie z rekomendacjami instytucji międzynarodowych, w tym Komisji Europejskiej, limity zostały obniżone, a kolejne kraje rozważają zaostrzenie norm w tym obszarze.

Warto podkreślić, że podwyższenie obowiązującej w Polsce normy, byłoby działaniem wbrew wiedzy naukowej i wbrew zaleceniom opartym o pogłębione analizy. Wprowadzenie postulowanej zmiany z dużym prawdopodobieństwem spowodowałoby istotne negatywne skutki społeczne i gospodarcze. Co więcej można wskazać brak społecznego przyzwolenia na takie działania, jak również negatywną opinię, wyrażaną konsekwentnie przez organy administracji rządowej.”

W opinii BAS znalazło się wiele ciekawych informacji związanych z wpływem alkoholu spożywanego przez kierujących na nich samych, bezpieczeństwo i koszty społeczne. Z całą opinią zapoznacie się – TUTAJ

A co Wy myślicie o takim pomyśle?

Jesteście ZA czy PRZECIW podnoszeniu granicy dopuszczalnego stężenia alkoholu we krwi kierujących?

Dajcie znać w komentarzach oraz oddając swój głos w naszej ankiecie.

Źródło:

Petycja – TUTAJ

Opinia merytoryczna BAS – TUTAJ 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Newsletter

Popularne

Warto także przeczytać
Podobne

Kolejny dobry sygnał tym razem z SENATU

Kolejny dobry sygnał w temacie Kar za sprzedaż pojazdów sprowadzonych przed zarejestrowaniem.

Umorzenie większości kary za brak Sieci Recyklingu

Kolejny raz udało się pomóc jednemu z Was. /*! elementor...

Sukces w temacie kar za sprzedaż pojazdu przed zarejestrowaniem

Sukces w temacie kar za sprzedaż pojazdu przed zarejestrowaniem. Odwołania owocują pierwszymi sukcesami.

Informacja Ministra Finansów – Dlaczego musimy płacić OC za samochody w Komisach.

Przy okazji odpowiedzi na interpelacje Poselską numer 1318, złożoną przez...