PolskiAutohandel.pl

 Z ostatniej chwili

Akcyza – najnowszy projekt!

Akcyza – najnowszy projekt!
15 listopada
12:01 2016

Jak zapewne wiecie dziś w trakcie obrad Senackich komisji w których brałem udział, zaproponowany został nowy projekt ustawy i obliczania podatku akcyzowego.

Projekt od propozycji Ministerstwa Finansów, różni się stawkami w poszczególnych komórkach tabeli, oraz dodanym współczynnikiem deprecjacji uzależnionym od czasu liczonego od pierwszej rejestracji. Współczynnik ten został dodany żeby dostosować Ustawę do przepisów Unii Europejskiej.

Moim zdaniem taka poprawka nie zmienia faktu, że ETS może zakwestionować tak naliczaną Akcyzę na podstawie niezgodności z art. 90 WE:

“Żadne Państwo Członkowskie nie nakłada bezpośrednio lub pośrednio na produkty innych Państw Członkowskich podatków wewnętrznych jakiegokolwiek rodzaju wyższych od tych, które nakłada bezpośrednio lub pośrednio na podobne produkty krajowe.
Ponadto żadne Państwo Członkowskie nie nakłada na produkty innych Państw Członkowskich podatków wewnętrznych, które pośrednio chronią inne produkty.”

źródło: Wersja skonsolidowana Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską

Opinię swoją opieram na Wyroku ETS w Sprawie C-313/05, oraz opinii na podstawie której został wydany.

“28. W dziedzinie opodatkowania używanych samochodów przywożonych zza granicy Trybunał orzekł już, że art. 90 WE służy zagwarantowaniu całkowitej neutralności podatków wewnętrznych w aspekcie konkurencji pomiędzy produktami znajdującymi się już na rynku krajowym a produktami przywożonymi zza granicy (zob. wyrok z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C‑387/01 Weigel, Rec. str. I‑4981, pkt 66 i cytowane tam orzecznictwo, oraz ww. wyrok w sprawie Nádasdi i Németh, pkt 46).

29. Zgodnie z dobrze ugruntowanym orzecznictwem art. 90 akapit pierwszy WE zostaje naruszony, gdy podatek nakładany na produkty przywożone zza granicy i podatek nakładany na podobne produkty krajowe są obliczane w różny sposób i zgodnie z innymi zasadami, co prowadzi – choćby tylko w niektórych przypadkach – do wyższego opodatkowania towaru przywiezionego zza granicy (zob. ww. wyrok w sprawie Weigel, pkt 67 i cytowane tam orzecznictwo). Zatem zgodnie z tym postanowieniem podatek akcyzowy nie powinien obciążać produktów pochodzących z innych państw członkowskich bardziej niż obciąża on podobne produkty krajowe.

39. W tej sytuacji nie można uwzględnić argumentów przedstawionych przez rząd polski celem uzasadnienia tej różnicy w opodatkowaniu. Rząd polski powołał się, po pierwsze, na względy ochrony środowiska naturalnego, po drugie, dał wyraz podejrzeniu, że w znacznej liczbie przypadków cena nabycia zadeklarowana władzom jest znacząco mniejsza od ceny rzeczywiście zapłaconej, i po trzecie, zauważył, że ta różnica w opodatkowaniu nie stanowi dyskryminacji, bowiem liczby wskazują, iż bezpośrednio po wprowadzeniu podatku akcyzowego na używane pojazdy nabywane w innych państwach członkowskich w maju 2004 r. bardzo istotnie wzrosła liczba przypadków takiego nabycia.

40. Z orzecznictwa Trybunału wynika w istocie, że dane opodatkowanie można uznać za zgodne z art. 90 WE tylko wtedy, gdy zostanie wykazane, że jest ono tak skonstruowane, iż wyklucza w każdym przypadku opodatkowanie przywożonych produktów w wyższym stopniu niż produktów krajowych, oraz że w związku z tym nie wywołuje ono w żadnym razie dyskryminujących skutków (ww. wyrok w sprawie Haahr Petroleum, pkt 34, oraz wyrok z dnia 23 października 1997 r. w sprawie C‑375/95 Komisja przeciwko Grecji, Rec. str. I‑5981, pkt 29). “

źródło: wyrok C-313/05

Cytować mógł bym jeszcze wiele innych punktów wyroku…

Co dalej z tym będzie się działo?

Ministerstwo Finansów ma przygotować wyliczenia szacunkowe wpływów do budżetu związanych z zaproponowanym projektem. Zajmie to ok tygodnia. Obliczenia mają zostać przekazane Senatorom. Kolejne posiedzenie wszystkich związanych z projektem Komisji zaplanowane zostało na 29 listopada 2016 roku na godzinę 18. Tego dnia dowiemy się więcej.

Jeszcze wszystko może się zdarzyć…

Żebyście mogli lepiej zrozumieć jak wyglądają zaproponowane zmiany poniżej zamieszczam link do pobrania arkusza kalkulacyjnego, który po podaniu pierwszej rejestracji wyliczy akcyzę.

W formacie:openoffice-logo

Pobierz TUTAJ! 

excel-logo

 Pobierz TUTAJ!

tab-akcyza

Prosto z Senatu przesyłamy najnowszy projekt akcyzy.

imageimage

image imageimage

Podobne artykuły

66 komentarzy

  1. Ość
    Ość 15 listopada, 13:21

    Hahahaha… przęgięcie, a wiedzą ze nie mogą tego wprowadzić. Naszczuwanie ludzi, sianie paniki i zbieranie kasy na już. Po_ebało się komuś?

    Odpowiedz na ten komentarz
  2. arti123
    arti123 15 listopada, 14:27

    A jak mam np euro 4 i 2004 to która to kolumna będzie?

    Odpowiedz na ten komentarz
  3. ja
    ja 15 listopada, 14:29

    Hłehłee xD UE ich rozliczy jak za zakaz reestrowania RHD 😀

    Odpowiedz na ten komentarz
  4. on
    on 15 listopada, 14:39

    “Moja jest tylko racja i to święta racja. Bo nawet jak jest twoja, to moja jest mojsza niż twojsza, że właśnie moja racja jest racja najmojsza!”
    To wszystko sprawiają tzw lobbyści a parlament zachowuje sie przy nich jak tania pani do towarzystwa 🙂

    Odpowiedz na ten komentarz
  5. eh nooo
    eh nooo 15 listopada, 15:04

    czy dobrze rozumiem liczymy według wzoru Akcyza = S (czyli to z 1 tabeli) * (1-D – wiek auta z 2 tabeli w miesiącach)czyli np.
    __________________________
    10 latek, Euro 4, 1,5-19 pojemność Akcyza= 6000zł*(1-0,79)=6000zł*0,21=1260zł do zapłaty?
    __________________________
    14 latek, Euro 3, 1,5-1,9 pojemność
    Akcyza= 12000zł*(1-0,9)=12000zł*0,1= 1200zł do zapłaty?

    Odpowiedz na ten komentarz
    • Tomek
      Tomek 15 listopada, 17:00

      Też tak to rozumiem.

      Odpowiedz na ten komentarz
    • xxxx
      xxxx 15 listopada, 17:39

      idac w Twoje liczenie za auto z roku 2010-2015 euro 5 miedzy 1.5-2L zaplace 2700zł ? raczej bzdrua

      Odpowiedz na ten komentarz
    • K
      K 15 listopada, 20:40

      Na to by wychodziło. Bedzie drożej ale do przełknięcia. Nie trzeba jeszcze zwijać interesu. Chociaż jeżeli ceny starszych aut nie pójdą w górę to koniec importu 12-15 latków z zieloną plakietką. Dopłata do nowej akcyzy wyniesie tyle co pół przewidywanego dochodu z auta :/ Wszyscy handlujący dobrze wiedzą że żeby coś zarobić to za auto warte u nas 7-8 tysięcy trzeba dać max 1000€. Teraz klient jest wybredny i wszystko musi być w aucie zrobione na tiptop. Kupują stare graty a oczekują nówki i nie przetłumaczysz że za taki stan musiałby w autohausie 2000€ położyć i jak sam by sprowadził to go wyjdzie 10000zl. Takie są w Polsce ceny i koniec.

      Odpowiedz na ten komentarz
      • Sopel
        Sopel 15 listopada, 21:32

        Dokładnie jak kolega napisał, sam handluję autami w tym przedziale cenowym a klienci kręca nosem jakby kupowali co najmniej Bentleya za milion!

        Odpowiedz na ten komentarz
    • echo
      echo 15 listopada, 22:18

      Tam jest jakaś bzdura. Stawka powinna być mnożona przez współczynnik a nie 1-współczynnik. Właśnie tu widać jacy ludzie tworzą te ustawy. Nawet prostego wzoru nie potrafią dobrze napisać. Wg tego ich, to czym auto starsze tym mniej akcyzy się płaci. 🙂

      Odpowiedz na ten komentarz
      • Wajchowy
        Wajchowy 15 listopada, 23:42

        No dokladnie! Przeciez to nie ma sensu!

        Odpowiedz na ten komentarz
      • marcpinio
        marcpinio 16 listopada, 08:09

        A chciałbyś za auto warte 10000 pln zapłacić akcyzę jak za auto o wartości 50000 pln???
        Teraz też jest różnica starsze auto ( tańsze) mała akcyza a za nowsze (droższe) wyższa.
        Po to ten współczynnik.
        O samej ustawie nie piszę bo to jedna wielka KUPA.

        Odpowiedz na ten komentarz
  6. dolnyśląsk przeciw akcyzie
    dolnyśląsk przeciw akcyzie 15 listopada, 17:34

    Wiecie że od tej akcyzy trzeba będzie jeszcze zapłacić vat??

    Masakra,Vat,podatek,akcyza i vat od akcyzy.

    Odpowiedz na ten komentarz
  7. dolny
    dolny 15 listopada, 20:44

    jezeli dalej bedziemy płacic vat od akcyzy to dalej jestesmy za szara strefa

    Odpowiedz na ten komentarz
  8. K
    K 15 listopada, 21:30

    do tych zmian w akcyzie należałoby jeszcze wyrzucić z naszego durnego prawa pojęcie “rok produkcji”, żeby jak w normalnych cywilizowanych krajach posługiwać się tylko datą pierwszej rejestracji, bo zaraz zaczną się cyrki na celnym, i za wszelką cenę będą postarzać auta, żeby pare groszy więcej uchapać

    Odpowiedz na ten komentarz
  9. tomaszek
    tomaszek 15 listopada, 21:54

    Myślę że trzeba jednak się zebrać do kupy i działać. Może zbierzmy pomysły i też wyjdźmy z propozycją do senatu.
    Myślę że trzeba skupić się na normach euro i pojemnościach. Podzielmy tabelkę na normy euro2, euro3,euro4,euro5 i euro6 oraz przedziały pojemności do 1,5l, 1,5-2l, 2-2,5l, 2,5-3,5l i powyżej 3,5l. I teraz wprowadźmy stałe kwoty które na podstawie brifu po odczycie normy euro i pojemności wpłacamy jak kiedyś recykling przelewem , na poczcie itp. Na wydział komunikacji nałożyć obowiązek sprawdzenia czy prawidłową kwote zapłaciliśmy.

    Odpowiedz na ten komentarz
  10. tomaszek
    tomaszek 15 listopada, 22:00

    teraz napisze kwotowo jakbym to widział :
    do 1,5l-E2-800zł,E3-700,E4-600,E5-500,E6-400
    1,5-2l-E2-1000,E3-900,E4-800,E5-700,E6-600
    2-2,5L-E2-1500,E3-1400,E4-1200,E5-1000,E6-800
    2,5-3,5L-E2-2000,E3-1600,E4-1500,E5-1200,E6-1000
    3,5+ E2-2500,E3-2000,E4-1800,E5-1600E6-1200

    Odpowiedz na ten komentarz
  11. Sopel
    Sopel 15 listopada, 22:33

    A co z Astrą z 2003r z normą Euro4? jak to będzie liczone?

    Odpowiedz na ten komentarz
  12. kad
    kad 15 listopada, 23:33

    Rzygam tym krajem

    Odpowiedz na ten komentarz
  13. 12345
    12345 16 listopada, 08:01

    HAHAHA.. z tego wynika że różnica w akcyzie pomiędzy 12 letnim autem z silnikiem 3999ccm (8tys.zł.akcyzy) a 4001ccm (56tys.zł.akcyzy) wyniesie 48.000zł.. . Wcześniej się tym tematem denerwowałem ale teraz to mnie śmieszy.. Co Ci ludzie mają w głowach ? Myślą że UE przejdzie obok tego obojętnie ? Żenada

    Odpowiedz na ten komentarz
  14. mz
    mz 16 listopada, 08:32

    zwróćcie uwagę że na tym posiedzeniu senackim nikt głośno i wyraźnie nie powiedział że każda deklaracja akcu składana w urzędzie celnym jest weryfikowana i dostosowywana(według mnie nie zgodnie z prawem,ja za każdy jeden samochód płacę przelewem i dostaję orginalną fakturę) do wartości pojazdu w Polsce.tylko ciągle powtarza się o patologi zaniżania wartości sprowadzanych pojazdów,to jest kompletna bzdura

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor 16 listopada, 09:10

      Obejrzyj obrady. Poruszyłem ten temat na koniec swojej wypowiedzi. Zwróć uwagę na zachowanie Pana Ministra i Pani dyrektor w tym czasie…

      Odpowiedz na ten komentarz
      • eh nooo
        eh nooo 16 listopada, 10:01

        Po pierwsze dziękuję za prawdziwą reprezentacje stanowiska branży handlu samochodów używanych przez stowarzyszenie komisów pl. Pomimo nieczystego zagrania komisji w postaci udostępnienia nowego projektu w ostatniej chwili większość argumentów została zaprezentowała i nie straciła na aktualności.
        __________________
        IMHO argument “zaniżania akcyzy” nie ma żadnej wartości merytorycznej w obecnym systemie pobierania akcyzy a został wybrany jako nośny medialnie, ze względu na pamięć obywateli o aferach sprzed 2007r kiedy akcyza wynosiła bodajże 60% i występowała patologia pod tytułem “każde auto ma wartość 100EURO”. Patologia została wyeliminowana, oszuści ukarani a UC zaczęły weryfikować umowy. Obecnie “pod lupą” jest każda deklaracja odbiegająca o więcej niż 23procent od ceny rynkowej przedstawionej w katalogu, bodajże eurotaxu. Piszę to z DOŚWIADCZENIA i to nie jednego.

        Odpowiedz na ten komentarz
      • Tomek
        Tomek 16 listopada, 10:18

        Obejrzałem dokładnie i Ci ludzie z uporem maniaka mówią o zaniżaniu kwot. Przecież to jest bzdura.
        W sumie płacenie stałych stawek od rocznika i Euro nie jest złym pomysłem. Skończą się opinie rzeczoznawcy i przychylni celnicy. Prawo musi być równe dla wszystkich. Proponuje aby akcyza została ujęta w kosztach zakupu samochodu jako podatek obowiązkowy a nie składnik marży. Wtedy będą równiejsze szanse z szarą strefą. VAT i podatek będziemy płacili od realnie zarobionych pieniędzy. Jeżeli my jako firmy musimy zapewnić sieć zbierania pojazdów to prywatny kupujący (szara strefa) powinna być objęta opłatą środowiskową w kwocie 500 zł. Jestem przekonany, że kupujący wezmą to pod uwagę i częściej będą korzystali z legalnych firm. To moje propozycje.

        Odpowiedz na ten komentarz
        • tomaszek
          tomaszek 16 listopada, 12:15

          Dokładnie tak jak napisałeś ale nie 500 a 1000 zł. Jak kupi od przysłowiowego Janka na umowie na Niemca to musi zapłacić 1000 za recykling i koniec.

          Odpowiedz na ten komentarz
  15. Andrzej
    Andrzej 16 listopada, 13:59

    A nie lepiej by było zrobić tabelkę ze stałymi stawkami od samego rocznika bez norm emisji? Mniej zamieszania by było wtedy. Nie w każdym dowodzie rej jest wpisana norma emisji spalin.

    np: -2004 ; 2005-2009 ; 2010-2014 ; 2015-.

    Druga rzecz to płacenie vatu od akcyzy zawartej w marży i innych usługach typu transport, przegląd tłumaczenia itd. To jest chore i to też trzeba poruszyć na następnych obradach. Płaćmy podatek od samej marży zarobku.

    Trzecia rzecz to data I rejestracji a nie data produkcji.

    Co Wy na to?

    Odpowiedz na ten komentarz
    • Tomek
      Tomek 16 listopada, 15:42

      Andrzeju ale na tłumaczenia, przegląd czy transport masz fakturę więc VAT rozliczasz. Niestety przy akcyzie tworzymy VAT nie mając możliwości jego odliczenia.

      Odpowiedz na ten komentarz
      • Andrzej
        Andrzej 16 listopada, 22:24

        Oczywiście ale jeśli auto jest kupione w jednym miesiącu i faktury za transport tłumaczenia przegląd są wystawiane w tym samym miesiącu a auto sprzedamy w nastepnym to już lipa.

        Odpowiedz na ten komentarz
  16. Michal
    Michal 16 listopada, 14:08

    Czy auta dostawcze też będą oblozone ta danina?

    Odpowiedz na ten komentarz
  17. magda
    magda 16 listopada, 16:43

    Jak mam to rozmumiec, samochód ma pojemmność 1598cm spełnia Euro4 i jest z 2002r. Jaka będzie wówczas stawka akcyzy?

    Odpowiedz na ten komentarz
  18. the_observer
    the_observer 17 listopada, 08:47

    Kim był ten stękający/dukający “intelektualista”, który przewodniczył obradom komisji ?

    Jeśli reprezentują nas ludzie nie potrafiący sklecić poprawnie jednego zdania nie dziwi, że powstają takie buble.

    Przecież sam Senator Peczkis (wydaje się być rozsądnym człowiekiem) mówił na początku, że przepis w takim kształcie jest niezgodny z prawem UE. Jak widać większość osób obecnych na spotkaniu zainteresowana była bardziej zabawą tabletami i telefonami.

    Odpowiedz na ten komentarz
    • 12345
      12345 17 listopada, 11:44

      Zgadzam się w 100% ! Przedszkolak lepiej buduje zdania od tego przewodniczącego – było to żenujące. Co do zachowania obecnych ludzi na tych obradach – pozostawia wiele do życzenia, kilku z nich nawet na moment nie oderwało wzroku od tabletu na zmianę z telefonem. Jak taki ktoś może mieć jakikolwiek wpływ na to co się będzie dalej działo z tym projektem ? Normalnie kpina jakaś !

      Odpowiedz na ten komentarz
  19. jacnit
    jacnit 17 listopada, 12:13

    A co z dostawczymi?

    Odpowiedz na ten komentarz
  20. DM1972
    DM1972 17 listopada, 21:33

    A jak potraktować nagminne podnoszenie wartości auta przez UC.Mam faktury z kwotami które rzeczywiście płacę są one do zweryfikowania w bardzo prosty sposób.Czemu ktoś na mnie wymusza że mam zapłacić więcej to jest moim zdaniem wymuszenie poświadczenia nieprawdy.Takie nagminne wymuszanie podnoszenia wartości pomimo orginalnych faktur.

    Odpowiedz na ten komentarz
    • akrystian
      akrystian 18 listopada, 08:23

      Dlatego USTAWODAWCA chce ukrócić ten proceder przez podniesienie Ci akcyzy z 250 zł na 2500 zł i nikt już niczego nie będzie weryfikował.

      Ostatnio sprzedawałem samochody za ok 16.000 zł gdzie akcyza była naliczana z wartości 20.000 zł.

      Odpowiedz na ten komentarz
  21. eh nooo
    eh nooo 20 listopada, 12:58

    Proponuję temat. Wasze pomysły na pobór nowego podatku akcyzowego. System ma być SKUTECZNY, PROSTY, WPŁYWAJĄCY NA ODMŁODZENIE PAKU SAMOCHODÓW W PL, NIE OBCIĄŻAJĄCY BUDŻETU.
    1. jeśli rządowi tak bardzo leżą na wątrobie kwoty na fakturach zakupu to podobnie jak w przypadku pobierania PCC od samochodów w obrocie krajowych. Uzależnić wysokość podatku akcyzowego od pojazdów sprowadzonych od ‘średniej ceny krajowej’ a nie od ceny na umowie. Stawki akcyzy zostawić procentowe powiedzmy 5% do 2l pojemności i 8% powyżej.
    2. Podobny do propozycji FORS. Moim zdaniem najbardziej wpłynąłby na odmłodzenie parku samochodów. Likwidacja akcyzy. Wprowadzenie rocznego podatku ekologicznego od posiadania samochodu. Z tym, że uzależnienie jego wysokości od wieku auta. powiedzmy do roku 0zł, do 5 lat 100zł rocznie, do 10 lat 200zł rocznie, powyżej 15 lat 300zł rocznie. Przy czym konieczne byłoby ułatwienie exportu pojazdów, promowanie złomowania, stworzenie tablic wywozowych na wzór np. systemu niemieckiego.

    Odpowiedz na ten komentarz
    • Andrzej
      Andrzej 21 listopada, 12:07

      Jestem za. Nawet niech podatek roczny będzie większy: do 5 lat – 200-300zł do 10 lat -300-400zł powyżej 15 lat – 500-600zł.

      Odpowiedz na ten komentarz
    • ab
      ab 01 grudnia, 19:23

      I to jest bardzo dobry pomysł.
      Jeżeli już ma być ta akcyza to niech ona będzie na jakimś minimalnym poziomie.
      Nikt w PL nie będzie płacił takich wysokich stawek akcyzy bo i po co bez sensu płacić. Import podupadnie, więcej aut bedzie się sprzedawać już zarejestrowanych w kraju, w ogóle to ceny aut używanych mogą poszybować w górę, co spowoduje że ludzie nie będą tak szybko zmieniać auta na nowsze tylko będą eksploatować swoje stare auto do końca. Projekt kompletnie bezsensowny i nieudany.

      Odpowiedz na ten komentarz
  22. Mirek
    Mirek 27 listopada, 13:17

    Nie dajmy się dymać, koniec bezprawia ! Petycja już czeka http://www.twojepetycje.pl/f9dc64d9

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor 27 listopada, 21:46

      Petycja jest dobrym pomysłem, ale zbieranie podpisów pod tak napisanym pismem nie ma najmniejszego sensu. W chwili obecnej nie ma żadnego konkretnego projektu poza tym obniżającym akcyzę.
      Po przedstawieniu konkretów będziemy mogli napisać petycje pod którą zbierzemy podpisy.

      Odpowiedz na ten komentarz
  23. importer
    importer 28 listopada, 21:07

    Ostateczna tabelka z akcyzą 28.11.2016:
    http://images81.fotosik.pl/199/bbbd6c16ee89320emed.jpg

    Współczynnik deprecjacji w miesiącach:
    2 i poniżej – 0,03
    od 3 do 4 – 0,08
    od 5 do 6 – 0,12
    od 7 do 12 – 0,18
    od 13 do 24 – 0,25
    od 25 do 36 – 0,35
    od 37 do 48 – 0,45
    od 49 do 60 – 0,55
    od 61 do 72 – 0,60
    od 73 do 84 – 0,65
    od 85 do 96 – 0,70
    od 97 do 108 – 0,75
    od 109 do 120 – 0,78
    od 121 do 132 – 0,82
    od 133 do 144 – 0,84
    od 145 do 156 – 0,86
    od 157 do 168 – 0,88
    169 i powyżej – 0,90

    Odpowiedz na ten komentarz
    • eh nooo
      eh nooo 29 listopada, 11:20

      serio? zmiany rzędu 0,01 procenta? … na tylko tyle ich stać po 2 tygodniach “pracy”???? jeśli to prawda, to po prostu brak słów…

      Odpowiedz na ten komentarz
    • importer
      importer 30 listopada, 08:02

      Bonus do ustawy akcyzowej po wczorajszym posiedzeniu senatu:
      W przyjętej nowelizacji pojawił się zapis, o którym wcześniej ani senatorowie, ani przedstawiciele ministerstwa nie wspominali. To dodatkowy współczynnik deprecjacji ustalony w zależności od stopnia ponadnormatywnej utraty wartości samochodu w stosunku do współczynnika deprecjacji.
      Brzmi skomplikowanie, ale oznacza furtkę dla wszystkich, którzy będą chcieli obniżyć akcyzę. Jak czytamy w projekcie „oceny stopnia ponadnormatywnej utraty wartości samochodu w stosunku do współczynnika deprecjacji, dokonuje biegły powołany z urzędu, uwzględniając: przebieg danego samochodu, stan techniczny, rok produkcji oraz wyposażenie”. I teraz najważniejsze „koszty biegłego ponosi podatnik”.
      Co to oznacza? Że jeśli sprowadzamy auto, które wykazuje ponadnormatywne zużycie (ustawa nie precyzuje, czy chodzi o uszkodzenia czy zużycie wynikające z eksploatacji), np. duży przebieg, zniszczone wnętrze lub uszkodzenie, biegły będzie mógł przyznać dodatkową obniżkę akcyzy. Ten specjalny współczynnik deprecjacji wynosi od 0 do 0,13, dla stopnia ponadnormatywnej utraty wartości samochodu powyżej 50 proc.
      Zgodnie z kolejna tabelą wpisaną do projektu, za ponadnormatywne zużycie można uzyskać dodatkową obniżkę:
      do 10 proc. – 0
      11 proc. – 20 proc. – 0,05
      21 proc. – 30 proc. – 0,07
      31 proc. – 40 proc. – 0,09
      41 proc. – 50 proc. – 0,11
      powyżej 50 proc. 0,13

      Odpowiedz na ten komentarz
      • eh noooo
        eh noooo 30 listopada, 10:08

        że co? tabelka do tabelki? a od czego to 0,13 ma być odliczane? dla aut najstarszych i tak mamy 1- 0,9 czyli 0,1 … niech ktoś wstawi cały projekt! co do tego co jest wstawione, to powiedzmy pierwsze 3 linijki stawek bazowych…czyli podwyżka akcyzy od 100% do 400% są jeszcze jakoś do przełknięcia, ale to co się dzieje dalej zrodzi OGROMNĄ PATOLOGIĘ. Skok stawek bazowych z 3300 na ponad 20000??? to oznacza blokadę importu aut z USA (do tej pory te auta były TYLKO clone w DE, teraz będą jeździć dodatkowo na ‘niemieckich czasówkach’)… jeżdżenie na tabliczkach ‘kolekcjonerskich’ dżipami po wioskach. Przypominam! mandat za takie coś to 500zł, a akcyza ma kosztować 9000zł – pomyślcie ile razy trzeba zostać złapanym aby się przestało ‘opłacać’!

        Odpowiedz na ten komentarz
        • importer
          importer 30 listopada, 23:52

          @ eh noooo – Tak tabelka do tabelki. Postaram się wyjaśnić swoimi słowami. Jeśli masz samochód, który jest nadmiernie zużyty np ma ponadprzeciętny dla danego rocznika przebieg albo jakieś poważne uszkodzenia obniżające jego wartość to w ciągu bodajże 14 dni zgłaszasz w urzędzie celnym, ze chcesz rzeczoznawcę. Urząd celny wysyła swojego rzeczoznawcę i ten robi wycenę za którą ty płacisz. Jeśli samochód posiada ponadnormatywne zużycie czyli uszkodzenia, duży przebieg itp. rzeczoznawca określa to zużycie w %. Następnie z tabelki do tabelki określasz dodatkową obniżkę współczynnika deprecjacji np jak rzeczoznawca określi zużycie na 45% to masz dodatkowe 0,11 do współczynnika deprecjacji. Te dodatkowe 0,11 dodajesz do czynnika deprecjacji z tabelki ze współczynnikami (miesiące od daty pierwszej rejestracji pojazdu) i ta wartość zmniejsza ci akcyzę przy wyliczaniu ze wzoru. Np jak masz współczynnik deprecjacji 0,60 dla auta w wieku 61-72 miesięcy i po wycenie rzeczoznawcy przyznał ci dodatkowe 0,11 za ponadnormatywne zużycie to w sumie masz 0,60 + 0,11 = 0,71 i tą liczbę bierzesz do wzoru na wyliczenie akcyzy, a przez to akcyza jest niższa. Jedna uwaga – maksymalny współczynnik nie może być wyższy niż 0,9 łącznie z ponadnormatywnym zużyciem. Mam nadzieję że trochę wyjaśniłem. Pozdrawiam.

          Odpowiedz na ten komentarz
  24. lukasz1983
    lukasz1983 29 listopada, 22:51

    przecież na stronie masz podaną tabelkę z wyliczeniami akcyzy ta tabelką którą ty podałeś jest chyba nie aktualna

    Odpowiedz na ten komentarz
  25. Marek
    Marek 30 listopada, 19:20

    A jak euro 4 ma się do rocznika poniżej 20005? Bo ja mam wiele samochodów z normą euro 4 z rocznika np 2002?

    Odpowiedz na ten komentarz
    • importer
      importer 01 grudnia, 00:20

      @Marek – Będzie konieczne przedstawienie wyciągu ze świadectwa homologacji w urzędzie celnym. Jak uda ci się uzyskać wyciąg ze świadectwa homologacji dla konkretnego modelu i rocznika (powodzenia) to urząd celny weźmie to pod uwagę i zaakceptuje normę EURO 4 dla rocznika poniżej 2005.

      Odpowiedz na ten komentarz
  26. auto handel
    auto handel 01 grudnia, 11:11

    30 listopada kolejna, już trzecia propozycja ministerstwa finansów odnośnie nowych stawek akcyzy – znów oderwana od rzeczywistości, uderzająca w polski UCZCIWY autohandel, i waląca po kieszeni większość ludzi chcących zmienić samochód. Proponowane stawki są jeszcze gorsze od poprzednich!

    Pierwszy błąd polega na tym, że nie uwzględnia się rzeczywistej wartości rynkowej auta. Np. Porsche Cayenne z 2008 roku z silnikiem 3,0 kosztuje ponad 90 tys zl, a Peugeot 407 z tego samego roku, z tym silnikiem ma wartość zaledwie 18 tys. Akcyza wg. nowego wzoru wynosi W OBU PRZYPADKACH TYLE SAMO!! czyli 9600!! W przypadku Porsche to jest 10% wartości, więc do przełknięcia dla nabywcy, zaś w przypadku Peugeota to połowa wartości samochodu. Nikt tego nie kupi i nikt nie będzie ryzykował sprowadzenia. Jak widać ta ustawa wyeliminuje całkiem z rynku takie tańsze samochody. A własnie takimi są w większości zainteresowani Polacy!

    Druga sprawa. Ogólnie auta pow. 2 litrów, niezależnie od wieku. Stawki kosmos!!! Nikt nie zapłaci takiej akcyzy.. Dla przykładu w tym bardzo popularnym segmencie aut 7-9 letnich np. takie Audi A6 2,7 TDI, akcyza była już teraz droga bo wynosiła ok 4500zl. Dlatego spora część osób robiła opinie rzeczoznawcy i płaciła ok 2300zł! Wg. nowego wzoru .. 9600zł!!
    Jakie będą konkekwencje nowych propozycji? Wzrost Szarej Strefy. Nikt przy zdrowych zmysłach nie zaryzykuje sprowadzenia takiego auta i opłacenia go. Takie samochody będą wystawiane tylko jako tzw “DO OPŁAT”. A nabywcy będą je rejestrować na Słowacji. Założę się, że powstaną niezwłocznie w Polsce firmy zajmujące się kompleksową organizacją takich rejestracji bez wychodzenia z domu :))

    Kolejna sprawa. Taka ustawa ucina gałąź legalnym fimom. Firma wystawia fakture Vat Marża, a akcyza NIE WLICZA SIĘ DO VAT-U!! Jesli kupuje auto za 20 tys., a sprzedaje za 30tys., to musze zapłącić Vat 23% od różnicy, czyli od 10 tys. Jesli akcyzy płaciłem np. 2000, a teraz będzie 9000, to nie dość, ze auto bedę musiał sprzedać za 40tys, to do tego zapłacę 23% od 20 tys, a nie jak wcześniej od 10tys czyli znów 2300 więcej. Rozumiecie? Czyli żeby wyjść na swoje klient musiałby dołozyć jeszcze 2 tys. więcej!! Pokazałem na przykładzie aut z dużym silnikiem, ale to dotyczy akurat wszystkich samochodów. Czyli co? Szara Strefa ma się dobrze i zaciera ręce :)) Jeszcze więcej aut z umowami na Niemca itp.

    Pan Senator Peczkis miał realną propozycję obnizenia akcyzy pow 2l. do 8%, bo jak twierdził ludzie kombinują z zaniżaniem wartości. A podobno wpływy z tych “większych silników” stanowiły lwią część wszystkich wpływów z akcyzy.
    Ten pomysł szedł w dobrą stronę ale został storpedowany w ministerstwie finansów przez niejakiego Pana Jasińskiego, prawej ręki szefa CBA, Pana Mariusza Kamińskiego. A Pan Jasiński jak widać pojęcia o tej branży nie ma!!!

    Senatorze Peczkis.! Jeśli ma Pan jeszcze jakiś wpływ na tę ustawę, to niech Pan przemówi tym ludziom do rozumu, bo nie będziecie mieli wcale wpływów do budżetu, chytry dwa razy traci!!!

    Może wystarczyłoby obniżyć te akcyzę do 8% i ustalić stawki wg. średnich cen wartości rynkowej Eurotaxu? Bez zaniżania przez rzeczoznawców? Nie wiem… To WY JESTEŚCIE OD MYŚLENIA, ale to co wymyśliliście to kompletny bubel!

    Odpowiedz na ten komentarz
  27. ab
    ab 16 grudnia, 09:10

    Niech to ktoś zgłosi do władz PE, jak wygląda przepływ towarów z UE do Polski, niech się tym ktoś zainteresuje

    Odpowiedz na ten komentarz
  28. F1
    F1 17 grudnia, 18:58

    “Ktoś” tego nie zgłosi. Jedyny Podmiot, który zaangażował swój czas i nie tylko to powstałe “NASZE” Stowarzyszenie. Panowie się zaangażowali. Tylko że tak samo jak “z terrorystami się nie negocjuje” tak samo z PIS się nie dyskutuje. Zgłoszenie do PE musi zawierać konkretne naruszenia przepisów wewnątrzwspólnotowych. WG mnie opodatkowanie akcyzą pojazdów ciężarowych stawką w niektórych przypadkach stanowiącą 50% wartości pojazdu jest NOWYM podatkiem naruszającym swobodny przepływ towarów.

    Odpowiedz na ten komentarz
  29. roberteu
    roberteu 18 grudnia, 20:52

    Witam, mam samochód mój zarejestrowany w Niemczech. Chcę go zarejestrować w Polsce. Czy to uczciwe, że mam zapłacić akcyzę? Chcę go dać w użytkowanie żonie a nie sprzedać w celach zarobkowych. Czy ktoś się orientuje co w takiej sytuacji? I jaka wartość? bo na EUROTAX się nie zgodze. Proszę o sugestie dośw. handlowców. Mondeo mk3 2005 a wg nowej tabelki akcyza wyższa, niż kwota jaką za niego zapłaciłem. Nie napiszę za ile kupiłem.

    Odpowiedz na ten komentarz

Napisz komentarz

Many lives were lost that day, Including about 2,000 citizens on Omaha Beach (Aka weakling Omaha)by yourself. get-togethers will take place throughout Normandyin honor of their sacrifice and heroism. You can mark the anniversary in your own kitchen by watching Band of Brothers (hbo Go) Or reading or enjoying television The Longest Day dwayne allen jersey. Van driver in Freddie Gray case goes on trialThe trial of police officer Caesar Goodson, jr, Is set to start out Monday. Goodson is one of five Baltimore City police officers in the Freddie Graycase still awaiting trial. As the driver of the police van in which Gray is considered to have suffered a fatal spinal injury, Prosecutors say Goodson bears the most responsibility in Gray's death custom eagles jersey. He is convicted of second degree murder and could face 30 years in prison if convicted stefon diggs jersey. this past month,edward Nero,The second police man tried in the case, Was acquittedof all costs. The first trial ended in a hung jury and you will be retried. Prosecutor to select charges in the Harambe incidentHamilton County ProsecutorJoe Detershas scheduled a Monday afternoon news conference where he is expected to announce his decision on whether he will press charges against the family of the 3 year old boy who fell into the gorilla exhibit at the Cincinnati Zoo last month kamar aiken jersey.