0,00 zł

No products in the cart.

Akcyza – ważne zmiany!

Data:

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji, opublikowany został Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodu osobowego nabytego wewnątrzwspólnotowo lub brak obowiązku zapłaty tej akcyzy.

Jest to bardzo waży dla nas dokument – niezbędny do zarejestrowania pojazdu, a zaproponowane w nim zmiany bardzo mocno utrudnią nam pracę i doprowadzą do ograniczenia sprzedaż samochodów używanych.

Zaproponowany wzór dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy ma zawierać nowe dane:

  • Wysokość zapłaconej akcyzy (nie będą jej podawać Importerzy nowych aut)

  • Rok produkcji

  • Stan techniczny – (uszkodzony lub nieuszkodzony)

Dlaczego są to niebezpieczne dla nas zmiany:

Wysokość zapłaconej akcyzy

Propozycja rozszerzenia zakresu informacji o dane dotyczące wysokości zapłaconego podatku akcyzowego jest złamaniem tajemnicy handlowej! W ten sposób będziemy zmuszeni do ujawniania naszym klientom wysokości naszego zarobku.

Przy okazji Ministerstwo Finansów pomoże Importerom ukryć to, że oni płacą o wiele mniej akcyzy za nowe luksusowe samochody niż my za używki. Wystarczy wywieść za granicę nowy samochód nie zarejestrowany w Polsce, żeby przekonać się, że kwota akcyzy którą odzyskamy będzie stanowić o wiele mniej niż 18,6% ceny netto, którą zapłaciliśmy.

Deklaracje akcyzowe każdego z nas są weryfikowane przez celników i jeżeli wartość pojazdu zadeklarowana przez nas jest niższa od średniej wartości pojazdu w Polsce jesteśmy z automatu wzywani do uzasadnienia niższej wartości lub do dopłacenia akcyzy.

Dlaczego Importerów nikt nie wzywa do dopłacania akcyzy ???

Prośba do Was:

Podeślijcie mi na e-mail: info@polskiautohandel.pl dokumenty potwierdzające wysokość zwrotu akcyzy od samochodów z silnikami powyżej 2.0. Im więcej dowodów zbierzemy tym lepiej.

Rok produkcji

W uzasadnieniu projektu rozporządzenia napisano: „Celem projektu rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie wzoru dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodu osobowego nabytego wewnątrzwspólnotowo lub brak obowiązku zapłaty tej akcyzy (Dz. U. z 2019 r. poz. 887) jest wyeliminowanie zidentyfikowanego nowego obszaru nieprawidłowości w opodatkowania akcyzą samochodów osobowych sprowadzanych z krajów UE. Mechanizm tych nieprawidłowości polega na zaniżaniu wartości sprowadzanego samochodu osobowego wskutek podawania w deklaracji akcyzowej nieprawdziwego roku jego produkcji oraz możliwości zarejestrowania w takiej sytuacji samochodu na podstawie uzyskanego z portalu PUESC dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy, który aktualnie nie zawiera informacji o roku produkcji samochodu osobowego.”

Praktycznie cały rynek motoryzacyjny w UE z kilkoma wyjątkami, do których niestety należy Polska, posługuję się datą pierwszej rejestracji, a nie rokiem produkcji. Dlatego importerzy używanych samochodów często nie mogą określić dokładnie roku produkcji przed przeprowadzeniem przeglądu technicznego lub nawet pierwszej rejestracją.

Umieszczenie roku produkcji w potwierdzeniu zapłaty akcyzy, spowoduje wiele problemów przy rejestracji pojazdów. Dokument ten jest niezbędny do zarejestrowania pojazdu, a często dopiero w Wydziale Komunikacji dowiadujemy się, że nasz samochód jest o rok starszy niż wynika to z dokumentów zagranicznych. Jeżeli wzór się zmieni, w każdym takim przypadku będziemy musieli złożyć korektę deklaracji AKC-U.

Stan techniczny

Ostatnia zaproponowana nowa rubryka ma zawierać dane dotyczące stanu technicznego pojazdu. Będziemy w niej wpisywać „uszkodzony” lub „nieuszkodzony”. Moim zdaniem po zaznaczeniu opcji „uszkodzony” możemy zostać skierowani przez Wydział Komunikacji na dodatkowe badanie techniczne. Urzędnicy z WK i nasi klienci nie będą wiedzieli czy uszkodzony był np. silnik czy auto miało wypadek. Oczywiście taki zapis może dodatkowo odstraszać klientów…

Reasumując, moim zdaniem całe to uszczelnienia niczego nie zmieni ponieważ już dziś każda złożona deklaracja AKC-U przed zatwierdzeniem i umożliwieniem poprania tego dokumentu, sprawdzana jest przez Celnika. Nowy wzór dokumentu pozwoli tuszować zaniżaną przy imporcie nowych samochodów akcyzę jednocześnie nakazując firmom importującym samochody używane pokazać wysokość swojej marży.

Odzyskiwaliście akcyzę za wywiezione nowe samochody? Jeśli tak skontaktujcie się ze mną proszę: info@polskiautohandel.pl

Dajcie znać co myślicie o tej propozycji?

Jakie widzicie plusy i minusy tego rozporządzenia?

UDOSTĘPNIJCIE post znajomym, niech oni też dowiedzą się kto tak naprawdę zaniża kwoty płaconej akcyzy!


Źródło:

Strona RCL – TUTAJ

2 KOMENTARZE

  1. wysokość zapłaconego podatku akcyzowego jest złamaniem tajemnicy handlowej!

    – ten postulat jest nie dopuszczalny –
    i musicie jako zrzeszenie wnioskować , interpelować o jego usunięcie, myślę że spokojnie do wyegzekwowania, jak wam się nie uda to będzie świadczyć o miałkości waszych starań

    Resztę niech sobie wprowadzają, jak im się uroiło – ale podstawy handlu nie mogą być naruszane w gospodarce wolnorynkowej – chyba że, włodarze wzorują się na zamordyzmie centralnym ze wschodu.

  2. No tak, przecież rejestrowanie sprowadzonych aut jest zbyt łatwe dla szarego obywatela, utrudnijmy im to!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

placeholder text

Udostępnij post:

Popularne

Warto także przeczytać
Podobne

Import samochodów używanych w listopadzie 2024 – najwyższy wynik od 5 lat

Listopad 2024 roku przyniósł imponujący wzrost rejestracji używanych samochodów...

🎉 CYBER WEEK czas start! 🎉

Zmieniamy BLACK FRIDAY w CYBER WEEK ! W związku...

Rząd wypowiada wojnę szarej strefie: czy nowe przepisy pomogą, czy zaszkodzą przedsiębiorcom?

Szara strefa to jedno z największych wyzwań polskiej gospodarki....

SZKOLENIE – Roszczenia Klienta do Sprzedawcy samochodu używanego. Jak prawidłowo sporządzić odpowiedź na reklamację?

SZKOLENIE - Roszczenia Klienta do Sprzedawcy samochodu używanego. Jak prawidłowo sporządzić odpowiedź na reklamację?