PolskiAutohandel.pl

 Z ostatniej chwili
  • Sejm przyjął ustawę obniżającą Podatek Akcyzowy! Na dzisiejszym, ostatnim w tej kadencji posiedzeniu, Sejm przyjął ustawę obniżającą o 50% akcyzę na samochody osobowe. „Obniżką” objęte zostaną samochody osobowe o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna...
  • Ustawa zmniejszająca akcyzę o 50% trafiła do Sejmu. Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, który trafił do Sejmu 9 września 2019 roku, zakłada obniżenie o 50% stawek akcyzy na niektóre hybrydowe samochody osobowe. Zyskają na obniżce...
  • Akcyza – ważne zmiany! Na stronie Rządowego Centrum Legislacji, opublikowany został Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodu osobowego nabytego wewnątrzwspólnotowo lub brak...
  • Koniec z Akcyzą! Jest zgoda Kmisji Europejskiej! 18 grudnia 2018 r. Komisja Europejska stwierdziła, że zwolnienie od podatku akcyzowego pojazdów elektrycznych, hybrydowych i z napędem wodorowym nie stanowi pomocy publicznej i może być stosowane w prawie krajowym. ...
  • Zwrot AKCYZY – projekt rozporządzenia. W dniu dzisiejszym na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniający rozporządzenie w sprawie zwrotu akcyzy od samochodu osobowego. W uzasadnieniu przeczytamy, że „Projekt rozporządzenia Ministra...

Co będzie z autami po „szkodzie całkowitej”?

Co będzie z autami po „szkodzie całkowitej”?
Czerwiec 06
02:23 2019

6 maja 2019 roku do Ministra infrastruktury oraz Ministra Finansów, wpłynęła Interpelacja nr 31375, złożona przez posła Józefa Lassotę w sprawie tzw. „szkody całkowitej” pojazdu.

W swojej interpelacji, Pan poseł zwraca uwagę, że obecnie samochody uszkodzone w wypadku do którego nie została wezwana Policja, po wyliczonej i zlikwidowanej przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe „szkodzie całkowitej”, trafiają na rynek bez kontroli. W związku z tym według autora interpelacji, nie wiadomo co dalej dzieje się z takimi autami.

Według Posła Lassoty: „Nawet w przypadku, kiedy pojazd podlega badaniom w stacji kontroli pojazdów, to program prac diagnosty tej stacji polega na sprawdzeniu układu hamulcowego, układu kierowniczego, ustawienia świateł, ewentualnych wycieków i estetyki pojazdu. Diagnosta, nie znając historii pojazdu, nie ma też możliwości sprawdzenia jakości przebytych napraw i zweryfikowania jakości użytych do napraw części.”

W związku z powyższym, autor wnosi „o pilne podjęcie prac nad opracowaniem sposobu postępowania z pojazdami uszkodzonymi w granicach tzw. szkody całkowitej.” Jego zdaniem: „powinny być ograniczone sposoby dysponowania tzw. pozostałościami”. Dodatkowo podmioty, które będą nabywać „pozostałości” powinny być ewidencjonowane, a informacja o „szkodzie całkowitej” powinna być odnotowana w dokumentach pojazdu oraz w CEPIK-u.

W dalszej części interpelacji czytamy: „Należy opracować procedurę wprowadzania do eksploatacji pojazdu po tzw. szkodzie całkowitej obejmującą analizę dokumentacji naprawczej i opracować rozszerzony program badań technicznych, który w każdym takim przypadku byłby obowiązkowy (dziś pojazd takie badania przechodzi w przypadku, gdy Policja zabrała dowód). Celowe byłoby nadanie uprawnienia do takich badań tylko nielicznym stacjom kontroli pojazdów, które z tytułu tych uprawnień byłyby zobowiązane do posiadania niezbędnego wyposażenia.

Ponieważ moja propozycja znacznie rozszerza prace i obowiązki diagnosty, konieczne będzie zatrudnienie w tej procedurze niezależnego rzeczoznawcy.”

Na koniec Poseł zadał Ministrowi pytania:

  1. Czy Pan Minister zamierza podjąć jakiekolwiek działania mające na celu podjęcie prac nad opracowaniem postępowania z pojazdami uszkodzonymi w granicach tzw. szkody całkowitej?

  2. Jakie jest stanowisko Pana Ministra w powyższej sprawie?

Jak zapewne wiecie „Szkody Całkowite” bywają bardzo różne. Przy starszych samochodach często drobne uszkodzenie, według wyliczeń Towarzystwa Ubezpieczonego będą ekonomicznie nieopłacalne i zostaną rozliczone na podstawie korzystniejszej dla TU metody rozliczenia szkody czyli „Szkody Całkowitej”.

Z drugiej strony, są samochody spalone lub kompletnie rozbite, które często sprzedawane są jako „dusza” do innego np. kradzionego pojazdu.

Odpowiedzi Ministrów poznamy za jakiś czas.

Jak waszym zdaniem można wykluczyć z obrotu wraki, które służą do legalizowania „lewizny”, jednocześnie nie wykluczając tych starszych samochodów, dla których nawet drobne uszkodzenie może okazać się „szkodą całkowitą”?

Podsyłajcie swoje pomysły w komentarzach.

Całą interpelację oraz w przyszłości odpowiedzi Ministrów znajdziecie – TUTAJ

Podobne artykuły

1 Komentarz

  1. Rzeczoznawca
    Rzeczoznawca Czerwiec 19, 14:11

    W naszym kraju dawno powinno się uregulować wątek pojazdów nie nadających się do dalszej eksploatacji. Na mocy wyroku sądu z lat siedemdziesiątych ubezpieczyciele ustalają wartość pojazdu w stanie uszkodzonym poprzez wystawienie go na licytację. Szkoda całkowita nie rozgranicza czy pojazd technologicznie może zostać przywrócony do użytku czy też nie. Potem auta które nigdy nie powinny wrócić na drogę pojawiają się jako tzw”szczepy” lub po nieprofesjonalnych naprawach “druciarzy”. tymczasem grono rzeczoznawców niezależnych (czyt. spełniających wymagania ustawy prawo o ruchu drogowym, nie ma co robić i szuka pracy. Uważam, że takie osoby posiadające kwalifikacje we współpracy ze stacjami kontroli pojazdów mogły by urzędowo eliminować wraki nie nadające się do naprawy.

    Odpowiedz na ten komentarz

Napisz komentarz

NEWSLETTER


Jeśli chcesz otrzymywać nasz NEWSLETTER zawierający istotne dla branży informacje, wyślij nam swój adres e-mail.


Archiwum

wyszukaj na stronie

Many lives were lost that day, Including about 2,000 citizens on Omaha Beach (Aka weakling Omaha)by yourself. get-togethers will take place throughout Normandyin honor of their sacrifice and heroism. You can mark the anniversary in your own kitchen by watching Band of Brothers (hbo Go) Or reading or enjoying television The Longest Day dwayne allen jersey. Van driver in Freddie Gray case goes on trialThe trial of police officer Caesar Goodson, jr, Is set to start out Monday. Goodson is one of five Baltimore City police officers in the Freddie Graycase still awaiting trial. As the driver of the police van in which Gray is considered to have suffered a fatal spinal injury, Prosecutors say Goodson bears the most responsibility in Gray's death custom eagles jersey. He is convicted of second degree murder and could face 30 years in prison if convicted stefon diggs jersey. this past month,edward Nero,The second police man tried in the case, Was acquittedof all costs. The first trial ended in a hung jury and you will be retried. Prosecutor to select charges in the Harambe incidentHamilton County ProsecutorJoe Detershas scheduled a Monday afternoon news conference where he is expected to announce his decision on whether he will press charges against the family of the 3 year old boy who fell into the gorilla exhibit at the Cincinnati Zoo last month kamar aiken jersey.