0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

Co z recyklingiem w 2016 roku?

Data:

Co z tym recyklingiem w 2016 roku!?

Jak wszyscy doskonale wiemy od 1 stycznia 2016 roku zmieniają się przepisy dotyczące recyklingu. Jak to będzie działać? Nie wiadomo!
Przeprowadziliśmy małe „śledztwo” pytając w Ministerstwie Środowiska, Głównym inspektoracie Ochrony Środowiska, kilku Wydziałach Komunikacji i Stacjach Demontażu Pojazdów. Wiadomo niewiele, ale jednak udało się ustalić że:
• organem odpowiedzialnym od stycznia 2016 roku będzie Główny Inspektorat Ochrony Środowiska,
• wszystkie samochody zakupione przez Komis w 2015 roku będą musiały mieć opłacony recykling według dotychczas obowiązujących zasad (500 PLN),
• każdy podmiot wprowadzający na teren Rzeczypospolitej nie więcej niż 1000 pojazdów w ciągu roku kalendarzowego, jest obowiązany zapewnić sieć obejmującą co najmniej trzy stacje demontażu lub punkty zbierania pojazdów, w tym co najmniej jedną stację demontażu, położone w różnych miejscowościach na terytorium kraju. Wprowadzający pojazd zapewnia sieć wyłącznie przez własne stacje demontażu i punkty zbierania pojazdów lub na podstawie umów z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu.”;
• umowy trzeba mieć podpisane, jednak nadal nie wiadomo jakiej treści, jakie mają być zasady dalszej współpracy pomiędzy Komisem a Stacją Demontażu,
• obowiązkowo do 1 stycznia 2016 r umowy trzeba mieć podpisane, ich brak grozi karami finansowymi, których wysokości jednak Ministerstwo nadal nie określiło. Wiadomo jednak że konsekwencje finansowe będą 
• obowiązkiem jest również zgłoszenie umów do Inspektoratu do „końca kolejnego miesiąca w którym obowiązek powstał” co oznacza 29 lutego 2016 roku,
• sieć zbierania pojazdów musi być „aktywna” w każdym momencie – to Komis odpowiada za sieć, więc w przypadku np. zamknięcia Stacji Demontażu jest zobowiązany „zapewnić nową sieć”, oczywiście pod groźbą kar finansowych,
• same Stacje Demontażu oczywiście nie wiedzą jak podpisać takie umowy, jakie powinny być ich warunki i zakres,
• nie trafiłem do żadnej Stacji Demontażu, która była by zainteresowana podpisaniem takiej umowy, wiedzą jednak że nie ma takiego obowiązku, ale za odpowiednią opłatą mogą to zrobić (nie wiadomo jaką bo nie wiadomo jak działać ma sieć),
• Wydziały Komunikacji „prawdopodobnie” nie będą wymagały dodatkowych dokumentów związanych z siecią zbierania pojazdów, ale ostatecznych wytycznych jeszcze nie mają,
• Głównymi obawami Wydziałów Komunikacji nie jest problem nowej ustawy o recyklingu a system „CEPiK 2”, ale o nim napisaliśmy w osobnym artykule 
O kolejnych ustaleniach dotyczących prawie miliona samochodów rocznie będziemy informować na bieżąco.

Autor: Pablo. Chcesz coś dodać, skomentować ten artykuł? Napisz:kontakt@polskiautohandel.pl

22 KOMENTARZE

    • Będziemy informować Was na bieżąco o tym co uda się nam ustalić. Jak zapewne wiecie ja również zajmuję się importem aut i temat mnie również bezpośrednio dotyczy.

    • O tej opłacie napisał jeden z naszych czytelników. My o tym nie słyszeliśmy i według nas niczego takiego nie będzie.

  1. A jak to wygląda z ludźmi pojedynczymi ,czyli ci co sami przyprowadzają ? oni też będą musieli mieć taką umowę ? czy będą oni mieli jakieś utrudnienie ?
    Sam jestem właścicielem komisu i sam importuje większe ilości aut .Bo z tego co wywnioskowałem to tylko my po dupie dostaniemy 🙁 . W normalnym kraju UE żaden komis nie musi podpisywać żadnych umów ze stacjami demontażu , kto to wymyślił !!!

    • Osoby nie prowadzące działalności będą miały po prostu o 500 zł taniej i nie będą miały żadnych dodatkowych obowiązków. Takie rozwiązanie to kolejny ukłon w stronę „szarej strefy”….

  2. Mam firmę zajmującą się sprzedażą samochodów, ledwie około 10 samochodów w ofercie. Powiedzcie mi jakie czynności muszę podjąć, żeby uniknąć jakiś kar po nowym roku? Artykuł coś naświetla, ale nie do końca wszystko rozumiem. Pomożecie?

    • Robercie podlegasz pod te same przepisy co każda firma sprowadzająca auta w ilości do 1000 rocznie.
      Zgodnie z Art. 13 podlegasz wpisowi do rejestru , który prowadzi Marszałek województwa (Art. 13. Wprowadzający pojazd podlega wpisowi do rejestru, o którym mowa w art. 49 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.). Zgodnie z Art. 11.
      2 jesteś obowiązany do zapewnienia sieć obejmującej co najmniej trzy stacje demontażu lub punkty zbierania pojazdów, w tym co najmniej jedną stację demontażu, położone w różnych miejscowościach na terytorium kraju.
      3. Wprowadzający pojazd zapewnia sieć wyłącznie przez własne stacje demontażu i punkty zbierania pojazdów lub na podstawie umów z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu.
      Zgodnie z Art. 11a. 1. Wprowadzający pojazd zapewniający sieć na podstawie umów z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu jest obowiązany do ich zawarcia w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

      To tak w skrócie Twoje obowiązki. O karach napisaliśmy w poście. Jeśli podpiszesz umowy zgodne z ustawą, nie będziesz musiał ponosić kosztów opłat za brak sieci.

  3. To wychodzi na to że prościej i bezpieczniej było płacić po 500pln od auta i mieć spokój.Dziwi mnie tylko czemu auta z importowane przez osoby prywatne miały by nie podlegać opłacie recyklingowej przecież kiedyś też trzeba będzie takie auto zezłomować?Coś mi się nie chce wierzyć że tak będzie.

    • Spokojnie, cały czas pracujemy nad tym żeby pomóc koleżankom i kolegom z branży. Być może już jutro opublikujemy bezkosztową propozycję rozwiązania problemu. Jesteśmy już prawie przygotowani, jutro ostatnie konsultacje i damy Wam znać co i jak.

  4. A co ma zrobić ktoś kto jest zarejestrowany jako auto – handel ale w 2016 roku nie sprowadzi sam żadnego samochodu tylko odkupuje je na fakturę VAT – MARŻA od innego podmiotu który sprowadził samochód zrobił opłaty i odsprzedał.

    • Obowiązek spoczywa na wprowadzającym, czyli w tym wypadku na tym podmiocie który sprowadził auto do Polski.

      • Czyli wystarczy, że sprowadzę w roku jeden samochód i muszę mieć podpisaną umowę.

        Pytanie kiedy powstaje ten obowiązek np. w marcu odprawię jeden samochód na swoją firmę i kiedy mam mieć podpisaną umowę ? Przed/po zakupie auta ?

        • Tak, wystarczy jak sprowadzisz jedno auto, które chcesz sprzedać.
          Obowiązek powstaje z dniem wystawienia faktury albo przywozu pojazdu na terytorium kraju – w przypadku wewnątrzwspólnotowego
          nabycia.

  5. Witam. Jestem też zainteresowany tym tematem. Był już jakiś gość u mnie z propozycja podpisania umowy ze ma sieć stacji i opłata 1500 zl netto rocznie. Co wy o tym sądzicie. Pozdrawiam

    • Osobiście uważam że nie ma sensu płacić za coś co można mieć bez kosztów… Oczywiście to Twój wybór która umowę wybierzesz i jakie koszty poniesiesz. Radzę dokładnie zapoznać się z proponowanymi umowami i zwrócić uwagę na to czy zabezpieczają one rownież interes Wprowadzających. Widziałem kilka umow, które dbają tylko o interesy firm je oferujących…

  6. witam.pytam w imieniiu kilku przedsiebiorców. czy masz wiedze skąd biora sie opłaty tych fiirm np.1000zł netto a inna 15000 a trzecia 1 zł od auta.?i co to znaczy zeby umowa dbała o interes nasz..jak piszesz w komentarzu powyzej moim zdaniem wykorzystuja chaos i nie daja nam zbytniego wyboru..

    • Ceny są cenami „umownymi” i tym nie będzie zajmować się GIOŚ. Według MŚ jakaś kwota musi być dlatego pojawiło się 1 zł w umowach bezkosztowych firmy
      AMBIT. Umowa dbająca o nasz czyli wprowadzających interes to taka, która jest zgodna z ustawą i nie zostanie uznana za nieważną przez GIOŚ. Moim zdaniem umowa AMBITU taka właśnie jest. W ostatnim czasie pojawia się na rynku coraz więcej firm oferujących „sieć”. Wielu umów nie znam wcale, niektóre widziałem ale nie chciał bym się wypowiadać na ich temat ponieważ nie znam ich dokładnie. Każdy z nas może podpisać dowolną umowę, oczywiście doradzam dokładne zapoznanie się z nią przed jej podpisaniem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Newsletter

Popularne

Warto także przeczytać
Podobne

24 Renault Trafic i Opel Vivaro do kupienia z Niemiec – bezpośrednio!

Dostałem ofertę zakupu bezpośrednio od właściciela z Niemiec, 24...

ProEkologiczne Plany Rządu – Posiedzenia Rady Przedsiębiorców

Rząd opracował i przedstawił do konsultacji, Krajowe ramy polityki...

Zapraszam na Targi Poznańskie – Poleko

Szanowni Państwo, 15 października 2024 roku podczas targów POLECO w Poznaniu,...

Kary za nierejestrowanie pojazdów sprowadzonych – Aktualny Stan odwołań – WK i SKO i WSA

Na tej stronie znajdziesz aktualną sytuację dotyczącą kar za sprzedaż samochodów sprowadzonych przed zarejestrowaniem. Masz tutaj: - listę Wydział Komunikacji, które nakładają kary, - listę SKO, które uchyliły kary, - listę SKO, które utrzymały decyzję Wydziałów Komunikacji, - listę spraw, które trafiły do WSA.