PolskiAutohandel.pl

 Z ostatniej chwili

Co z recyklingiem w 2016 roku?

Co z recyklingiem w 2016 roku?
21 listopada
13:51 2015

Co z tym recyklingiem w 2016 roku!?

Jak wszyscy doskonale wiemy od 1 stycznia 2016 roku zmieniają się przepisy dotyczące recyklingu. Jak to będzie działać? Nie wiadomo!
Przeprowadziliśmy małe „śledztwo” pytając w Ministerstwie Środowiska, Głównym inspektoracie Ochrony Środowiska, kilku Wydziałach Komunikacji i Stacjach Demontażu Pojazdów. Wiadomo niewiele, ale jednak udało się ustalić że:
• organem odpowiedzialnym od stycznia 2016 roku będzie Główny Inspektorat Ochrony Środowiska,
• wszystkie samochody zakupione przez Komis w 2015 roku będą musiały mieć opłacony recykling według dotychczas obowiązujących zasad (500 PLN),
• każdy podmiot wprowadzający na teren Rzeczypospolitej nie więcej niż 1000 pojazdów w ciągu roku kalendarzowego, jest obowiązany zapewnić sieć obejmującą co najmniej trzy stacje demontażu lub punkty zbierania pojazdów, w tym co najmniej jedną stację demontażu, położone w różnych miejscowościach na terytorium kraju. Wprowadzający pojazd zapewnia sieć wyłącznie przez własne stacje demontażu i punkty zbierania pojazdów lub na podstawie umów z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu.”;
• umowy trzeba mieć podpisane, jednak nadal nie wiadomo jakiej treści, jakie mają być zasady dalszej współpracy pomiędzy Komisem a Stacją Demontażu,
• obowiązkowo do 1 stycznia 2016 r umowy trzeba mieć podpisane, ich brak grozi karami finansowymi, których wysokości jednak Ministerstwo nadal nie określiło. Wiadomo jednak że konsekwencje finansowe będą 
• obowiązkiem jest również zgłoszenie umów do Inspektoratu do „końca kolejnego miesiąca w którym obowiązek powstał” co oznacza 29 lutego 2016 roku,
• sieć zbierania pojazdów musi być „aktywna” w każdym momencie – to Komis odpowiada za sieć, więc w przypadku np. zamknięcia Stacji Demontażu jest zobowiązany „zapewnić nową sieć”, oczywiście pod groźbą kar finansowych,
• same Stacje Demontażu oczywiście nie wiedzą jak podpisać takie umowy, jakie powinny być ich warunki i zakres,
• nie trafiłem do żadnej Stacji Demontażu, która była by zainteresowana podpisaniem takiej umowy, wiedzą jednak że nie ma takiego obowiązku, ale za odpowiednią opłatą mogą to zrobić (nie wiadomo jaką bo nie wiadomo jak działać ma sieć),
• Wydziały Komunikacji „prawdopodobnie” nie będą wymagały dodatkowych dokumentów związanych z siecią zbierania pojazdów, ale ostatecznych wytycznych jeszcze nie mają,
• Głównymi obawami Wydziałów Komunikacji nie jest problem nowej ustawy o recyklingu a system „CEPiK 2”, ale o nim napisaliśmy w osobnym artykule 
O kolejnych ustaleniach dotyczących prawie miliona samochodów rocznie będziemy informować na bieżąco.

Autor: Pablo. Chcesz coś dodać, skomentować ten artykuł? Napisz:kontakt@polskiautohandel.pl

Podobne artykuły

22 komentarze

  1. sebol
    sebol 21 listopada, 20:38

    Fajnie że się ktoś wreszcie zainteresował tematem. Czekam na kolejne ustalenia

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor 22 listopada, 03:41

      Będziemy informować Was na bieżąco o tym co uda się nam ustalić. Jak zapewne wiecie ja również zajmuję się importem aut i temat mnie również bezpośrednio dotyczy.

      Odpowiedz na ten komentarz
  2. Pablos
    Pablos 22 listopada, 10:06

    Trzeba będzie sprzedać ponad 1000 samochodów rocznie i nie mamy czym się martwić

    Odpowiedz na ten komentarz
  3. Krz
    Krz 22 listopada, 11:31

    Brakuje informacji, że zamiast 500 zł opłaty recyklingowej będzie 400 zł opłaty depozytowej

    Odpowiedz na ten komentarz
  4. max2323
    max2323 24 listopada, 09:22

    Jakie znowu 400 zl opłaty depozytowej? Co to ku… jest. To potwierdzone?

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor 24 listopada, 12:06

      O tej opłacie napisał jeden z naszych czytelników. My o tym nie słyszeliśmy i według nas niczego takiego nie będzie.

      Odpowiedz na ten komentarz
  5. Mario
    Mario 02 grudnia, 12:28

    A jak to wygląda z ludźmi pojedynczymi ,czyli ci co sami przyprowadzają ? oni też będą musieli mieć taką umowę ? czy będą oni mieli jakieś utrudnienie ?
    Sam jestem właścicielem komisu i sam importuje większe ilości aut .Bo z tego co wywnioskowałem to tylko my po dupie dostaniemy 🙁 . W normalnym kraju UE żaden komis nie musi podpisywać żadnych umów ze stacjami demontażu , kto to wymyślił !!!

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor 02 grudnia, 12:41

      Osoby nie prowadzące działalności będą miały po prostu o 500 zł taniej i nie będą miały żadnych dodatkowych obowiązków. Takie rozwiązanie to kolejny ukłon w stronę “szarej strefy”….

      Odpowiedz na ten komentarz
  6. Robert
    Robert 03 grudnia, 10:30

    Mam firmę zajmującą się sprzedażą samochodów, ledwie około 10 samochodów w ofercie. Powiedzcie mi jakie czynności muszę podjąć, żeby uniknąć jakiś kar po nowym roku? Artykuł coś naświetla, ale nie do końca wszystko rozumiem. Pomożecie?

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor 04 grudnia, 01:21

      Robercie podlegasz pod te same przepisy co każda firma sprowadzająca auta w ilości do 1000 rocznie.
      Zgodnie z Art. 13 podlegasz wpisowi do rejestru , który prowadzi Marszałek województwa (Art. 13. Wprowadzający pojazd podlega wpisowi do rejestru, o którym mowa w art. 49 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.). Zgodnie z Art. 11.
      2 jesteś obowiązany do zapewnienia sieć obejmującej co najmniej trzy stacje demontażu lub punkty zbierania pojazdów, w tym co najmniej jedną stację demontażu, położone w różnych miejscowościach na terytorium kraju.
      3. Wprowadzający pojazd zapewnia sieć wyłącznie przez własne stacje demontażu i punkty zbierania pojazdów lub na podstawie umów z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu.
      Zgodnie z Art. 11a. 1. Wprowadzający pojazd zapewniający sieć na podstawie umów z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu jest obowiązany do ich zawarcia w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

      To tak w skrócie Twoje obowiązki. O karach napisaliśmy w poście. Jeśli podpiszesz umowy zgodne z ustawą, nie będziesz musiał ponosić kosztów opłat za brak sieci.

      Odpowiedz na ten komentarz
  7. DM1972
    DM1972 06 grudnia, 13:26

    To wychodzi na to że prościej i bezpieczniej było płacić po 500pln od auta i mieć spokój.Dziwi mnie tylko czemu auta z importowane przez osoby prywatne miały by nie podlegać opłacie recyklingowej przecież kiedyś też trzeba będzie takie auto zezłomować?Coś mi się nie chce wierzyć że tak będzie.

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor 06 grudnia, 20:47

      Spokojnie, cały czas pracujemy nad tym żeby pomóc koleżankom i kolegom z branży. Być może już jutro opublikujemy bezkosztową propozycję rozwiązania problemu. Jesteśmy już prawie przygotowani, jutro ostatnie konsultacje i damy Wam znać co i jak.

      Odpowiedz na ten komentarz
  8. ak
    ak 08 grudnia, 19:19

    A co ma zrobić ktoś kto jest zarejestrowany jako auto – handel ale w 2016 roku nie sprowadzi sam żadnego samochodu tylko odkupuje je na fakturę VAT – MARŻA od innego podmiotu który sprowadził samochód zrobił opłaty i odsprzedał.

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor 08 grudnia, 21:24

      Obowiązek spoczywa na wprowadzającym, czyli w tym wypadku na tym podmiocie który sprowadził auto do Polski.

      Odpowiedz na ten komentarz
      • ak
        ak 14 grudnia, 21:18

        Czyli wystarczy, że sprowadzę w roku jeden samochód i muszę mieć podpisaną umowę.

        Pytanie kiedy powstaje ten obowiązek np. w marcu odprawię jeden samochód na swoją firmę i kiedy mam mieć podpisaną umowę ? Przed/po zakupie auta ?

        Odpowiedz na ten komentarz
        • admin
          admin Autor 14 grudnia, 21:46

          Tak, wystarczy jak sprowadzisz jedno auto, które chcesz sprzedać.
          Obowiązek powstaje z dniem wystawienia faktury albo przywozu pojazdu na terytorium kraju – w przypadku wewnątrzwspólnotowego
          nabycia.

          Odpowiedz na ten komentarz
  9. Granc36
    Granc36 21 grudnia, 21:00

    Witam. Jestem też zainteresowany tym tematem. Był już jakiś gość u mnie z propozycja podpisania umowy ze ma sieć stacji i opłata 1500 zl netto rocznie. Co wy o tym sądzicie. Pozdrawiam

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor 21 grudnia, 23:12

      Osobiście uważam że nie ma sensu płacić za coś co można mieć bez kosztów… Oczywiście to Twój wybór która umowę wybierzesz i jakie koszty poniesiesz. Radzę dokładnie zapoznać się z proponowanymi umowami i zwrócić uwagę na to czy zabezpieczają one rownież interes Wprowadzających. Widziałem kilka umow, które dbają tylko o interesy firm je oferujących…

      Odpowiedz na ten komentarz
  10. michnow2007
    michnow2007 13 stycznia, 17:47

    witam.pytam w imieniiu kilku przedsiebiorców. czy masz wiedze skąd biora sie opłaty tych fiirm np.1000zł netto a inna 15000 a trzecia 1 zł od auta.?i co to znaczy zeby umowa dbała o interes nasz..jak piszesz w komentarzu powyzej moim zdaniem wykorzystuja chaos i nie daja nam zbytniego wyboru..

    Odpowiedz na ten komentarz
    • admin
      admin Autor 13 stycznia, 18:05

      Ceny są cenami “umownymi” i tym nie będzie zajmować się GIOŚ. Według MŚ jakaś kwota musi być dlatego pojawiło się 1 zł w umowach bezkosztowych firmy
      AMBIT. Umowa dbająca o nasz czyli wprowadzających interes to taka, która jest zgodna z ustawą i nie zostanie uznana za nieważną przez GIOŚ. Moim zdaniem umowa AMBITU taka właśnie jest. W ostatnim czasie pojawia się na rynku coraz więcej firm oferujących “sieć”. Wielu umów nie znam wcale, niektóre widziałem ale nie chciał bym się wypowiadać na ich temat ponieważ nie znam ich dokładnie. Każdy z nas może podpisać dowolną umowę, oczywiście doradzam dokładne zapoznanie się z nią przed jej podpisaniem.

      Odpowiedz na ten komentarz

Napisz komentarz

Many lives were lost that day, Including about 2,000 citizens on Omaha Beach (Aka weakling Omaha)by yourself. get-togethers will take place throughout Normandyin honor of their sacrifice and heroism. You can mark the anniversary in your own kitchen by watching Band of Brothers (hbo Go) Or reading or enjoying television The Longest Day dwayne allen jersey. Van driver in Freddie Gray case goes on trialThe trial of police officer Caesar Goodson, jr, Is set to start out Monday. Goodson is one of five Baltimore City police officers in the Freddie Graycase still awaiting trial. As the driver of the police van in which Gray is considered to have suffered a fatal spinal injury, Prosecutors say Goodson bears the most responsibility in Gray's death custom eagles jersey. He is convicted of second degree murder and could face 30 years in prison if convicted stefon diggs jersey. this past month,edward Nero,The second police man tried in the case, Was acquittedof all costs. The first trial ended in a hung jury and you will be retried. Prosecutor to select charges in the Harambe incidentHamilton County ProsecutorJoe Detershas scheduled a Monday afternoon news conference where he is expected to announce his decision on whether he will press charges against the family of the 3 year old boy who fell into the gorilla exhibit at the Cincinnati Zoo last month kamar aiken jersey.