Ta treść jest tylko dla subskrybentów
Brygadówki
Brygadówka – czyli samochody z dwoma rzędami siedzeń i oddzieloną przestrzenią ładunkową.
W związku z tym, że takie auta mają dwa rzędy siedzeń, miejsca mocowania foteli i pasów bezpieczeństwa poza przednim rzędem siedzeń, mają przeszklone drzwi z boku oraz elementy „komfortowe” w tylnej części nadwozia taki jak oświetlenie, dywaniki lub popielniczki, przez celników traktowane były jako samochody głównie przeznaczone do przewozu osób i musieliśmy za nie płacić akcyzę.
Ostatnio sytuacja zaczęła się zmieniać.
Wyroki Sądów
Pod koniec 2023 roku Sądy zaczęły rozstrzygać kwestie sporne na korzyć sprowadzających brygadówki: „Sporny pojazd nie jest przeznaczony zasadniczo do przewozu osób, lecz jest przeznaczony do przewozu towarów i sprzętu, zaś obecność dodatkowych miejsc siedzących ma w tym wypadku znaczenie drugorzędne, o czym świadczy przede wszystkim sposób wykończenia pojazdu, tj. brak komfortowych elementów w przestrzeni pasażerskiej, duża przestrzeń towarowa bez charakterystycznych wykończeń, kojarzonych z przestrzenią pasażerską. Oczywistym jest, że pojazd ten może służyć zarówno do przewozu osób, jak i do przewozu towarów (sprzętów), lecz obiektywnie rzecz ujmując jego wyposażenie jest bardziej właściwe dla transportu towarów aniżeli pasażerów, których przewóz w ramach tego pojazdu stanowić może funkcję uzupełniającą, gdyż z uwagi na warunki przestrzeni pasażerskiej brak podstaw do stwierdzenia, że zasadniczą funkcją użytkową tego samochodu jest przewóz pasażerów.”
Kilka korzystnych dla nas wyroków:
– wyrok WSA w Warszawie z 16 listopada 2023 roku (III SA/Wa 1638/23)
– wyrok WSA w Warszawie z 16 listopada 2023 roku (III SA/Wa 1637/23)
– wyrok WSA w Warszawie z 16 listopada 2023 roku (III SA/Wa 1636/23)
– wyrok WSA w Warszawie z 24 stycznia 2024 r. (III Sa/Wa 2291/23)
– wyrok NSA z 30 sierpnia 2023 r. (I FSK 665/23).
Wyroki Sądów nie są jeszcze prawomocne, ale na pewno przyczyniły się do bardzo ważnej zmiany.
Prawdziwy Przełom
Organy podatkowe analizując, do której pozycji powinien być zaklasyfikowany pojazd (8703 – objęty akcyzą, czy 8704 – zwolniony z akcyzy), kierują się międzyinnymi kryteriami klasyfikacyjnymi wynikającymi z Not Wyjaśniających do HS.
I tutaj ostatnio nastąpiła prawdziwa rewolucja.
Dodana została Nota Wyjaśniająca do Nomenklatury scalonej dotycząca kodów CN 8703 i 8704 w brzmieniu:
Typu van:
Pojazd typu van, z więcej niż jednym rzędem siedzeń, musi spełniać wskazania podane w Notach wyjaśniających do HS do pozycji 8703.
Jednakże takie pojazdy mają być klasyfikowane do pozycji 8704, jeżeli maksymalna wewnętrzna długość podłogi powierzchni do transportu towarów jest większa niż 50 % długości rozstawu osi pojazdu lub jeżeli posiadają one więcej niż dwie osie.
Pojazd typu van z jednym rzędem siedzeń i nieposiadający żadnych stałych punktów ich kotwiczenia oraz urządzeń do instalowania siedzeń i bez wyposażenia bezpieczeństwa, znajdujących się w tylnej części pojazdu, ma być klasyfikowany do pozycji 8704, nawet jeżeli posiada stałą płytę lub przegrodę pomiędzy przestrzenią dla osób a powierzchnią ładunkową lub okna w panelach bocznych.
Dzięki tej nocie przynajmniej część samochód z dwoma rzędami siedzeń będzie zwolniona z akcyzy. Muszą jedynie spełniać wzór, który do tej pory stosowane był dla pick-upów.
Jeżeli prowadzicie jakieś Postępowanie odwoławcze w temacie takich samochodów powołajcie się na tą notę.
Dajcie znać w komentarzach czy zdarzyło się wam zapłacić akcyzę od samochodu zawodową brygadową.
Nareszcie ktoś poszedł po rozum do głowy.
Witaj, oczywiście płaciłem – najgorsze Mastery 2.3 i Movano. No i oczywiście wcześniejsze „domiary” to jak komunikacje mogły rejestrować bez dokumentacji z UC zwolniony czy nie zwolniony. U nas Lwówek rejestrowane było zawsze, a potem kary z odsetkami że to niby auta osobowe. Z tego co wiem Leszno tez .Pozdrawiam Adam Axmoto