Ta treść jest tylko dla subskrybentów
Na stronie Sejmu opublikowana została odpowiedź Ministra Infrastruktury Podsekretarza Stanu Paweła Gancarza na Interpelacje nr 1225 złożoną 30 stycznia 2024 roku przez Grzegorza Woźniaka.
Wynika z niej, że handlujący samochodami uszkodzonymi mają problem.
Niestety Pan Minister nie wypowiedział się na temat nakładania kar na osoby, które sprzedały samochody sprowadzone przed ich zarejestrowaniem przed upływem terminu na złożenie wniosku o rejestrację pojazdu.
Odpowiedź Ministra Infrastruktury:
Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na interpelację nr 1225 Pana Posła Grzegorza Woźniaka w sprawie ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie z dniem 1.01.2024 r. i interpretacji dotyczącej rejestracji pojazdów uszkodzonych uprzejmie informuję, że ustawą z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (Dz. U. poz. 1394) wprowadzona została zmiana do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, polegająca m.in. na wprowadzeniu obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu zamiast obowiązku zgłoszenia nabycia pojazdu oraz zamiast obowiązku rejestracji pojazdu sprowadzonego z terytorium Unii Europejskiej. Obowiązek ten określony został w art.73aa ustawy, natomiast sankcje za jego niedopełnienie – w art. 140mb. Powyższe przepisy weszły w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.
Mając na uwadze poruszone w przedmiotowej interpelacji kwestie wyjaśniam, iż brak terminowego wypełnienia wprowadzonego z dniem 1 stycznia 2024 r. obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu podlega sankcji w postaci kary pieniężnej analogicznie jak w przypadku nieterminowego wypełnienia dotychczasowego obowiązku zawiadomienia o nabyciu albo zarejestrowania pojazdu sprowadzonego z UE i również dotyczy wszystkich pojazdów, niezależnie od ich stanu technicznego.
Zwracam jednak uwagę na fakt, że w przypadku gdy właściciel pojazdu złoży wniosek o rejestrację pojazdu, ale nie przedłoży któregoś z dokumentów wymaganych do rejestracji pojazdu, organ rejestrujący wezwie go do usunięcia braków w wyznaczonym terminie – stosownie do art. 64 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego1. Należy przy tym zaznaczyć, że przepisy KPA nie wykluczają, aby na wniosek strony organ wydłużył termin na uzupełnienie braków formalnych o czas niezbędny do naprawy pojazdu i uzyskania pozytywnego wyniku badania technicznego. Informuję również, że zgodnie z art. 98 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego organ administracji publicznej może także zawiesić postępowanie, jeżeli wystąpi o to strona, na której żądanie postępowanie zostało wszczęte, a nie sprzeciwiają się temu inne strony oraz nie zagraża to interesowi społecznemu.
Przedstawiając powyższe chciałbym podkreślić, że kwestia przypadków nabywania pojazdów w niewłaściwym stanie technicznym i niezdatnych do ruchu drogowego, nie powinna być przeszkodą do kompleksowego, systemowego i niezbędnego doprecyzowania i uzupełnienia przepisów o obowiązkach właścicieli pojazdów, a co za tym idzie – zapewnienia aktualności i referencyjności danych w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Powyższe winno być zatem uwzględniane przez kupującego (również przez przedsiębiorcę zajmującego się obrotem pojazdami) przed podjęciem decyzji o nabyciu pojazdu, który nie posiada ważnych badań technicznych lub jest pojazdem uszkodzonym.
W konsekwencji przepisy art. 73aa ustawy – Prawo o ruchu drogowym nie przewiduje wyłączenia z obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdów, które są uszkodzone lub nie mają ważnych badań technicznych. Nowe przepisy przewidują natomiast inne zwolnienia z tego obowiązku, które dodane zostały m.in. w związku z postulatami organizacji reprezentujących przedsiębiorców zajmujących się obrotem pojazdami, tj.:
zwolnienie przedsiębiorców zajmujących się obrotem pojazdami lub produkcją pojazdów z obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdów nowych nabywanych na terytorium RP i sprowadzanych z UE i spoza Unii Europejskiej (art. 73aa ust. 5 ustawy),
zwolnieniezobowiązkuzłożeniawnioskuorejestracjępojazduwprzypadku,gdy przed upływem terminu na wykonanie tego obowiązku zostanie wydane zaświadczenie o demontażu pojazdu (art. 73aa ust. 6 ustawy),
zwolnieniezobowiązkuzłożeniawnioskuorejestracjępojazduwprzypadku,gdy właściciel pojazdu nabytego na terytorium RP dokona zbycia tego pojazdu przed upływem terminu na złożenie wniosku (art. 73aa ust. 7 ustawy).
Nowe przepisy przewidują szczególną sytuację przedsiębiorców zajmujących się obrotem pojazdami również poprzez określenie dla nich aż trzykrotnie dłuższego terminu (90 dni) na dopełnienie obowiązków w zakresie złożenia wniosku o rejestrację pojazdu niż termin dotyczący pozostałych właścicieli pojazdów, tak, aby zapewnić dłuższy czas na sprzedaż albo zarejestrowanie pojazdu. Jednocześnie też przepisy te zastępują istniejący od 2004 r. obowiązek rejestracji pojazdu sprowadzonego z terytorium UE w terminie 30 dni obowiązkiem złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w przypadku podmiotów zawodowo zajmujących się obrotem pojazdami w terminie 90 dni. Zatem w takich przypadkach omawiane przepisy wprowadzają nawet korzystniejsze rozwiązania dla przedsiębiorców branży aniżeli obowiązujące dotychczas.
Z poważaniem,
Dokument podpisany elektronicznie przez: z upoważnienia Ministra Infrastruktury Podsekretarz Stanu
Paweł Gancarz
Kontakt do Ministerstwa Infrastruktury:
Rejestracją pojazdów w Ministerstwie Infrastruktury zajmuje się Departament Transportu. Jeżeli macie ochotę, możecie zadzwonić do nich i powiedzieć o swoim problemie wynikającym z prawa przygotowanego między innymi przez ludzi tam pracujących.
Departament Transportu Drogowego
tel. 22 630 12 40
fax 22 630 12 02
e-mail: sekretariatDTD@mi.gov.pl
https://www.gov.pl/web/infrastruktura/departament-transportu-drogowego-dtd