W lipcu tego roku sprowadziliśmy do Polski 57.630 używanych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony. To najgorszy lipcowy wynik od wejścia Polski do Unii Europejskiej i drugi po względem ilości w tym roku. Gorszy był tylko styczeń w którym sprowadziliśmy 55.389 takich pojazdów. Spadek rok do roku liczny w procentach to prawie 24%. Od początku 2022 roku sprowadziliśmy tylko 466.017 samochodów, czyli o 16,3% mniej niż rok wcześniej.
Mniej ale bardzie Ekologiczne
Sprowadzamy zdecydowanie mniej aut, ale są one coraz bardziej ekologiczne. Ponad połowa (50,7%) sprowadzonych samochodów używanych spełnia najnowsze normy czyli EURO 5 i EURO 6. Tylko 3% sprowadzonych samochodów używanych spełnia normy EURO 2 i niższe. Moim zdaniem zdecydowana większość tych pojazdów to klasyki, które w praktyce przeważnie więcej stoją niż jeżdżą. Reszta sprowadzonych pojazdów spełnia normy EURO 3 i EURO 4. W tych dwóch kategoriach w tym roku odnotowano spadek o ponad 3%. Z danych opublikowanych przez PZPM jasno wynika, że import pomaga poprawić strukturę wiekową, a przede wszystkim ekologiczną polskiego parku samochodów.
Niemcy z dużym spadkiem, Norwegia z ogromnym wzrostem
Ciekawa są zmiany w rankingu krajów z których importujemy najwięcej samochodów. Niemcy z ogromny spadkiem 242.747 szt. (-25,5%) nadal są na pierwszym miejscu. Z Włoch również sprowadzamy mniej pojazdów 14.277 szt. (-24,3%). Więcej niż w ubiegłym roku sprowadzamy między innymi ze Szwecji 11.489 szt. (+12%), USA 21.159 szt. (+6,8%), Francji 60.782 szt. (+4,1%), oraz Holandii 24.834 szt. (+2,2%). Liderem procentowym wzrostu importu z wynikiem 108% jest Norwegia.
Z Wielkiej Brytanii sprowadzamy 2.673 szt. (-53,2%). Ten spadek ma wpływ na mniejszą dostępność dostępność i rosnące ceny części zamiennych.
Sprowadzamy coraz mniej pojazdów co już widać na Polskim rynku. Place i portale ogłoszeniowe świecą pustkami. Ceny samochodów bardzo mocno rosną. Niestety nie widzę, żadnych znaków na niebie i ziemi, które wskazywałyby na poprawę sytuacji w najbliższych miesiącach.
A co Wy myślicie o najbliższej i dalszej przyszłości handlu samochodami w Polsce?
Co Waszym zdaniem zmieni się w najbliższych miesiącach? Jakie zmiany na plus, a jakie na minus prognozujecie?
Ceny w końcu się unormują czy nadal będą rosnąć?
Dajcie znać w komentarzach.
Źródło:
PZPM – TUTAJ
SAMAR – TUTAJ