Ta treść jest tylko dla subskrybentów
Jak wiecie wydziały komunikacji różnie traktują zmienione 1 stycznia 2024 roku przepisy dotyczące rejestracji pojazdu. Jedne twierdzą, że będą nas karać za sprzedaż samochodu sprowadzonego nie zarejestrowanego przed upływem 90 dni, a inne nie.
Opinia ZPP
Czekaliśmy na opinie Związku Powiatów Polskich, która miała rozwinąć te wątpliwości. Opinia pojawiła się na ich stronie, ale nie jest ona jednoznaczna. Najważniejszy w niej jest ostatni akapit: „Na zakończenie należy zaznaczyć, że odrębną kwestią jest możliwość skutecznego wymierzenia kary w przypadku zbycia pojazdu przed upływem terminu na złożenie wniosku o jego rejestrację. Choć w świetle przedstawionej wykładni przepisów są przesłanki do wymierzenia kary, to biorąc pod uwagę dotychczasowe linie orzecznicze organów II instancji i sądów administracyjnych nakładanie kar może się okazać nieskuteczne. Niezbędna jest zatem pilna interwencja ustawodawcy, która jednoznacznie przetnie podnoszone wątpliwości.” ZPP zdaje sobie sprawę, że potrzebna jest szybka zmiana przepisów. Spowodowane jest to tym, że obawiają się przegrywanych spraw sądowych dotyczących kar za sprzedaż samochodu przed rejestracją.
Nieoficjalnie wiem, że komunikat, który popłynął do wydziałów komunikacji jest taki: – wstrzymajcie się z nakładaniem kar do czasu zmiany przepisów.
ZPP wstępnie mówi o zmianie przepisów polegającej na wyłączeniu często niewykonalnego obowiązku rejestracji pojazdu (szczegóły będę konsultował z nimi i innymi organizacjami do końca tego tygodnia) z jednoczesnym wprowadzenie abolicji – czyli przepisu, który zwolni nas z kar od dnia 1 stycznia do momentu wejścia w życie znowelizowanych przepisów.
Spotkanie z Ministerstwem Infrastruktury
Spotkanie odbędzie się 6 lutego. Naszym celem jest przedstawienie problemów i doprowadzenie do powołania przez ministerstwo grupy roboczej, która razem przygotuję nowelizacji przepisów.
Na ten temat rozmawiam również z FORS – reprezentującym Recyklerów oraz Związkiem Dealerów Samochodów – reprezentującym firmy handlujące nowymi autami. Razem mamy wypracować wspólne stanowisko, które przedstawimy podczas spotkania z Ministerstwem Infrastruktury.
Problemy jakie chcemy rozwiązać:
– możliwość sprzedaży samochodu nie zarejestrowanego w ciągu 90 dni bez kary,
– rozwiązywanie problemu sprzedaży samochodów uszkodzonych,
– blokowanie towaru na naszych placach,
– nierówne traktowanie firm zajmujących się handlem nowymi u używanymi pojazdami,
– zakłócenie swobodnego przepływu towarów w UE.
Prośba do Ciebie.
Napisz na: info@polskiautohandel.pl jakie problemy w twojej działalności generują przepisy dotyczące rejestracji pojazdów w Polsce? Podpowiedz, jak można je Twoim zdaniem rozwiązać?
Opinie Stowarzyszeń:
OSSWK –
Tak w Ostrowcu świętokrzyskim mają karać.
Nie
Na tą chwilę nie wiedzą czekają
W Pile niby nie będą karać.
Tak
Powiat Brzesko będą karać
Racibórz mówi wprost wg.przepisow powinni karać ale wiedzą że w sądzie przegrają sprawę.
Dostałem od Pana w wydziale link i mówi żebym przeczytał i sam sobie odpowiedział .
https://wartowiedziec.pl/komunikacja-i-transport/71349-zbycie-pojazdu-sprowadzonego-spoza-granic-rp-przed-zlozeniem-wniosku-o-jego-rejestracje
Starostwo Powiatowe w Gorzowie będzie karać.
Łuków czeka na rozwiązanie problemu wyżej, bo nie wie co ma robić.
KONIN STAROSTWO JAK NARAZIE BEZ KAR’
Wałbrzych karaja
Powiat Oleśnica dolnośląskie. Nie będą karać. Naczelnik stwierdził że nakładanie kar na sprzedajacego w przypadku zbycia niezarejestrowanego auta w ciągu 90 dni to zła interpretacja przepisów i z góry przegrana w sądzie jeżeli by taka karę nałożyli.
Powiat Lubliniec powiedzieli,że nie będą karać jeśli sprzeda się przed upływem 90 dni pojazd wcześniej niezarejestrowany. U nas natomiast uparli się i nadal zaczynają sprawy dotyczące nabycia i za to chcą karać. Chociaż przepis mówi inaczej i też powinno być to zinterpretowane tak ,by wydziały 'nie kombinowaly’. Z doświadczenia wiem ,że ludzie odwołań nie pisza ..a jak nie pisza to jest kasa dla starostwa.
Jak by dowody rejestracyjny stały był wydawany na pierwszej wizycie jak dowód tymczasowy, nie było by że towar jest zablokowany i że czeka się na staly dowód 15 czy 20 dni i nie można sprzedać auta. Rozwiązało by to wszystkie problemy.
Nie wszystkie.
Są też samochody uszkodzone.
Samochody powyżej 3,5 tony – drogie OC i podatek drogowy.
Po rejestracja nie odzyskamy akcyzy czyli nasze samochody są nie konkurencyjne poza polską itd…
Problemem jest rozbieżność przepisów o obowiązku rejestracji pojazdu sprowadzonego w ramach WNT i przepisów o podatku VAT. Problem jest w tym , że Jesli kupuje pojazd w ramach WNT jako towar handlowy celem dalszej odsprzedaży nie płacę podatku VAT 23 , w momencie kiedy taki pojazd musze zarejestrować muszę przed rejestracją złożyć deklarację VAT 23 i zapłacić VAT 23%. Wyłączenie z obowiązku rejestracji pojazdów nabytych w ramach WNT jako towar handlowy w celu dalszej odsprzedaży rozwiązało by problem.
Jędrzejów nie kara – czekają
Staszów Świętokrzyskie twierdzi że będą karać. W styczniu Pan Naczelnik i Pan kierownik informowali że nie trzeba rejestrować razem z Panią która się zajmuje karami. Dziś ta Pani poinformowała mnie że będzie wysyłać kary po upływie 90 dni.
Kępno będzie karać ale to od zawsze wydział przeciw petentowi…
Najgorszy Wydział Komunikacji w Polsce Starostwo Powiatowe w Kielcach.
Ze wszystkim mają problem, oczywiście będą karać.