Opłata Produktowa i Wpis do rejestru – stanowisko StowarzyszeniaKomisów.pl

Data:

Opłata Produktowa i Wpis do rejestru – stanowisko StowarzyszeniaKomisów.pl

24 stycznia 2018 roku uruchomiono rejestr przedsiębiorców prowadzony przez Marszałków Województw. Aby w nim się zarejestrować, należy złożyć wniosek o wpis do rejestru w formie pisemnej. Po stwierdzeniu, że wniosek nie zawiera braków formalnych, Marszałek Województwa, nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku wpisze przedsiębiorcę do rejestru.

W tym miejscu pojawia się problem, który wynika z różnych wymagań Urzędów Marszałkowskich oraz z różną interpretacyjną przepisów związanych z Opłatą Produktową, a dokładniej z tym czy firmy sprowadzające do Polski pojazdy, zapewniające sieć recyklingu pojazdów powinny się z niej rozliczać czy nie.

Problem nie jest nowy, ale do chwili obecnej dotyczył tylko kilku miejsc w Polsce. Teraz w związku z uruchomieniem Rejestru dotyczy całej Polski czyli wielu tysięcy podmiotów gospodarczych.

Dlatego w dniu dzisiejszym przygotowaliśmy pismo, w którym opisaliśmy problem oraz przedstawiliśmy stanowisko StowarzyszeniaKomisów.pl. Pismo to wysłaliśmy do posłów rożnych ugrupowań z prośbą o pomoc w rozwiązaniu problemu.

Wszystkim członkom polecamy zapoznanie się z tym pismem i przesłanie go do posłów z własnych okręgów wyborczych.

W najbliższym czasie będziemy próbowali zainteresować tematem Ministerstwo Ochrony Środowiska oraz możliwie największą ilość Posłów.

Pismo do pobrania:

Wpis (BDO) i Opłata Produktowa – Informacja oraz stanowisko StowarzyszeniaKomisów.pl

43 KOMENTARZE

  1. Witam,
    z mojej strony proponuję dodatkowo zaangażować w całą sprawę dużego „gracza”, który ma sporo do stracenia – szeroko pojętym i w uproszczeniu „grupa otomoto”. Tak, czy inaczej jak legalnie działające podmioty zostaną rozliczone 5 lat wstecz + odsetki to w najlepszym układzie ilość sprowadzanych/stany magazynowe znacząco spadną = znacząco mniejsza ilość ogłaszanych samochodów = niższe wyniki finansowe dla „monopolisty”.
    Niestety nasza branża wielokrotnie udowodniła, że nie potrafi się zjednoczyć – osoby, którym przedstawiłem problem poprostu mnie wyśmiały (kwitując: niemożliwe, mnie to nie dotyczy i szkoda na toczący, jak się nie zarejestruje to mnie nie znajdą, itd.). Podejście Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego już ktoś w wcześniejszym temacie przedstawił – po rejestracji do BDO przedsiębiorca otrzyma uprzejme pismo o uiszczenie opłaty produktowej za 5 lat wstecz + odsetki.
    O własnych odczuciach nie będę tu pisał – chyba są oczywiste.

    • Opłata za recykling pojazdu została już uiszczona przez producenta pojazdu, jeśli był wyprodukowany w UE. Przepisy o opłacie produktowej naruszają prawo UE – te same akty co opłata recyklingowa, z której wycofał się rząd.
      Poza tym, jeśli ktoś odda opony w wulkanizacji zostanie obciążony opłatą za ich utylizację.
      Według mnie opłata produktowa za używane samochody nie należy się urzędowi od 2004 roku, czyli od wejścia Polski do UE.
      Od decyzji trzeba się odwoływać. Warto zainteresować procederem dodatkowych opłat KE.

  2. Mam pytanie bo im więcej czytam tym to wszystko bardziej zagmatwane. Zapewniam sieć 3 stacji demontażu pojazdow. Wiem że mam zdać sprawozdanie z ilości sprowadzonych pojazdów do 15 marca. Do połowy roku zgłosić firmę do marszałka województwa. Ale co to ta opłata produktową i czy muszę też coś w związku z tym robić? Jakieś dokumenty składać? Coś płacić skoro mam sieć stacji demontazu?

    • Jest to jeszcze inny obowiązek. Przeczytaj pismo które skierowaliśmy do Posłów. Starałem się możliwie najprościej opisać problem.

      • Właśnie do tego dotarłem. Czyli pozostaje na razie czekać i liczyć że się dobrze skończy bo w przeciwnym razie wszyscy dostaniemy kary.

        • Zamiast czekać na „wyrok”, weź to pismo i przedstaw je posłom i senatorom z Twojej okolicy.
          Im wiec z nich się o tym dowie tym większa szansa na końcowy sukces.
          Macie „gotowca”, działajcie!
          Możecie wszystkim podać mój nr telefonu a ha dokładniej wyjaśnię im problem.
          Mój tel. 692 333 111

  3. ja jak kolegom o tym mówię to reakcja jest taka : to nie mozliwe , ja mało sprowadziłem gówno mi zrobią albo jak wyżej napisane nie zarejestruje się to mnie nie znajdą, generalnie nikt nie wierzy

    • Nie radził bym unikania wpisywania się do rejestru marszałka bo za to grozi kara do 1.000.000 złotych…

  4. Nie wierzę w to że wszyscy się wpiszą, dużo firm nawet o tym nie wie bo i skąd mają wiedzieć, nikt nie informuje nie chce mi się wierzyć że Urzędy będą od razu każdego karać po 1 mln zł…mały jest nieświadomy, żyje w niewiedzy, duży ma jak zwykle dużo do stracenia. Na tą chwilę jest totalny chaos w tej kwestii, różne urzędy różnie to interpretują, jeden płaci drugi nie, trzeci nawet nie wie, totalny chaos, natworzą bzdurnych ustaw i jak zwykle nie wiadomo o co chodzi ..zazwyczaj jak nie wiadomo o co chodzi to wiadomo o co chodzi

  5. Pytanie …czy opłatę produktową płacicie czy nie ?
    Czy czekamy grzecznie na jakieś ustalenia z ministrem środowiska

  6. Hej. Wiem że będę się pewno powtarzał , ponieważ tak jak wielu z Was uważam , że nie powinniśmy płacić opłaty produktowej , ale nasuwają mi się pytania , a co z importerami takich produktów jak rowery , kosiarki i inne podobne , przecież tam też są opony , czasami akumulatory i olej – szukałem w necie i oprócz aut nie ma jakiejkolwiek mowy o innych produktach wyposażonych w opony , akumulatory czy oleje. Mam odczucie , że ta opłata działa trochę wybiórczo , czyli ponieważ u nas łatwo udowodnić że było auto kupione i sprzedane więc nam można dowalić. Poza tym zastanawiałem się czy rządzący zastanawiają się ile to firm przestanie działać i padnie , myślę że dla wielu z nas zapłata takiej opłaty wstecz to przysłowiowy gwóźdź do trumny.
    Przekazałem te pismo ze stowarzyszenia komisów dwóm posłom i senatorowi z mojego miasta i po ich minach i zachowaniu wywnioskowałem , że oni totalnie mają w d… co się z nami stanie. Teoretycznie maja się zapoznać i działać , ale myślę ze maja to gdzieś

  7. Tu wersja ode mnie, trochę bardziej ogólnie… może przyda się na spotkanie…
    W imieniu swoim i innych polskich przedsiębiorców proszę o interwencje w sprawie nowo powstałego rejestru uruchomionego 24 stycznia zgodnie z art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. Rejestr dostępny pod adresem http://www.bdo.mos.gov.pl. Rejestr powstał na celu kontroli gospodarowania odpadami oraz pobierania tzw ‘opłaty produktowej’.
    Cel wydawać by się mogło szczytny, niestety z punktu widzenia drobnych polskich przedsiębiorców, sposób jego realizacji nie ma zbyt wiele wspólnego z troską o środowisko. Ustawa o opłatach produktowych wydaje się być skrojona pod duże zagraniczne koncerny, mając na celu powolną eliminację z rynku mniejszych polskich przedsiębiorców. Stanowi tylko sposób na naliczenie dodatkowych podatków (wpis jest płatny) i kar oraz kolejne obciążenie finansowe i biurokratyczne, które zachęca tyko do przejścia do „szarej strefy” w szczególności podmioty mniejsze nie mające dostępu do sztabu prawników i specjalistów.

    Reasumując, miało być przyjazne państwo, konstytucja dla biznesu, uproszczenie przepisów itd. Tymczasem mamy
    1. do wypełnienia 37 stronicowy, skomplikowany wniosek, wymagający podania informacji często nie możliwych do uzyskania jak np. marka i masa baterii w przypadku przedmiotów używanych,
    2. zagrożenie naliczaniem opłat produktowych do 5 lat wstecz – choć wstecz nikt w urzędach o tych opłatach nie miał zielonego pojęcia i można było uzyskać informacje typu „jako urzędnik nie powinienem tego mówić, ale prywatnie powiem, że, teraz to nikt tego nie płaci bo nie wie jak to rozliczyć”, co może spowodować upadek wielu firm z powodu gigantycznych zaległości, podobnie jak było w przypadku naliczania akcyzy od pojazdów ciężarowych za poprzedniej władzy. W 2014 roku, kiedy przepisy weszły w życie, zupełnie nie rozwinięta była też sieć Organizacji Odzysku, które miały przedsiębiorców wyręczyć w obliczaniu wartości i sprawozdawczości z zakresu opłaty produktowej. W zakresie pojazdów używanych nie udało mi się w tamtym czasie znaleźć ani rzetelnej propozycji mimo kilku dni usilnych poszukiwań w sieci, zabierając czas, który powinien zostać przeznaczony na działalność podstawową!
    3. zagrożenia karą do 1mln zł za brak wpisu nawet brak numeru bdo w dokumentach firmowych nawet dla najmniejszych podmiotów, co jest kwotą absurdalną i nieadekwatną do możliwości finansowych takich podmiotów.
    4. podwójne opodatkowanie tych samych czynności, np. przedsiębiorcy wprowadzający samochody używane płacili do 2016 r. opłatę recyklingową do GIOŚ, a obecnie opłacają tzw. sieć recyklingu na podstawie umów z prywatnymi podmiotami, które to opłaty zwierają recykling CAŁYCH pojazdów czyli z włączeniem opon, akumulatorów i olei (za braki w oddawanym ‘na złom’ pojeździe stacje demontażu naliczają opłatę dodatkową od brakujących kg). Dodatkowo samochody nie są wymienienie w załączniku 4a do ustawy z 11 maja 2001r.o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, niemniej jednak Urzędy Marszałkowskie nakazują tym przedsiębiorcom rejestrację nie tylko jako wprowadzających pojazdy ale także osobno akumulatory, oleje i opony, co więcej z podaniem marek, producentów i masy, co jest technicznie nie wykonalne i opłacanie od nich dodatkowo opłaty produktowej.
    5. niejasny i niedokładny, bardzo skomplikowany sposób obliczania opłaty produktowej np. problem z określeniem masy np. preparatów smarowych w maszynach czy pojazdach używanych oraz masy opon używanych (jest mniejsza niż nowych, ponieważ się ścierają) bez ich demontażu.
    6. Dublowanie obowiązków, większość przedsiębiorców posiada już wpis do bazy danych GIOŚ.
    7. Zagrożenie tzw. „Ekselowym recyklingiem” wpis do bazy i opłacanie opłat produktowych od fikcyjnie skalkulowanych mas odpadów (realnie nie ma możliwości jak opisano wyżej) ni jak ma się do tego co realnie dzieje się fizycznie na rynku recyklingu. Jeśli podpiszemy umowę z Organizacją Odzysku czy też firmą zapewniającą sieć recyklingu na drugim końcu kraju, to szansa, że sprowadzony przez nas odpad (opona, akumulator, bateria) trafi do takiej firmy jest minimalna, wszystko odbywa się tylko na papierze, a opony jak trafiały do rowów i lasków tak trafiają bo lokalne firmy chcą dodatkowych opłat za ich przyjęcie (co zrozumiałe, bo też muszę z czegoś żyć). Niemniej jednak nie jest to żadne rozwiązanie pro ekologiczne, a jedynie dodatkowe obciążenie biurokratyczne dla przedsiębiorstw.
    Postulujemy
    1. Wprowadzenie uproszczonego wniosku dla mikroprzedsiębiorstw
    2. Zlikwidowania opłaty rocznej dla mikroprzedsiębiorstw.
    3. Obniżenie kar dla mikroprzedsiębiorstw do max. 10tys zł.
    4. Wprowadzenie abolicji na lata poprzednie, ze względu na niedoprecyzowane przepisy, brak informacji oraz brak stosownej bazy danych, które nie są winą przedsiębiorców.
    5. Doprecyzowanie przepisów ze szczególnym uwzględnieniem unikania podwójnego opodatkowania. W szczególności :
    -załacznika 4a do ustawy z 11 maja 2001r.o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej
    -art. 2 pkt 9c ustawy wyżej wymienionej ustawy
    -art. 11a ustawy o recyklingu pojazdów z dnia 20 stycznia 2005 r.
    -pkt. 22 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach
    6. Wprowadzenie urzędowej listu autoryzowanych Organizacji Odzysku, z którymi podpisanie umowy gwarantowało by właściwe wykonanie ustawowego obowiązku
    7. Wprowadzenie mailowego systemu informacji o zmianach przepisów, na podstawie wpisów do CEIDG.

  8. Hej.. I co tam Panowie wiadomo w końcu z tą opłatą prodoktuwą b żadnych nowych informacji nie widać…Pozdrawiam

  9. Witam. Czytam z zainteresowaniem przedmiotowy portal, szczególnie w kwestii bdo. Planuję założyć firmę, ale jak rozumieć zapis, że należy się zarejestrować w Urzędzie Marszałkowskim oraz podpisać umowę „produktywna” jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Trochę jest to nie logiczne. Czy mam to rozumieć, że przed pierwszą sprzedażą? W kwestii umowy za „za zapewnienie sieci” wszystko jasne. Jest czas 30 dni od daty rozpoczęcia działalności… Taka niejasność powoduje niepotrzebne opóźnienie startu mojej działalności, jak zresztą zostało wskazane w Waszym piśmie. Pozdrawiam

    • Masz obowiązek uzyskać numer rejestrowy przed „wykonaniem pierwszego ruchu” prowadząc działalnosc, ponieważ masz obowiązek używać tego numeru na wszystkich dokumentach związanych z prowadzeniem działalności. Przy rozpoczęcie dzialaknosci będą to wszystkie deklaracje składane w Urzędach, umowa z biurem rachunkowym, umowna najmu placu, itd.
      Za niestosowanie się do tego nakazu grozi kara od 1.000zl do 1.000.000zl

      • Dzięki za odpowiedź.
        Czy przed wykonaniem ruchu sprzedaży muszę mieć już zawartą umowę z firmą na recykling opon, oleji, Aku itp?, czy czekać na bardziej precyzyjne info z Urzędu Marszałkowskiego… Firmy zajmujące się recyklingu em tylko wabia klientów informując że to musi być, mimo, że np z nimi podpisana zostanie umowa na zapewnienie sieci.

  10. Witam. Czy coś wiadomo na temmat opłaty produktowej po spotkaniu z Ministrem Środiwiska? Z tego co wiem , spotkanie miało być 20.03.

      • Niestety nie , bo nie miałem takiej możliwości – i co w związku z tym? Nie doszło do spotkania czy spotkanie było tajne i dotyczy tylko tych co byli i oni wiedzą jak sprawę załatwić ale nie powiedzą.

        • Spotkanie nie było tajne. Odbyło się zgodnie z zaplanowanym dwa tygodnie wcześniej porządkiem. Podczas spotkania ustaliliśmy że informacje dotyczące najważniejszych spraw będą dostępna tylko i wyłącznie dla zarejestrowanych członków Stowarzyszeniakomisow.pl.

    • Witam, ja również podłącze się do pytania czy wiadomo coś więcej na temat opłaty produktowej?? Zaznaczam, że niestety nie mogłem być na spotkaniu.

      • Podczas Warszawskiego spotkania ustaliliśmy, że zacieśnimy współpracę PolskiegoAutohandlu.pl ze StowarzyszenieKomisów.pl
        W związku z tym dostęp do niektórych informacji mieli będą tylko członkowie Stowarzyszenia.

        Informację na temat wtorkowych rozmów z Minitrem Środowiska Sławomirem Mazurkiem, Panią Dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami Bogusławą Brzdąkiewicz oraz Posłami w Sejmie prześlemy drogą mailową wszystkim zarejestrowanym członkom.

        W chwili obecnej pracujemy nad systemem wiadomości masowych wysyłanych ze strony Stowarzyszenia. Prosimy o uzbrojenie się w cierpliwość, niedługo wszyscy Członkowie otrzymają wiadomość.

        W chwili obecnej nie mamy możliwości rozliczenia lat poprzednich. Dlatego zalecam Wam Wszystkim spokój i cierpliwość. Pamiętajcie że w takich sytuacjach zawsze znajdą się naciągacze, którzy szybko chcą zrobić kasę wykożysując strach i zamieszanie ludzi.

        Pod koniec przyszłego tygodnia powinniśmy być mądrzejsi…

  11. Witam,z tego co się orientuję dotyczy to aut sprowadzonych i wycofanych z ruchu.
    Nie widzę tam nic o autach używanych do ponownej odsprzedaży.

  12. Rejestr dotyczy firm recykling-owych którzy albo sprowadzają np.auta wycofane z eksploatacji albo prowadzą stacje demontażu.To oni będą podlegać temu obowiązkowi a nie zwykli handlarze autami.My jako handlarze mamy mieć podpisane umowy właśnie z takimi firmy i to wszystko.Kto sieje ten zamęt.

  13. Ustawa produktowa nie dotyczy podmiotów zajmujących się nabyciem wewnątrzwspólnotowym towarów.

    Pojazd zakupiony który jest przeznaczony do dalszej odsprzedaży nie jest produktem tylko towarem, który jest sprzedawany z przeznaczeniem do użytkowania a nie zezłomowania. Po drugie jak możemy podlegać pod 3 ustawy- recyklingową, wrakową i produktową !!! Według tych ustaw na wszystkie podmioty znajdzie się przepis który ich obciąży finansowo np. zabawki króre mają opony pneumatyczne,baterie i smary, urządzenia hydrauliczne, podnośniki, dźwigowe, itd.itd. Nas obowiązuje ustawa recyklingowa i dlatego podpisywaliśmy umowy z sieciami demontażu pojazdów i to oni są zobowiązani w ramach ustawy produktowej ważyć opony, akumulatory, oleje i smary przy rozbiórce szrota. Urzędy marszałkowskie jak to sobie wyobrażają – kupuję auto w Niemczech na tablicach 5 dniowych i jadę 1. Zdemontować 4 opony z felg, wyciągnąć akumulator, spuścić olej z silnika,paliwo z całego układu, skrzyni biegów i mostu tylnego-,reduktora, układu wspomagania, układu hamulcowego, wyciągnąć smary z przegubów dzwonię po taksówkę żeby zawiózł mnie na wagę na złomowisko i to wszystko poważyć i skatalogować. Następnie ładuje bańki z olejami, paliwem, płynami do taksówkii i działam w odwrotnej kolejności jednak dochodzą nowe czynności. Radio się rozkodowało, układ hamulcowy,paliwowy i wspomagania zapowietrzony. Wyceniam całość prac jakie poczynić należy w warsztacie włącznie z rozkodowaniem radia, podłączeniem do komputera-odpowietrzenie układu paliwowo-wtryskowego na ok 1000zł. taxi 200 zł plus waga-na flaszkę 🙂 cały dzień się tym zajmowałem a zus i inne podatki nie poczekają z ich uregulowaniem. Licząc 1500 w plecy. Znalezienie i przywiezienie auta 2 dni, przygotowanie do przeglądu i dokumentacji do rej. plus myjnia 2 dni. Reasumując ogarnę max. 4 samochody miesięcznie, a jeszcze trzeba je sprzedać zostaje niedziela na przyjmowanie klientów.

    • Dokładnie,Ja jako handlarz autami nie znam się na odpadach to raz a dwa jak mam wszystko zmierzyć i zważyć. Nie posiadam wiedzy ani możliwości choćby praw bo rozbierać auta mogą tylko stacje demontażu.To teraz tak,jak sprowadzę auto to mam jechać z nim na stację demontażu aby oni mi to wszystko rozebrali i zważyli i zmierzyli,potem mają to wszystko poskładać to kupy.
      To wszytko nie ma logiki.Jak chcecie to się rejestrujcie ja nie mam zamiaru.

    • Ten komentarz najbardziej logicznie przedstawia sytuację.
      Przecież właśnie my nie sprowadzamy pojazdów po to by je z użycia wycofać. A ustawa o Recyklingu o tym traktuje.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Newsletter

Popularne

Warto także przeczytać
Podobne

Umorzenie większości kary za brak Sieci Recyklingu

Kolejny raz udało się pomóc jednemu z Was. /*! elementor...

Sukces w temacie kar za sprzedaż pojazdu przed zarejestrowaniem

Sukces w temacie kar za sprzedaż pojazdu przed zarejestrowaniem. Odwołania owocują pierwszymi sukcesami.

Informacja Ministra Finansów – Dlaczego musimy płacić OC za samochody w Komisach.

Przy okazji odpowiedzi na interpelacje Poselską numer 1318, złożoną przez...

Kup Raport autoDNA w promocyjnej cenie.

Kup Raport autoDNA w promocyjnej cenie i sprawdź czy trafiłeś prawdziwą okazję.