Opłata Produktowa – Petycja firmy AMBIT

Data:

Od dłuższego czasu tematem, który nas szczególnie interesuję z powodu grożących na dużych „kar” jest Opłata Produktowa.

Tak jak opisywaliśmy wam wcześniej Stowarzyszenie Komisów.pl wraz FORS cały czas próbuje rozwiązać problem. W ostatnim czasie do działań przyłączyli się również Dealerzy zrzeszeni w ZDS.

10 maja 2018 roku firma AMBIT, przesłała do sejmu Petycję, w której postuluje o wyłączenie spod przepisów Ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. Z 2016r. Poz. 1478 z póżn. zm.), przedsiębiorców dokonujących importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia używanych produktów, których częścią składową są produkty wymienione w załączniku 4a do Ustawy.

W Petycji bardzo dokładnie zostało uzasadnione to dlaczego produkty używane powinny być wyłączone.

Całą Petycję znajdziecie – TUTAJ

Ta Petycja to kolejny ruch w dobrym kierunku, ponieważ będą musieli się nią zająć prawnicy z Biura Legislacyjnego Sejmu, a ich interpretacja może być całkiem inna (korzystna dla nas) niż interpretacja przepisów przedstawiana między innymi w odpowiedziach na Interpelacje Poselskie przez Ministerstwo Środowiska.

W ostatnich dnia zauważyliśmy również wzmożony ruch ze strony firm oferujących nam podpisanie umów dotyczących przejęcie naszych obowiązków związanych z opłatą produktową. Zalecamy Wam wstrzymanie się z ich podpisywaniem! Wiele z nich to jawna próba wyciągnięcia od nas kasy, która w żaden sposób nie zabezpieczy naszych interesów. Już wcześniej wskazywaliśmy Wam, że naszym obowiązkiem jest rzetelne rozliczenie się z kilogramów wprowadzonych produktów, a określanie ich na podstawie „kalkulatorów” lub tabelek narażone jest na błąd wynoszący nawet 100% masy produktów. Ostatnio pojawiła się na rynku jeszcze inna propozycja. Umowa zakładająca ryczałtowe rozliczenie się z opłaty produktowej za 50 samochodów w której nie musimy nawet podawać jakie samochody wprowadziliśmy. To jest ewidentne działanie na naszą szkodę! W żadnym wypadku nie podpisujcie takich umów!

O firmach oferujących rożne umowy związane z opłatą produktową, rozmawialiśmy również podczas spotkania z Ministrem Środowiska Henrykiem Kowalczykiem. Pan minister obiecał, że przyjrzy się im. Zgodziliśmy się również, że wystawiane przez te firmy kwity nie mają nic wspólnego z realnym recyklingiem.

Tak jak pisaliśmy już wcześniej, mimo ogromnej wagi problemu zalecamy Wam zachowanie spokoju i nie podpisywanie umów, które mogą najwyżej uspokoić Wasze sumienie. To nie załatwi i tak sprawy lat poprzednich, a na rozliczenie 2018 roku mamy czas to jego zakończenia.

Wiele osób cały czas działa w tej sprawie i robi wszystko żeby rozwiązać problem.

Jeżeli nie uda nam się rozwiązać sprawy na drodze rozmów w Ministerstwem Środowiska, być może zostaniemy zmuszeni do zorganizowania akcji protestacyjnej i zainteresowanie problemem mediów.

O wszystkich ruchach będziemy Was informować na bieżąco.

Petycja firmy AMBIT – TUTAJ

Rozpatrzenie petycja firmy AMBIT w Sejmie – TUTAJ

24 KOMENTARZE

  1. Wszystko dobrze ale …jeżeli sam się rozliczę z urzędem to wtedy koszt ok. 200zł/samochód
    a przez organizację ok. 30-40 zł/samochód ..gdzie tu sens i logika ?
    Mało tego Urzędy marszałkowskie jak najbardziej akceptują umowy z organizacjami odzysku.

    • Płacąc opłatę produktową zgodnie ze stawkami w rozporządzenia za każde auto wyjdzie około 120-150 zł.
      Oczywiście możesz płacić po 20 czy ileś złotych dla jakiejś firmy i spać spokojnie – DO KONTROLI…
      Po niej, może się okazać że Twoja umowa jest nic nie warta i oprócz tego co już zapłaciłeś nadal jesteś winny dla Urzędu Marszałkowskiego całą kwotę + odsetki.
      Urzędy Marszałkowskie nie sprawdzają umów dlatego je „akceptują”. Sprawdzą je dopiero podczas kontroli.
      Poza tym umowa z kwotą zryczałtowaną jest na 100% nie do przyjęcia! Przy takiej umowie na 100% nie rozliczysz się rzetelnie z obowiązków!

      • Witam. Nie wiem czy was to zainteresuje, ale opowiem o swoim doświadczeniu z opłatą produktową. Moją podstawowa działalnością jest import poleasingowego (używanego) sprzętu komputerowego i robię to w zasadzie od 2003 roku. Z biegiem lat w naszej branży pojawił się identyczny obowiązek rejestracji w GIOŚ (teraz rejestr przeniesiono do Urzędów Marszałkowskich). W 2013 roku miałem kontrolę GIOŚ z donosu (jedna z firm z branży czując się pokrzywdzona po kontroli doniosła na całą konkurencję). Miałem numer i wszystko niby OK, ale okazało się że importować laptopy, nie oznacza importować baterię do nich. Na dwa dni przed planowaną kontrolą zgłosiłem poszerzenie numeru o baterię i aneks do umowy z firmą przejmującą obowiązek. Opłaciłem też opłatę za nadanie nowego numeru GIOŚ. Przy kontroli przedstawiłem te dokumenty i skończyło się na pouczeniu. W rozmowie z inspektorami, podsumowując ustalenia pokontrolne, jasno powiedzieli że zdają sobię sprawę że firmy podpisują te umowy, po dłuższym czasie prowadzenia działalności i nie mają możliwości rozliczać się wstecz, ale jeżeli firma sama złożyła wniosek o numer i podpisała umowę z przejmującym obowiązek, to odstępują od nałożenia opłaty produktowej. Mam drugą firmę importującą samochody. W marcu podpisałem umowę, otrzymałem stawki opłat za kilogram kolejnych odpadów (płyny opony i aku), co sumarycznie dało 10-15zł, wysłałem wniosek do UM i dostałem numer, który drukujemy na fakturze i paragonach. Nie chcę nikogo wprowadzić w błąd, ale na własnym doświadczeniu uważam że lepiej w ten sposób.

      • W rozporządzeniu wyraźnie jest napisane że podmiot ma obowiązek rozliczenia się z opłaty produktowej z jednostką do tego upoważnioną i nie musi być to Urząd Marszałkowski. Możemy rozliczyć się z każdą jednostką do tego odpowiedzialną np firmy tzw. „recyklingowe”. Oczywiście urzędy namawiają o wpłatę bezpośrednio do nich jak wiadomo większą. Podpisują umowę z pośrednikami wyspecjalizowanymi spełniamy wymagania co do rozliczenia.

  2. Jak mają mnie rozliczać za 5 lat do tyłu, to co za różnica za które ? Ja sobie odpuszczę 🙂 Może nigdy do mnie nie dotrą 🙂

    • sam się do nich zgłosisz bo będziesz musiał a w dzisiejszej dobie komputerów …to „system Cię wyfiltruje”

    • No tak rozliczą za 5 lat wstecz ale jeszcze może czekać Cię kara za brak wpisu do rejestru. Ja również o tym myślałem, że zleję temat . Działalność mam od zeszłego roku to najwyżej przywalą mi zeszły rok ale na Twoim miejscu też bym to zlał. Jak rozmawiam ze znajomymi to nawet nie wiedzą o tym.

  3. Nie wiem czy odpuścisz . do mnie już wpłynęło pismo z GIOŚ żeby wpisać się do BDO. Widać że urzędy działają ostro w tej sprawie. Po wpisaniu się do BDO . UM grzecznie poprosi o zaległe oświadczenia za ostatnie 5 lat.
    Dla mnie sprawa jest przesądzona. Tylko nie wiem czy samemu płacić do Urzędu czy przez organizację, nie wiem czy coś jest do ugrania.

  4. Teraz kolejny cyrk z otomoto !
    Ogloszenia z otomoto nie beda widoczne na stronie allegro ! Większosc osób szuka aut poprzez allegro gdzie sa tez widoczne ogloszenia z otomoto. Teraz znikną . I konto trzeba miec na allegro i otomoto!

    • Na petycje nie odpowiada się tak szybko.
      To bardziej skomplikowany proces niż w przypadku Interpelacji Poselskiej.
      Przeważnie trzeba poczekać na finał kilka miesięcy, ale odpowiedz powinna być przygotowana przez Prawników z biura legislacyjnego sejmu.
      Trzeba poczekać bo odpowiedź może być bardzo ważna…

      • Odpowiedź będzie taka, że każdy podmiot, który jest wprowadzającym opony, oleje, akumulator samochodowy powinien realizować obowiązki wynikające z ustawy o obowiązkach przedsiębiorców i ustawy o bateriach i akumulatorach. Nie jest to nic nowego, a przepisy obowiązując od 2001 dla opon i olejów oraz 2009 roku dla akumulatorów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Newsletter

Popularne

Warto także przeczytać
Podobne

Handlujesz Samochodami Uszkodzonymi – MASZ PROBLEM! – stanowisko MI

Handlujesz Samochodami Uszkodzonymi – MASZ PROBLEM! – stanowisko MI

BDO – pamiętaj o opłacie rocznej i złożeniu SPRAWOZDANIA.

/*! elementor - v3.19.0 - 05-02-2024 */ .elementor-heading-title{padding:0;margin:0;line-height:1}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title>a{color:inherit;font-size:inherit;line-height:inherit}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-small{font-size:15px}.elementor-widget-heading...

Odwołanie od kar za sprzedaż pojazdu sprowadzonego przed rejestracją.

Jeżeli dostałeś zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie nałożenia na Ciebie za sprzedaż samochodu sprowadzonego przed jego zarejestrowaniem, możesz skorzystać z Pomocy radcy prawnego Pawła Tuzinka.

Nowe Oświadczenie Senatorskie i Interpelacje Poselskie w sprawie kar za nierejestrowanie pojazdów sprowadzonych.

/*! elementor - v3.19.0 - 05-02-2024 */ .elementor-heading-title{padding:0;margin:0;line-height:1}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title>a{color:inherit;font-size:inherit;line-height:inherit}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-small{font-size:15px}.elementor-widget-heading...