0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

Definicja „Szkody Istotnej” w SEJMIE!

Data:

Do Sejmu trafił skierowany przez Ministrostwo Cyfryzacji, Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw.

Wprowadza on między innymi definicję „Szkody Istotnej„:

„Art. 2. W ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2060) w art. 2 w ust. 1 dodaje się pkt 12a w brzmieniu: „12a) szkoda istotna – szkoda w zakresie elementów układu nośnego, hamulcowego lub kierowniczego pojazdu mająca wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, kwalifikująca pojazd do dodatkowego badania technicznego i stwierdzona przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny lub przez zakład ubezpieczeń w związku z otrzymanym zgłoszeniem szkody z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia, o której mowa w dziale II w grupach 3 i 10 załącznika do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz. U. poz. 1844 oraz z 2016 r. poz. 615 i 1948);”.”

W chwili obecnej dane o szkodzie istotnej przekazywane są do Centralnej Ewidencji Pojazdów zgodnie z Nowelizacją ustawy Prawo o ruchu drogowym z 24 lipca 2015 r. Ustawa ta niestety nie definiując samego pojęcia. Wprowadzenie definicji „Szkody Istotnej”, wyeliminuje ryzyko różnorodnej interpretacji i zapewni, że zakłady ubezpieczeń będą w zbieżny sposób ją oznaczały i przekazywały do ewidencji, a także do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Projekt ustawy zakłada również zapewnienie Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu dostępu do danych z Centralnej Ewidencji Kierowców. Dane te pozwolą skuteczniej zwalczać zjawisko przestępczości ubezpieczeniowej oraz skuteczniej i sprawniej likwidować szkody przez zakłady ubezpieczeń.

Zgodnie z proponowaną nowelizacją przepisów o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, zakres danych gromadzonych przez UFG powiększony zostanie o informacje dotyczące szkód z tytułu ubezpieczeń dobrowolnych AC, które będą przekazywane bez wiedzy i zgody osoby, której dotyczą. Taka regulacja ma pomóc w wyeliminowaniu niejednoznacznej interpretacji w tym zakresie.

W projekcie ustawy znalazł się również zapis dotyczący Zastawów bankowych. Nowelizacja zmienia w art. 80b ust. 1 pkt 7 ustawy w zakres danych gromadzonych o zastawie rejestrowym ustanowionym na pojeździe, usuwając z zakresu lit. b datę złożenia wniosku o wpis w rejestrze zastawów – jako daną nadmiarową, zmieniając brzmienie w lit. c i zastępując sygnaturę akt sprawy numerem pozycji w rejestrze zastawów – ze względu na to, iż numer pozycji w rejestrze zastawów jest podstawowym identyfikatorem dla zastawu – unikalnym i niezmiennym dla całej historii danego zastawu. Sygnatura akt sprawy nie identyfikuje natomiast zastawu i zmienia się wraz z każdym wpisem – dokonywanym nawet w ramach tego samego zastawu. Jako uzupełnienie dodano lit. i oznaczenie sądu, który dokonał wpisu.

Zmiany te niestety nie rozwiążą naszych problemów z brakiem definicji samochodów „bezwypadkowych” i „powypadkowych” z czym często mamy problem wystawiając auta w rożnych portalach ogłoszeniowych. Każdy z nas nie raz zadawał sobie pytanie jak „oznaczyć” samochód tak żeby nie wprowadzić klienta w błąd. Coraz częściej nasi klienci sprawdzają samochody za pomocą czujnika grubości lakieru i zarzucają nam, że w ogłoszeniu napisaliśmy nie prawdę ponieważ było zaznaczone „bezwypadkowy”, a lakier na drzwiach i błotniku ma 200 mikronów…

Samochód którym ja jeżdżę, miał zaraz po odebraniu z serwisu lakierowane drzwi, ponieważ jego pierwszy właściciel stwierdził różnicę w odcieniu lakieru i w ramach gwarancji ASO ponownie je polakierowało. Którą opcja mam wybrać jak będę sprzedawał ten samochód żeby nie wprowadzić klienta w błąd?  „Bezwypadkowy” czy „powypadkowy”? W większości serwisów ogłoszeniowych inne opcji nie ma…

Może macie pomysł na to jak zdefiniować samochody „bezwypadkowe” i „powypadkowe”?

Spróbujmy razem wypracować te definicje. Udostępniajcie POST znajomym.

Zaprośmy naszych klientów do dyskusji na ten temat. To oni są dla nas najważniejsi, dlatego ich zdanie będzie bardzo pomocne.

Źródło:

Proces Legislacyjny: TUTAJ!

Projekt Ustawy: TUTAJ!

2 KOMENTARZE

  1. Znowu jakieś improwizacje afrykańskie ,co tu jest do wymyślania ,tworzenia jakiś pustych frazesów ,nie spójnych i nie logicznych.Zobaczcie jak jest i sąsiadów i zróbcie tak a nie twórzcie rzeczy juź wytworzone.
    To się odnosi do całej motoryzacji a nie tylko do detali ,takich jak te .

    • Powiedz proszę jak wyglada określenie samochodów „powypadkowych” i „bezwypadkowych” u naszych sąsiadów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Newsletter

Popularne

Warto także przeczytać
Podobne

Rząd rozważa wprowadzenie zmian wysokości opłat za rejestrację pojazdów.

Rząd rozważa wprowadzenia zmian wysokości opłat za rejestrację pojazdów, wydawania uprawnień do kierowania pojazdami oraz wydawania licencji.

Jak zmiany w KPO i dofinansowania wpłyną na naszą branżę.

Nie będzie podatków. Będą dofinansowania.

Dobre i Złe wiadomości w sprawie kar.

Dobra wiadomość jest jedna, złych niestety więcej...

To już pewne – transakcje gotówkowe zostaną ograniczone!

To już pewne - transakcje gotówkowe zostaną ograniczone! Znamy datę.