0,00 zł

No products in the cart.

O co chodzi z tą rękojmią ?

Data:

Dzień dobry. Jestem radcą prawnym, założycielem Kancelarii Prawa Motoryzacyjnego motoprawnik.com. Na co dzień pracuję w branży motoryzacyjnej, i znam ją „od środka”. Z moich obserwacji wynika, że wokół rękojmi narosło sporo stereotypów i niewiedzy. Dzwonił do mnie ostatnio właściciel autokomisu ze Śląska, który miał problem z klientem. Chodziło o zużyte zawieszenie w Audi A8 sprzedanym za około 20.000 złotych. Od prawnika którego pytał wcześniej, dowiedział się, że klientowi przysługuje rękojmia, że jest to odpowiedzialność absolutna i nie może z tym nic zrobić, a już na pewno nie może się od niej uwolnić, i on za takie wady samochodu odpowiada, bo po prostu odpowiadać musi. Tyle, że to nie do końca prawda.

Przede wszystkim nie odpowiada się zawsze i nie za wszystko. Nie wszystkie usterki są wadami. Nie jest wadą naturalne zużycie, choć nie zawsze jest to jednoznaczne.
Sprzedawca oczywiście odpowiada za wady, ale ta odpowiedzialność może być różna. Obowiązują konkretne zasady, a w ramach tych zasad można się przed odpowiedzialnością zabezpieczyć, albo się do niej przygotować i zminimalizować ryzyko. W części przypadków można nawet odpowiedzialność w ogóle wyłączyć.

Dużo zależy tu od wiedzy z mechaniki samochodowej i przedstawienia sprawy. I to nawet przez prawnika prawnikowi. Zdarzało mi się już, że po rozmowie prawników to ten reprezentujący klienta który kupił samochód, przekonywał go żeby odpuścił.

Bywają też trudniejsze przypadki. Na rynku działają już wyspecjalizowane podmioty, których jedynym zadaniem jest dochodzenie od sprzedawców roszczeń za wady pojazdów. Często następuje to z użyciem metod, które mają wykorzystać niewiedzę odbiorcy niepozornego listu. A to po to, aby mieć później na sprzedawcę przysłowiowego haka.

W rękojmi dużo zależy od podejścia, wiedzy i doświadczenia. Znajomość podstawowych zasad bardzo pomaga w ochronie przed roszczeniami, dlatego tak istotne jest by wiedzieć nie tylko od strony teoretycznej, ale także praktycznej jak postępować z reklamacjami i jak ustrzec się typowych błędów. Tę wiedzę, przynajmniej w podstawowym zakresie, warto mieć, żeby lepiej prowadzić swój biznes.

Radca prawny

Dariusz Brzozowski


Już 26 marca w Poznaniu, 28 marca w Warszawie i 2 kwietnia w Katowicach odbędą się organizowane przez Polski Autohandel Szkolenia, a prowadzone przez Dariusza Brzozowskiego z Kancelarii Prawa Motoryzacyjnego motoprawnik.com warsztaty poświęcone odpowiedzialności za wady samochodów używanych.

Więcej informacji na stronie: www.dlakomisow.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

placeholder text

Udostępnij post:

Popularne

Warto także przeczytać
Podobne

Czy to koniec importu aut z USA i innych państw z poza UE?

🚗💰 Nowe przepisy dla sprowadzających auta używane! 📜 Projekt ustawy homologacyjnej wprowadza dodatkowe procedury i opłaty. 🔹 Z UE – nawet +800 zł za nowe świadectwo dopuszczenia. 🔹 Spoza UE – koszt procedur i badań może sięgnąć nawet 18 000 zł ❗ 👉 Sprawdź, co się zmieni i ile naprawdę zapłacisz przy rejestracji auta:

Kolejny krok w stronę zmian korzystnych dla handlarzy samochodami

To bardzo ważny moment dla całej branży handlu samochodami używanymi – zmiany te będą miały realny wpływ na codzienną działalność importerów i komisów.

„UE zaprasza branżę motoryzacyjną do dialogu – weź udział w konsultacjach o ekologicznych flotach korporacyjnych!”

Europejska Komisja przedstawiła projekt mający przyspieszyć wprowadzanie zeroemisyjnych pojazdów do flot firmowych w całej Unii Europejskiej. Teraz Twoja opinia, jako eksperta w branży aut używanych, jest niezbędna. Włącz się w publiczne konsultacje i pomóż kształtować przyszłość rynku samochodów używanych w Polsce!

Aukcja BCA Nordic Mix: auta ze Skandynawii, które warto poznać bliżej.

Import samochodów używanych to wciąż jeden z filarów działalności...
PolskiAutoHandel
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.