0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

Uwaga na przywóz aut z UK po Brexicie

Data:

Jak wiemy, od 30 marca Wielka Brytania nie będzie już członkiem Unii Europejskiej. Ciągle ważą się warunki wyjścia tego kraju z Unii i pewnie będą się ważyć do ostatnich godzin. W przypadku jednak braku stosownej umowy i braku jakichkolwiek innych przepisów przejściowych, czyli w przypadku tzw. „twardego Brexitu”, Wielka Brytania z dnia na dzień utraci status państwa członkowskiego (będzie miała status państwa trzeciego), a terytorium tego kraju nie będzie już obszarem stanowiącym terytorium UE.

W związku z powyższym przywóz samochodów osobowych z Wielkiej Brytanii na terytorium UE lub wywóz samochodów osobowych z terytorium UE do Wielkiej Brytanii będzie traktowany odpowiednio jako import lub eksport. Będzie to skutkowało koniecznością dochowania formalności określonych w przepisach Prawa celnego (m.in. złożenie zgłoszenia celnego przywozowego lub wywozowego).

Import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju, zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą. Obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym z tytułu importu samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów Prawa celnego.

Na dokonującym importu samochodu osobowego ciąży więc obowiązek obliczenia i wykazania kwoty akcyzy w zgłoszeniu celnym, które składane jest organowi podatkowemu właściwemu w zakresie akcyzy z tytułu importu, tj. naczelnikowi urzędu celno-skarbowego właściwemu na podstawie przepisów Prawa celnego, do obliczenia i zaksięgowania kwoty należności celnych przywozowych, które wynikają z długu celnego.

Oznacza to, że już od 30 marca 2019, jeżeli przywozicie auta z Wielkiej Brytanii zobowiązani jesteście obliczać i wykazywać kwotę akcyzy w zgłoszeniu celnym w taki sam sposób, jak obecnie dokonuje się tego przy imporcie samochodów z krajów trzecich, tj. krajów nie będących członkami UE.

Szczegółowe dane i informacje związane z wypełnieniem formalności celnych (w tym składania zgłoszeń celnych), jakie będą obowiązywać po 29 marca 2019, dostępne są na stronie internetowej Ministerstwa Finansów www.podatki.gov.pl.

W przypadku eksportu do Wielkiej Brytanii wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, podatnikowi, który dokonał eksportu tych wyrobów i samochodów osobowych lub podmiotowi, który nabył te wyroby i samochody osobowe od podatnika i dokonał ich eksportu – będzie przysługiwał zwrot akcyzy w ciągu roku od dnia eksportu.

Tekst powstał przy współpracy ze Stowarzyszeniem Prawników Rynku Motoryzacyjnego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

placeholder text

Udostępnij post:

Popularne

Warto także przeczytać
Podobne

Miękkie hybrydy i akcyza: wyroki sądów i stanowisko Ministerstwa Finansów

Miękkie hybrydy i Akcyza - wyroki sądów i najnowsze stanowisko Ministerstwa Finansów. Preferencyjne stawki akcyzy na samochody hybrydowe od lat budzą zainteresowanie rynku motoryzacyjnego. Niestety zmieniające się interpretacje przepisów, szczególnie w przypadku miękkich hybryd (MHEV), prowadzą do licznych sporów podatkowych i niepewności wśród sprowadzających te pojazdy.

Rekordowy import samochodów używanych w 2024 roku!

Rok 2024 okazał się przełomowy dla rynku importu samochodów...

PolskiAutoHandel propozycje zmian w Prawie o Ruchu Drogowym

Trwają prace nad zmianami w Ustawie Prawo o Ruchu Drogowym. Sprawdź jakie poprawni zaproponowałem i daj znać czy się z nimi zgadzasz.

Recykling – 2024 rok się skończył – nie zapomnij o …

Na początku każdego roku musimy ogarnąć kilka spraw związanych z Recyklingiem. Niżej przypominam listę naszych obowiązków i terminy na ich wypełnienie. Niżej macie wypunktowane to co musicie zrobić w najbliższych dniach.