Uwaga na przywóz aut z UK po Brexicie

Data:

Jak wiemy, od 30 marca Wielka Brytania nie będzie już członkiem Unii Europejskiej. Ciągle ważą się warunki wyjścia tego kraju z Unii i pewnie będą się ważyć do ostatnich godzin. W przypadku jednak braku stosownej umowy i braku jakichkolwiek innych przepisów przejściowych, czyli w przypadku tzw. „twardego Brexitu”, Wielka Brytania z dnia na dzień utraci status państwa członkowskiego (będzie miała status państwa trzeciego), a terytorium tego kraju nie będzie już obszarem stanowiącym terytorium UE.

W związku z powyższym przywóz samochodów osobowych z Wielkiej Brytanii na terytorium UE lub wywóz samochodów osobowych z terytorium UE do Wielkiej Brytanii będzie traktowany odpowiednio jako import lub eksport. Będzie to skutkowało koniecznością dochowania formalności określonych w przepisach Prawa celnego (m.in. złożenie zgłoszenia celnego przywozowego lub wywozowego).

Import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju, zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą. Obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym z tytułu importu samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów Prawa celnego.

Na dokonującym importu samochodu osobowego ciąży więc obowiązek obliczenia i wykazania kwoty akcyzy w zgłoszeniu celnym, które składane jest organowi podatkowemu właściwemu w zakresie akcyzy z tytułu importu, tj. naczelnikowi urzędu celno-skarbowego właściwemu na podstawie przepisów Prawa celnego, do obliczenia i zaksięgowania kwoty należności celnych przywozowych, które wynikają z długu celnego.

Oznacza to, że już od 30 marca 2019, jeżeli przywozicie auta z Wielkiej Brytanii zobowiązani jesteście obliczać i wykazywać kwotę akcyzy w zgłoszeniu celnym w taki sam sposób, jak obecnie dokonuje się tego przy imporcie samochodów z krajów trzecich, tj. krajów nie będących członkami UE.

Szczegółowe dane i informacje związane z wypełnieniem formalności celnych (w tym składania zgłoszeń celnych), jakie będą obowiązywać po 29 marca 2019, dostępne są na stronie internetowej Ministerstwa Finansów www.podatki.gov.pl.

W przypadku eksportu do Wielkiej Brytanii wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, podatnikowi, który dokonał eksportu tych wyrobów i samochodów osobowych lub podmiotowi, który nabył te wyroby i samochody osobowe od podatnika i dokonał ich eksportu – będzie przysługiwał zwrot akcyzy w ciągu roku od dnia eksportu.

Tekst powstał przy współpracy ze Stowarzyszeniem Prawników Rynku Motoryzacyjnego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Newsletter

Popularne

Warto także przeczytać
Podobne

Parlament Europejski przyjął nowe limity transakcji gotówkowych

Nowe limity transakcji gotówkowych przyjęte przez Parlament Europejski!

Dobre wiadomości dla sprowadzających „brygadówki”!

Brygadówka – czyli samochody z dwoma rzędami siedzeń i oddzieloną przestrzenią ładunkową. W związku z tym, że takie auta mają dwa rzędy siedzeń, miejsca mocowania foteli i pasów bezpieczeństwa poza przednim rzędem siedzeń, mają przeszklone drzwi z boku oraz elementy „komfortowe” w tylnej części nadwozia taki jak oświetlenie, dywaniki lub popielniczki, przez celników traktowane były jako samochody głównie przeznaczone do przewozu osób i musieliśmy za nie płacić akcyzę. Ostatnio sytuacja zaczęła się zmieniać.

Kolejny dobry sygnał tym razem z SENATU

Kolejny dobry sygnał w temacie Kar za sprzedaż pojazdów sprowadzonych przed zarejestrowaniem.

Umorzenie większości kary za brak Sieci Recyklingu

Kolejny raz udało się pomóc jednemu z Was. /*! elementor...