Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został Projekt Ustawy o zmianie Ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw.
Projekt ten ma na celu wdrożenie do polskiego systemu prawnego regulacji wynikających z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylającą dyrektywę 2009/40/WE oraz 22
Dotyczy stworzenia nadzoru nad systemem badań technicznych, który aktualnie sprawowany jest przez 380 starostów. Po wprowadzeniu Ustawy, nadzór nad stacjami kontroli pojazdów oraz procedurą badań technicznych, powierzony na być jednej organizacji działającej w skali całego kraju. Organizacją tą ma być Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego (TDT). Dyrektor TDT ma skutecznie nadzorować Stacje Kontroli Pojazdów, poprzez przeprowadzanie sprawdzenia stacji przed jej zatwierdzeniem, oraz monitorowanie ich działalności. Kontrola bieżącej działalności SKP ma polegać na:
a) przeprowadzanie kontroli i zatwierdzenie wyników wybranych losowo badań technicznych pojazdów przeprowadzonych przez stację kontroli pojazdów w ostatnich 3 miesiącach,
b) przeprowadzanie doraźnych kontroli sprawdzających stacje kontroli pojazdów,
c) badanie skarg i analiz statystycznych, na podstawie których może również wszczynać doraźne kontrole stacji kontroli pojazdów.
Ustawa dotyczy również przeprowadzania egzaminów diagnostów, ośrodków szkolenia diagnostów, kwestii wykształcenia oraz praktyki kandydatów na diagnostów, wprowadzenie warsztatów doskonalenia zawodowego dla diagnostów, wprowadzenia obowiązkowych seminariów dla wykładowców oraz wprowadzenia nadzoru nad ośrodkami szkolenia diagnostów. Do tych celów wyznaczony ma być Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego (ITS).
Ustawa powinna zostać wdrożona do prawa polskiego w terminie do dnia 20 maja 2017 r., natomiast stosowana powinna być od dnia 20 maja 2018 r.
Link do strony Rządowego Centrum Legislacji: TUTAJ!
Link do projektu Ustawy: TUTAJ!
Jeśli macie Państwo uwagi do treści projektu ustawy, możecie je przekazywać na:
maciej.szymajda@stowarzyszeniekomisów.pl w terminie do 15.10.2016 r.
pachnie to polowaniem na kasę
Gdzie wyczuwasz polowanie na kasę?
Polowanie na kasę można wyczuć w dwóch aspektach:
1. Podwyższenie ceny badania technicznego z 99 zł obecnie do 126 zł w zwykłej SKP (terminowo) i do 252 zł za badanie po terminie wykonywane tylko w jednej z 16 stacji TDT na terenie kraju.
2. Utworzenie nowej państwowej struktury pod szyldem TDT z oddziałami w całej Polsce, w której zatrudnionych będzie kilka tysięcy pierdzistołków biorących niemałe pensje, na które składają się podatnicy, w tym w dużym stopniu kierowcy.
Więcej szczegółów projektu jak utrudnić życie kierowcom:
http://biznes.interia.pl/finanse-osobiste/news/rewolucja-w-systemie-badan-okresowych-pojazdow-spozniony,2406184,4141
Generalnie bardzo dobry pomysł ! Najbardziej podoba mi się kwestia szkolenia diagnostów. Wielu z nich naprawdę nie zna się na samochodach, mają jakieś komunistyczne kwalifikacje, ale zupełnie nie posiadają kompetencji. Auta w dzisiejszych czasach mamy sprawne i chyba tylko jakieś wyjątki mają przegląd na niesprawny pojazd. Ja zawsze robię przegląd sumiennie. Zajmuję się importem pojazdów, w związku z tym muszę na każde auto zrobić przegląd. Zawsze robię go w obecności klienta, biorę wydruk ze stacji, a klient podpisuje mi dokument, że dokonał badania na SKP i usterek nie stwierdzono. Obowiązkowo analizator spalin itd. Dla mnie to bez różnicy… Mogą wprowadzić ustawę nawet dziś… A jeśli chodzi o moje prywatne auta, to przeglądu dokonuje co 3 miesiące… Tak dla siebie 🙂
Z tego co słyszałem od kolegi diagnosty podobno ma być obowiązkowy monitoring on-line SKP i nigdy nie będziesz wiedział czy tak jak w Big Bratherze ktoś cię nie podgląda na przeglądzie.Słyszałem o tym już jakiś rok temu.Ciekawi mnie ten pkt a. przeprowadzanie kontroli i zatwierdzenie wyników wybranych losowo badań technicznych pojazdów przeprowadzonych przez stację kontroli pojazdów w ostatnich 3 miesiącach,
czyli co ktoś przyjedzie mi do chaty sprawdzić moje auto????
Słyszałem o konieczności wykonywania zdjęć auta.
Z tymi kontrolami to też nie będzie takie proste ponieważ niektóre auta przez 3 miesiące mogą zrobić kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy km.
Po tylu kilometrach pewne części najzwyczajniej mogą się zużyć. Na pewno nie będzie to proste…