0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

Recykling – czyli handlarzu zapłać 38 000 PLN !!!

Data:

Recykling – czyli handlarzu zapłać 38 000 PLN !!!

Recykling to słowo, które w branży samochodowej ostatnio odmieniane jest przez wszystkie przypadki. Przyczyną niestety nie jest to, że od 1 stycznia 2016 roku zmieniają się przepisy dotyczące recyklingu, lecz to, że nie wiadomo co dalej robić, aby zabezpieczyć się przed wysokimi karami nakładanymi przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska.

Ustawę „prześwietliliśmy” ale niestety jest ona bardzo niejasna.

Najważniejsze są dla nas trzy artykuły ustawy: 11a, 14 oraz 17. Tekst tych artykułów do przeczytania DO POBRANIA tutaj!

Cała Ustawa z dnia 27 maja 2015 r. o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw – tekst opublikowany – DO POBRANIA tutaj!

Co oznaczają dla Nas? A no to, że mamy jako importerzy aut zapewnić sieć stacji demontażu pojazdów, oraz zapewnić finansowanie kosztów gospodarowania odpadami pochodzącymi z pojazdów wycofanych z eksploatacji. Mamy również obowiązek zgłosić umowę do Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska i w przypadku braku zapewnienia sieci, sami obliczyć wysokość należnej kary (!) oraz uiścić opłatę. Wysokość opłat nie została jeszcze ustalona przez „właściwego Ministra”, ale znane są jej maksymalne stawki: opłata stała do 20 000 pln, oraz opłata za brak jednej stacji demontażu maksymalnie 20 pln, co oznacza w przypadku braku wszystkich trzech elementów sieci 60 pln opłaty za każdy samochód sprowadzony w ciągu roku !!!

Pokusiliśmy się o wyliczenie maksymalnej opłaty za brak sieci, według wzoru podanego w załączniku do ustawy. Co się okazało? Opłata za brak sieci przy sprzedaży 100 samochodów rocznie to 38 000 pln !!! Tak! Trzydzieści osiem tysięcy złotych. Należy w tym miejscu nadmienić, że zgodnie z Art. 17 ustawy,  Główny Inspektor Ochrony Środowiska ma prawo ustalić dodatkową opłatę za brak sieci w wysokości odpowiadającej 20% kwoty nieuiszczonej opłaty za brak sieci jeśli.  Wzór do obliczenia opłaty dostępny i nasz przykład  DO POBRANIA tutaj!

Każdy z Nas oczywiście chętnie podpisze taką umowę. Szkopuł w tym, że nadal nie wiadomo jak. Nie wiedzą tego w Ministerstwie Środowiska, nie wiedzą w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska, (ani w Departamencie Gospodarki Odpadami, ani w Departamencie Kontroli Rynku, który ma kontrolować te umowy).

Postanowiliśmy więc wystosować oficjalne pismo do Rzecznika Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Jak tylko dostaniemy odpowiedź na zadane pytania podzielimy się z Wami informacjami.

Wydział Kontroli Runku Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska zwrócił się do Departamentu Prawnego Ministerstwa Środowiska o opinię prawną dotyczącą ustawy i umów w związku z nią zawieranych. Koło 4 grudnia będziemy dowiadywać się co znalazło się w tej opinii i poinformujemy o tym co ustaliliśmy na naszej stronie.

ps.

Dotarły do Nas informacje o działalności firm, które już dzisiaj proponują podpisywanie umów dotyczących „zapewnienia sieci stacji demontażu”. Wstrzymajcie się z podpisywaniem takich umów! Dzisiaj nadal nie wiadomo jak takie umowy powinny wyglądać, aby zabezpieczyć Nasze interesy. Samo podpisanie umowy może oznaczać nie tylko koszty, ale również ryzyko nie spełnienia wymagań Inspektoratu, co skutkować może wysokimi opłatami. Oczywiście jeśli zostaniecie skontrolowani dziś czy za tydzień, nie będzie to duży problem. Gorzej jeśli okaże się że Wasze podpisane umowy zostaną podważone przez organy kontrolne za 3 czy 4 lata i będziecie musieli uiścić opłaty z dodatkowymi karami i odsetkami…

6 KOMENTARZE

    • To ile Ci wyjdzie zależy od tego jak zinterpretujesz zapis artykułu 14 punkt 5. Maksymalna stawka opłaty za brak sieci wynosi 20 zł za brak jednej stacji demontażu lub jednego punktu zbierania pojazdów w ciągu roku kalendarzowego za każdy pojazd wprowadzony na terytorium kraju w ciągu tego roku.
      Pytałem o to w GIOŚ i do dziś nie dostałem jednoznacznej odpowiedzi…

      • 20zł x 100 pojazdów x 3stacje +20.000=26000.
        Ale to moja interpretacja.
        Istotne jest to że wierzą w WASZ PORTAL, inicjatywę i liczę na pomoc.
        Powodzenia. WAM, nam i całej branży.

        • Liczyć można różnie, ale moim zdaniem powinniśmy skupić się na tym jak nie „korzystać” z tego wzoru i zapewnić sieć.
          Moim zdaniem umowa z Ambit nam to zapewnia, a do konca tygodnia powinniśmy mieć również oficjalne opinie GIOŚ w tej kwestii.
          Tak jak już wspominałem, jeden z naszych kolegów już sprawdził w GIOŚ umowę z Ambit i otrzymał odpowiedź że umowa spełnia wymogi ustawy.

    • Zgłaszały się do mnie Stacje Demontażu Pojazdów, które wyraziły chęć podpisywania umow bezkosztowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

placeholder text

Udostępnij post:

Popularne

Warto także przeczytać
Podobne

Czy kolor nadwozia ma wpływ na ryzyko, że auto brało wcześniej udział w kolizji?

Te 4 kolory stanowią aż 82% wszystkich pojazdów na drogach!

WSA w Lublinie wydał niekorzystny dla nas wyrok w sprawie kar za sprzedaż aut sprowadzonych przed zarejestrowaniem.

Niestety już słyszymy, że po tym wyroku Wydziały Komunikacji znowu zaczynają nakładać kary. Nie wiem jak rozwinie się sytuacja ale ważne jest żeby żadnego takiego postępowanie nie zakończyć bez odwołania.

Zmiany w akcyzie na samochody używane – Ministerstwo Finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów jasno stwierdza, że nie planuje wprowadzenia nowego podatku, ale jednocześnie zapowiada zmianę sposobu naliczania akcyzy. Nowy model opodatkowania ma uwzględniać:

Jak wpłynie import samochodów z Chin na rynek aut używanych w Polsce.

Import nowych samochodów z Chin może znacąco wpłynąć na...