0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

Sukces Rzeczników MŚiP – korzyść dla nas.

Data:

Dzięki Rzecznikowi MŚiP i Radzie Przedsiębiorców, mamy prawdziwy zwrot w sprawach dotyczących kar nakładanych na nas przez Wydziały Komunikacji w związku ze sprzedażą samochodów sprowadzonych przed zarejestrowaniem.

Na początku chciałbym bardzo serdecznie podziękować byłemu Rzecznikowi Małych i Średnich Przedsiębiorców Panu Adamowi Abramowiczowi oraz ówczesnemu Zastępcy Rzecznika MŚP dr n.pr. Markowi Woch, który przygotował od strony merytorycznej wystąpienie i całej Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP za złożenie zgodnie z art. 33 ust.2 Ustawy Prawo Przedsiębiorców, wniosku o wydanie przez Ministerstwo Infrastruktury objaśnienia prawnego, oraz nowej Pani Rzecznik Agnieszce Majewskiej i całemu jej zespołowi za dokończenie tego procesu. Nasza sprawa pokazuje, że praca w Radzie Przedsiębiorców i istnienie instytucja Rzecznika MŚiP ma sens, bo daje realne korzyści dla przedsiębiorców.

SZKOLENIE-baner-1200x200

Przebieg postępowania

Nasz kolega Marcel, w czerwcu tego roku został ukarany przez Starostę Wyszkowskiego za sprzedaż samochodu sprowadzonego przed rejestracją. Za pośrednictwem PolskiAutoHandel.pl skorzystał z pomocy mecenasa Pawła Tuzinka i odwołał się od tej decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce, które utrzymało decyzje Starosty. Kolejnym krokiem było złożenie skargi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, którą zgodnie z procedurą złożyliśmy za pośrednictwem SKO.

I tutaj nastąpił przełom

W toku postepowania skargowego SKO w Ostrołęce zauważyło, iż w dniu 18 października 2024 roku, czyli już po wydaniu zaskarżonej decyzji, Minister Infrastruktury opublikował, na stronie www.gov.pl, informacje z dnia 11 października 2024 r., znak: DTD-3.4400.558.2024, dot. art. 73aa Prawo o Ruchu Drogowym, w której wskazano, ze w sytuacji sprzedaży pojazdu, o którym mowa art. 73aa ust. 1 pkt 2 lub 3 p.r.d., przed upływem ustawowego terminu 30 albo 90 dni, osoba zbywająca pojazd traci przymiot jego właściciela, a tym samym legitymacje do złożenia wniosku o rejestracje. W informacji tej wskazano, iż w momencie zbycia pojazdu podmiot będący dotychczas właścicielem przestaje nim być i traci możliwość złożenia wniosku jako strona w postepowaniu o rejestracje pojazdu, a obowiązek ten przechodzi na nowego właściciela (nabywcę) pojazdu. Innymi słowy, okoliczność zbycia pojazdu przed upływem terminu wyznaczonego w ustawie na wypełnienie obowiązku złożenia wniosku o rejestracje znosi obowiązek wynikający z art. 73aa ust. 1 albo ust. 3 p.r.d., w konsekwencji brak jest podstaw do wszczęcia postepowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej, o której mowa w art. 140mb p.r.d.

Powyższa informacja w przeciwieństwie do wcześniejszego pisma Ministerstwa Infrastruktury Departamentu Transportu Drogowego „Informacja dotycząca art. 73aa ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym” z dnia 4 marca 2024 r., została wydana w związku z wnioskiem Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, w trybie objaśnienia prawnego, tj. art. 33 ust. 1 Ustawy Prawo Przedsiębiorców. Przepis ten stanowi, iż właściwi ministrowie oraz organy, które na podstawie odrębnych przepisów są upoważnione do opracowywania i przedkładania Radzie Ministrów projektów aktów prawnych, dążą do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa z zakresu działalności gospodarczej, w szczególności wydając, w zakresie swojej właściwości, z urzędu lub na wniosek Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wyjaśnienia przepisów regulujących podejmowanie, wykonywanie lub zakończenie działalności gospodarczej, dotyczące praktycznego ich stosowania (objaśnienia prawne), przy uwzględnieniu w szczególności orzecznictwa sadów, Trybunatu Konstytucyjnego i Trybunatu Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zauważenia wymaga, iż zgodnie z treścią art. 35 ust. 1 Ustawy Prawo Przedsiębiorców. interpretacja indywidualna nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, z tym, że przedsiębiorca nie może być obciążony sankcjami administracyjnymi, finansowymi lub karami w zakresie, w jakim zastosował się do uzyskanej interpretacji indywidualnej ani daninami w wysokości wyższej niż wynikające z uzyskanej interpretacji indywidualnej. Przepis ten stosuje się odpowiednio w przypadku zastosowania się przedsiębiorcy do objaśnień prawnych lub utrwalonej praktyki interpretacyjnej właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej (por. ust. 3 cytowanego przepisu).

SKO naprawiło swój błąd

W związku z powyższym, SKO stwierdziło należy, iż prowadzenie postepowania administracyjnego w przedmiocie natężenia kary pieniężnej w związku z naruszeniem obowiązku złożenia wniosku o rejestracje staje się bezprzedmiotowe.

Zgodnie z art. 105 § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego w przypadku, gdy postepowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe w całości albo w części, organ administracji publicznej wydaje decyzje o umorzeniu postepowania odpowiednio w całości albo w części. W przedmiotowej sprawie prowadzenie postepowania, wobec ww. objaśnienia prawnego z dnia 11 października 2024 r. i treści art. 35 ust. 1 u.p.p., stało się bezprzedmiotowe w całości.

Mając na względzie powyższe okoliczności faktyczne i prawne sprawy Kolegium uznało, iż przedmiotowa skarga zasługuje na uwzględnienie w całości. Konsekwencja uwzględnienia skargi jest uchylenie zaskarżonej decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce oraz poprzedzającej ją decyzji Starosty Wyszkowskiego i umorzenie postępowania organu I instancji w tym zakresie w całości.

Odwoływanie się ma sens

To sprawa pokazuje, że odwoływanie się i walka o swoje przekonania i prawa ma sens. Oczywiście dużo prościej prowadziłoby się nam działalność, gdyby stanowione w Polsce prawo było jasne i klarowne, ale niestety nie zawsze tak jest. Dlatego od samego początku naszych problemów z Wydziałami Komunikacji uważałem, że trzeba walczyć o swoje.

Ty też możesz pomóc sobie i naszej branży

Udostępnij ten tekst znajomym i pokaż tą decyzje SKO w swoim Wydziałe Komunikacji. To powinno zakończyć falę wszczynanych przeciwko nam postępowań.

Decyzja SKO do pobrania – TUTAJ

1 KOMENTARZ

  1. Gratuluję szefie,nie miałem z tymi karami do czynienia bo w moim wydziale komunikacji ( Ożarów Mazowiecki) nie było z tym problemu,fajna,konkretna,pomocna ekipa rejestruje w mgnieniu oka,oczywiście kiedy masz komplet papierów,ale śledziłem ten wątek od początku kiedy się tym zająłeś. Jeszcze ogarnijmy sprzedaż na miękkim dowodzie i damy sobie radę. Pozdrawiam Marek

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

placeholder text

Udostępnij post:

Popularne

Warto także przeczytać
Podobne

WSA w Lublinie wydał niekorzystny dla nas wyrok w sprawie kar za sprzedaż aut sprowadzonych przed zarejestrowaniem.

Niestety już słyszymy, że po tym wyroku Wydziały Komunikacji znowu zaczynają nakładać kary. Nie wiem jak rozwinie się sytuacja ale ważne jest żeby żadnego takiego postępowanie nie zakończyć bez odwołania.

Zmiany w akcyzie na samochody używane – Ministerstwo Finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów jasno stwierdza, że nie planuje wprowadzenia nowego podatku, ale jednocześnie zapowiada zmianę sposobu naliczania akcyzy. Nowy model opodatkowania ma uwzględniać:

Jak wpłynie import samochodów z Chin na rynek aut używanych w Polsce.

Import nowych samochodów z Chin może znacąco wpłynąć na...

Przypominam – dzisiaj ostatni dzień żeby zapłacić za wpis do BDO!

/*! elementor - v3.19.0 - 05-02-2024 */ .elementor-widget-divider{--divider-border-style:none;--divider-border-width:1px;--divider-color:#0c0d0e;--divider-icon-size:20px;--divider-element-spacing:10px;--divider-pattern-height:24px;--divider-pattern-size:20px;--divider-pattern-url:none;--divider-pattern-repeat:repeat-x}.elementor-widget-divider .elementor-divider{display:flex}.elementor-widget-divider .elementor-divider__text{font-size:15px;line-height:1;max-width:95%}.elementor-widget-divider...