W związku ze wzrostem cen ogłoszeń przeprowadziłem badanie, które miało na celu znalezienie rozwiązań wspomagających działalność Sprzedawców aut używanych w Polsce pod kątem pozyskania klienta. Ankieta składała się z 10 pytań. Każde pytanie miało za zadanie oszacować jaki procent Klientów właściciele komisów pozyskują z poszczególnych źródeł.
Badania prowadziłem od 5 do 13 kwietnia 2023 roku. Ankietę wypełniło łącznie 349 osób. Niżej znajdziecie wyniki i wnioski jakie można z nich wyciągnąć.
Podsumowanie ankiety podzieliłem na 3 części:
Część 1 Wyniki dla każdego z pytań
Część 2 Średni udział poszczególnych źródeł pozyskania Klientów.
Część 3 Podsumowanie- główne wnioski.
Część 1
Wyniki dla każdego z pytań:

Dziesiąte pytanie było pytaniem otwartym i nieobowiązkowym. Odpowiedziało na nie 40 osób. Dlatego odpowiedzi zebrałem i zamieściłem niżej w pliku PDF:
Część 2
Średni udział poszczególnych źródeł pozyskania Klientów (bez odpowiedzi „nie korzystam”):
Część 3
Podsumowanie – główne wnioski
- 
Głównym źródłem pozyskania klientów nadal są Otomoto i OLX (prawie 50%, a w niektórych przypadkach blisko 100%). Dlatego moim zdaniem nie można przestać z nich korzystać z dnia na dzień. 
- 
Zdecydowana większość z Nas bo 62% nie korzysta z innych portali niż te należące do „podmiotu dominującego”. W mojej opinii warto to robić ze względu na niską cenę i możliwość taniego wystawienia wszystkich swoich ogłoszeń w jednym miejscu. 
- 
Własna strona www i zakładka Google jest moim zdaniem mocno niedocenianym źródłem pozyskania klienta. Prawie połowa (48%) nie posiada zakładki w Google ani własnej strony www 60%. 
- 
Widocznie rośnie znaczenie Facebooka, na którym część z Nas zdobywaj już większość Klientów. Duża cześć respondentów (42,7%) pozyskuje przez FB od 10 do 100 % klientów. 
- 
Postępuje wzrost znaczenia szeroko rozumianego Internetu w pozyskaniu Klientów, bo w większości mamy niewielu Klientów „z placu” (0,6%). Tylko 6,9% ocenia, że pozyskuje ponad połowę klientów z placu. Jednocześnie aż 20,8% twierdzi, że nie ma wcale klientów z placu. Prawie 60%(57,2%) ocenia Internet zdecydowanie lepiej niż plac. 
Wyniki znamy, wiemy jak jest. Co możemy z tym zrobić?
Moim zdaniem możemy dalej marudzić na rosnące ceny i płacić liderom lub:
- 
poświęcić więcej czasu i środków na budowanie własnej marki, albo 
- 
wspólnie zbudować własny portal ogłoszeniowy. 
Promowanie dzisiaj innego portalu będzie w najlepszym wypadku rozwiązaniem na chwilę. Moim zdaniem każdy z nich po osiągnięciu dominującej pozycji na rynku zrobi to co dzisiejszy leader.











Podstawą jest wiedza o rynku… wcale nie jest płaski
Myślę że zbudowanie wspólnej strony nie jest złe. Kwestia ciekawej i przyciągającej nazwy oraz to żeby wszyscy ją reklamowali z branży