Zmiany w Ustawie o Ruchu Drogowym

Data:

3 października 2016 na stronach Rządowego Centrum Legislacji zamieszczony został Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw.
Dzięki wprowadzeniu proponowanych rozwiązań z ruchu drogowego mają zostać wyeliminowane pojazdy w złym stanie technicznym co wpłynie na podniesienie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym i ochronę środowiska. Ustawodawca chce to osiągnąć poprzez podwyższenie jakości pracy, poziomu kwalifikacji i kompetencji diagnostów i Stacji Kontroli Pojazdów oraz wyższą jakość badań technicznych przez nich przeprowadzanych.

W projekcie znalazło się tez kilka innych zmian, takich jak omawiane w mediach wprowadzenie pojęcia „środka transportu osobistego”.

Nas bardziej interesują zmiany dotyczące bezpośrednio samochodów.

Przeglądając projekt znalazłem kilka ciekawych zmian:
1. Art. 20 który mówi o ograniczeniu prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/h przez całą dobę. Czyli w „nocy” będziemy jeździli wolniej.
2. Art. 60.2, w którym dodano punkt 6: Zabrania się kierowcy ”używania pojazdu oznaczonego w sposób nieodpowiedni do przewożonego ładunku”.
Zgodnie z tą zmianą samochód oznaczony jako Pomoc Drogowa, nie powinien przewozić niczego poza samochodami.
3. Art. 71 ust.1 „Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, (…) jest zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu zraz z dowodem rejestracyjnym albo pozwoleniem czasowym…” Oznacza to że po wejściu w życie nowelizacji ustawy będziemy musieli wozić ze sobą kolejny dokument oprócz OC i Dowodu Rejestracyjnego.
4. Art. 81 Zgodnie z nim, pojazd w których dokonano zmian konstrukcyjnych, wymaga dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego na odpowiedniej stacji kontroli pojazdów, czyli na 1 z 16 SKP Transportowego Dozoru Technicznego
5. Art. 84 Od 1 stycznia 2017 roku opłatę za badanie techniczne uiszczać będziemy przed jego przeprowadzeniem. Zgodnie z punktem 2), dodatkowo zapłacimy 4zł opłaty przeznaczonej na fundusz Zapewnienia Prawidłowej Jakości Badań Technicznych Pojazdów.
Punkt 3 artykułu 84 badanie techniczne możemy przeprowadzić 30 przed wyznaczoną data – ważny będzie rok od wyznaczonej daty, czyli dłużej.
Zgodnie z punktem 5 tego artykułu jeśli przyjedziemy na badanie techniczne 30 dni po wyznaczonej dacie, przeprowadza się tylko w jednej z 16 w całej Polsce stacji kontroli pojazdów Transportowego Dozoru Technicznego.
6. Art. 85 Zgodnie z nim, właściciel lub posiadacz pojazdu, który ma uzasadnione wątpliwości co do przeprowadzenia badania technicznego może wystąpić do Dyrektora TDT z wnioskiem o ponowne przeprowadzenie badania technicznego. Ponowne badanie techniczne, przeprowadza się na stacji kontroli pojazdów TDT. W przypadku braku stwierdzenia nieprawidłowości koszt pokryje właściciel, jeżeli wątpliwości potwierdzą się badanie będzie darmowe.
7. Art. 86j. Dotyczy czynności kontrolnych w ramach nadzoru TDT. Wynika z niego, że Dyrektor TDT będzie przeprowadzać kontrolę wybranych losowo badań technicznych pojazdów przeprowadzonych przez stację kontroli pojazdów w okresie 3 miesięcy poprzedzających kontrolę. Sprawdzana będzie miedzy innymi fotograficzna dokumentacja obecności pojazdu na badaniach, której do tej pory nie wykonywano.
Zajmować się będzie również analizą skarg, wniosków i statystyk, na podstawie których może również wszczynać doraźne kontrole stacji kontroli pojazdów.
Dyrektor TDT, może także zakazać prowadzenia przez przedsiębiorcę stacji kontroli pojazdów w przypadkach, o których mowa w art. 86h ust. 2.
8. Art. 86zc. 1. Tworzy się Krajowy Punkt Kontaktowy do spraw badań technicznych prowadzony przez Dyrektor TDT. Będzie on umożliwiał wymianę informacji z właściwymi krajowymi punktami kontaktowymi innych państw członkowskich, dotyczących badań zdatności do ruchu drogowego i wskazań drogomierzy oraz informacji odnoszących się do głównych elementów dotyczących bezpieczeństwa pojazdów, które uległy poważnemu wypadkowi, a także możliwość udostępnienia diagnostom, posiadaczom dowodów rejestracyjnych i badającym wypadki informacji o historii wypadku i wskazaniach drogomierza, w anonimowej formie.
9. Art. 140ma zgodnie z nim właściciel SKP może podlegać karze pieniężnej do 10.000zł.

Zachęcam do zapoznania się z projektem – linki poniżej.  Na pewno znajdziecie w nim wiele ciekawych kwestii dotyczących nas wszystkich.

Zainteresowanych zgłoszeniem swoich uwag do projektu prosimy o nadsyłanie propozycji w terminie do 25.10.2016 na e-mail: maciej.szymajda@stowarzyszeniekomisów.pl Wszystkie Państwa opinie przeanalizujemy i w imieniu StowarzyszeniaKomisów.pl przekażemy do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

LINKI:
Konsultacje na stronie Rządowego Centrum Legislacynego: TUTAJ!
Projekt uzgodnienia : TUTAJ!
Pismo przewodnie dotyczące składania uwag: TUTAJ!

8 KOMENTARZE

  1. Po cholerę mam wozić kwit z diagnostyki, że pojazd przeszedł badanie skoro w dowodzie jest to wbite, co za bzdura…

    • Dowody mają się zminić i nie będzie w nich miejsca na pieczątki bo mają być plastikowe w formacie podobnym do prawa jazdy.

  2. Martwią mnie stacje kontroli TDT przeprowadzające badania po 30 dniach od wygaśnięcia przeglądu. Już w marcu spotkałem się z pomysłem, aby powstały takie stacje i TYLKO one robiły pierwszy przegląd samochodów sprowadzanych do kraju. Z tego tytułu dopatruję się wprowadzania czegoś tylnymi drzwiami.

  3. Stek bzdur. Zamiast zbliżać się do cywilizowanych krajów to będziemy mieć większy rygor niż w dyktaturze. W cywilizowanych krajach przeglądy są co 2 lata i nikt nikogo nie zmusza do pilnowania terminów a co dopiero o karaniu. Jak ktoś nie jeździ autem to może je wyrejestrować na ile chce a w polandii musimy płacić oc bez względu na wszystko i jeszcze teraz z przeglądami to samo. To jest chore!! Pewnie jeszcze wyjdzie na to że sprowadzone auto, które siłą rzeczy nie ma polskiego przeglądu, też będzie musiało jechać na stację TDT. Co za kraj, co za q r w a ludzie siedzą w tych ministerstwach…. Mam wrażenie że mają na celu tylko jedno: DOKOPAĆ POLAKOWI.

    • Mamy szanse do zabrania głosu w sprawie projektu ustawy w ramach konsultacji publicznych.
      Napiszcie co należało by Waszym zdaniem w niej zmienić, zbierzemy nasze propozycje i wyślemy do Ministerstwa.

  4. Chcecie żeby pomóc drogowa woził tylko samochody ok ale busy które ważą ludzi i ciągną auto to spoko im wolno wszystko plandeki też zabierają nam chleb zostają tylko rozbitki których nie mogą załadować bo nie ma kół

  5. A jezeli w wyniku wypadku drogowego w ktorym udzial bral ciagnik rolniczy i samochod osobowy ucierpial zarowno jeden jak i drugi tojak odholowac ciagnik ? Samolotem ?

  6. Jesteśmy w Unii wpychamy ciężkie pieniądze do kasy unijnej a traktują nas jak Drugi Sort.I jak tu zarabiać legalnie kasę,mamy kupić kilka aut każde do innego zadania?Jak zwykle ktoś ma w tym interes

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Newsletter

Popularne

Warto także przeczytać
Podobne

Kolejny dobry sygnał tym razem z SENATU

Kolejny dobry sygnał w temacie Kar za sprzedaż pojazdów sprowadzonych przed zarejestrowaniem.

Umorzenie większości kary za brak Sieci Recyklingu

Kolejny raz udało się pomóc jednemu z Was. /*! elementor...

Sukces w temacie kar za sprzedaż pojazdu przed zarejestrowaniem

Sukces w temacie kar za sprzedaż pojazdu przed zarejestrowaniem. Odwołania owocują pierwszymi sukcesami.

Informacja Ministra Finansów – Dlaczego musimy płacić OC za samochody w Komisach.

Przy okazji odpowiedzi na interpelacje Poselską numer 1318, złożoną przez...