0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

Co ze zgłoszeniem do GIOŚ?

Data:

Poniżej do pobrania, umowa o zapewnienie sieci zbierania pojazdów, uwzględniająca stanowisko Ministerstwa Środowiska opublikowanego 24.12.2015 rok

Umowa.pdf do pobrania: TUTAJ

Wzór zgłoszenia do GIOŚ rozpoczęcia działalności do pobrania: TUTAJ

Co ze zgłoszeniem do GIOŚ?

Zgodnie z Art. 13  USTAWY z dnia 27 maja 2015 r. o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw, Wprowadzający pojazd podlega wpisowi do rejestru, o którym mowa w art. 49 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.

Na dzień dzisiejszy mamy obowiązek zgłoszenia do GIOŚ. Do Marszałków Województw będziemy to zgłaszać po powstaniu rejestru, czyli w bliżej nie określonym terminie, nie wcześniej niż w 2017 roku.

Obowiązek ten mieliśmy już dawna, czyli od wejścia w życie Ustawy o recyklingu w 2005 roku. Wielu z nas nawet o tym nie wiedziało…

W związku z często zadawanym pytaniem:
Co zrobić jeśli nie zgłosiliśmy do GIOŚ rozpoczęcia działalności związanej ze sprowadzaniem samochodów do dnia dzisiejszego mimo obowiązku?
Przed chwilą ustaliłem temat w GIOŚ.
Musimy złożyć zgłoszenie i podać datę rozpoczęcia działalności, czyli nie 01.01.2016, a faktyczną datę rozpoczęcia działalności.
Co dla nas najważniejsze, dostałem zapewnienie, że NIE BĘDZIEMY KARANI za nieterminowe zgłoszenie:)

41 KOMENTARZE

  1. Ja wprowadzam auta od 2011roku i tego nie zglaszalem w GIOS,czy na pewno nie będzie z tego tytułu problemów ze dopiero teraz zglosze tak odległa datę?

    • Pytałem o to w GIOŚ. Temat dotyczy mnie rownież ponieważ do tej pory przekonany byłem ze jestem zgłoszony do GIOS przez firmy które sprzedawały nam „oświadczenia recyklingowe”, ale okazało się ze nie. Firmy te okazały się często zwykłymi naciągaczami i chodziło im tylko o szybkie wyrwanie kasy. Mojej działalności nie zgłosili mimo tego ze o tym zapewniali…
      Ustaliłem ze Kar napewno nie będzie. Powinnismy podawać faktyczna datę rozpoczęcia działalności czyli w moim przypadku 2000 rok.

      • Witam serdecznie. Potwierdzam. Za spóźnione zgłoszenie nie będzie kary, natomiast są one przewidziane dla tych którzy wraz z pojazdami wprowadzali na rynek krajowy akumulatory, oleje, opony i od niedawna płyny hamulcowe i nie zapłacili należnej opłaty produktowej, która w przypadku kontroli niekiedy 6 lat do tyłu potrafi zabić firmę. De facto opłata produktowa mieści się w definicji podatku. Polecam ustawę o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (11 maja 2001r.). Teraz wobec faktu przymusowego, lub jak kto woli dobrowolnego „ujawnienia się” wszystkich wprowadzających pojazdy na rynek Polski automatycznie sami narażają się na kontrolę i wymierzenie kar za brak zaległych podatków plus zapłacenie tych podatków wraz z odsetkami. Póki czas polecam samemu przyznać się do wprowadzania tych produktów i wnieść opłaty za zaległe lata. Będzie bolało, ale nie tak jak w przypadku kontroli. Osobiście chciałbym pogratulować i podziękować firmie AMBIT, że wyszła na przeciw oczekiwaniom w tych kiepskich dla prowadzących własny biznes czasach. Przy każdej możliwej okazji polecam AMBIT na partnera ze względu na brak powszechnie obserwowanej pazerności podobnych firm oraz za proponowanie umowy zgodnej z wymogami ustawy o recyklingu. pozdrawiam

    • Nie dostaniesz napewno. Faktem jest natomiast to ze wiele firm zaufało firmom sprzedającym „oswiadczenia” i do dziś byliśmy przekonani ze rozpoczęcie działalności mamy zgłoszone…

  2. Kupiłem w zeszłym tygodniu 2 samochody w Niemczech (faktury mam już wystawione, auta zapłacone). Samochody zostaną przywiezione do Polski w pierwszym tygodniu stycznia 2016.
    Czy w związku z powyższym recykling, czyli po 500 zł, muszę zapłacić w tym roku, czy też nie muszę, bo auta wjadą do Polski dopiero w przyszłym roku

    • Moim zdaniem powinieneś zapłacić.
      W ustawie mówi o tym: Art. 4. 1. Wprowadzenie na terytorium kraju następuje z dniem:
      3) wystawienia faktury albo przywozu pojazdu na terytorium kraju – w przypadku wewnątrzwspólnotowego
      nabycia.
      2. Jeżeli z przepisów ust. 1 wynika, że wprowadzenie na terytorium kraju mogło nastąpić w różnych terminach,
      za dzień wprowadzenia na terytorium kraju uważa się dzień najwcześniejszy.

  3. Do Admina-Piszesz,ze ustaliles w GIOS,ze kar za niezawiadomienie o dzialalnosci w zakresie o importu lub wewnatrzwspolnotowego nabycia pojazdow w poprzednich latach,nie bedzie.
    To kto z kim dokldnie to ustaliles?czy jest mozliwosc ,ze Gios wystosuje jakies oswiadczenie lub informacje,potwierdzajaca ten brak kar.
    I zastanawiam sie jeszcze nad jednym:dlaczego w takim razie w zawiadomieniu mamy podawac rok rozpoczecia dzialanosci w zakresie importu pojazdami,jesli co do karania,ma nie byc to brane pod uwage?
    Dla mnie jest to podpadajace,bo sami im wskazemy ilosc lat do ukarania.Fakt ze doprowadziliby nas tymi karami do bankructwa,gdyby wszystkich mieli ukarac.ale czarno na bialym gdyby taka informacja wyszla od GIOS,to bylaby jakas pewnosc.

    • Kolego uscislijmy. Kar nie ma za nieterminowe zgłoszenie. Za nie zgłoszenie możesz zostać ukarany.
      Na piśmie nic nie mam. Najbezpieczniej w związku z tym będzie wpisać datę 01.01.2016 i wysłać do 21.01.2016.

  4. Żeby później nie było problemu z tą datą. Będą kazali poprawiać na faktyczną datę rozpoczęcia działalności. I jeszcze jedno pytanie. Jak ma brzmieć treść oświadczenia na pieczątce o zapewnianiu sieci. Jest jakiś wzór?

  5. Chodzi mi o to czy mamy obowiązek zamieszczania na fakturze sprzedaży auta dla klienta oświadczenia o tym, że podlegam obowiązkowi zapewnienia sieci zbierania pojazdów.

  6. Co wpisywac w zgloszeniu- w rubryce adresy sieci demontazu- firme AMBIT czy te firmy z ktorymi AMBIT ma umowe?

  7. Rozumiem ze zgłoszenie do GIOŚ trzeba wysłać listownie? czy jest możliwość rejestracji i wysłania skanów umowy przez internet??

  8. Czy może ktoś coś słyszał na temat kosztów związanych z GIOS? Podobno za zgłoszeniem kryją się koszty.Będą naliczane za sprzedane auta ma koniec okresu rozliczeniowego.

  9. Panowie pytanko.
    Wysłałem wszytsko do GIOŚ wszystko tak jak trzeba. Czy GIOŚ informuje w jakikolwiek sposób że otrzymało od nas zgłoszenie i że wszystko jest ok? Bo ja czegoś takiego nie otrzymałem (inna sprawa że nie wiem czy powinienem był dostać). Na chwilę obecną mam tylko potwierdzenie nadania przeze mnie listu poleconego do GIOŚ 🙂 Pytam z tego względu żeby potem nie wymyślili mi jakiejś kary za nie zgłoszenie a faktycznie zgłosiłem tylko że że żadnego potwierdzenia tego faktu nie mam…

  10. Witam. Jaką w końcu`wpisaliście datę rozpoczęcia działalności w zgłoszeniu do GIOŚ? Było to dyskutowane, ale nikt nie podzielił się jaką datę wpisał.

  11. A co jeśli ktoś jest jednocześnie importerem i nabywcą wewnątrzwspólnotowym? Wpisać na zgłoszeniu do GIOŚ jedno i drugie?

  12. Dzięki Admin za szybką odpowiedź. W takim razie wpisuje i wysyłam. Powodzenia dla wszystkich kolegów z branży!

  13. Witam. Panowie mam takie zapytanie… Do tej pory handlowałem tylko autami krajowymi bądź też sprowadzanymi ale od pośredników czyli oni byli tymi tzw. wprowadzającymi… Nie interesowałem się tymi zmianami w recyklingu… Ostatnio pojechałem z kolegą i kupiłem sam auto od holendra… no i dopiero po 4 tygodniach dowiedziałem się niechcący
    o umowach ze stacjami demontażu i zmianach w recyklingu od 2016. Myślałem, że go już po prostu nie ma. Umowę podpisałem i wysłałem do firmy na A.. czekam na przesyłkę zwrotną. Czy jeżeli wyślę to zgłoszenie do GIOŚ później niż 30 dni, no i umowa ze stacjami będzie dopiero 4 tygodnie po wprowadzeniu auta, to nie wiem pisać jakieś wyjaśnienia czy przytrąbią mi karę…jest to moje pierwsze auto sprowadzone z zagranicy? Pozdr

    • Niestety moim zdaniem jeśli nic się nie zmieni zapłacisz „karę”, co więcej sam powinieneś ją obliczyć i wpłacić nie czekając na wezwanie. Na dzień dzisiejszy jeszcze nie wiemy ile dokładnie będą wynosiły opłata stała i opłata za niezapewnienie sieci. Znamy tylko maksymalne stawki czyli w Twoim przypadku ponad 20.000 zł (opłata stała za nie zapewnienie sieci i opłata za niezapewnienie sieci za każdy dzień od poszczególnych aut).
      „Art. 14. 1. Wprowadzający pojazd, który nie zapewnił sieci w roku kalendarzowym, jest obowiązany bez
      wezwania do obliczenia i uiszczenia opłaty za brak sieci.
      2. Wprowadzający pojazd jest zwolniony z opłaty za brak sieci, jeżeli nie zapewnił sieci przez okres nie dłuższy
      niż 21 dni w ciągu roku kalendarzowego.
      3. Wysokość opłaty za brak sieci oblicza się według wzorów określonych w załączniku do ustawy.
      4. Maksymalna wysokość opłaty stałej za brak sieci wynosi 20 000 zł.
      5. Maksymalna stawka opłaty za brak sieci wynosi 20 zł za brak jednej stacji demontażu lub jednego punktu
      zbierania pojazdów w ciągu roku kalendarzowego za każdy pojazd wprowadzony na terytorium kraju w ciągu tego
      roku.
      6. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, wysokość opłaty stałej za brak
      sieci oraz stawkę opłaty za brak sieci, uwzględniając koszty recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz
      kierując się koniecznością zapewnienia, aby opłata za brak sieci była środkiem ekonomicznym zachęcającym do
      budowy sieci przez wprowadzającego pojazd.”;”

  14. Trochę to chore jedno auto warte 1000 euro a kara 20 tys zł mam nadzieję,że coś się zmieni jeszcze w tej kwestii do końca roku. Nie dotrzymałem terminu 10 dni … Może powinienem wysłać jakieś wyjaśnienie… podanie o niekaranie sam już nie wiem… może zadzwonić dopytać jeszcze…

    • Nie trochę a bardzo, w szczególności że dotyczy tylko firm. Osoby nie prowadzące działalności, czyli również „szara strefa” nie będą płaciły takich opłat…
      Jedyne co może się zmienić to rozporządzenie Ministra ustalające stawki opłat. Jeśli udało by się nam uzależnić wysokość opłaty stałej od ilości wprowadzonych aut, kary nie były by krzywdzące dla osób które wprowadziły jedno lub kilka aut. Do tego potrzeba zaangażowania się Nas w StowarzyszenieKomisów.pl Jako pojedyncze firmy niczego nie ugramy…

  15. Do Admina:
    Obecnie istnieje obowiazek sporządzania tego sprawozdania do GIOŚ o zapewnieniu sieci. Niestety należę znowu do tych którzy nie mieli pojęcia że zlikwidowanie opłaty recyclingowej naniosło obowiązek zapewnienia sieci. Umowę podpisaliśmy pod koniec 2017 roku ale wcześniej sprowadziliśmy 4 auta z których jedno nie zmiesciło się w czasie 21 dni zwolnionych od opłaty stałej za niezapewnienie sieci. Dostalismy na nie fakturę we wrześniu a auto przyjechało w październiku. Niby art 4 ustawy mówi o tym że po mojej stronei jest udowodnic że wprowadzenie nastapiło później niż data najwcześniejsza ale kto to weźmie pod uwagę. Taka informacja jest np w deklaracji celnej. Czy to ma jednak jakieś znaczenie?
    Mam też inny problem – nie wiem co mam napisać w tym sprawozdaniu w rubrykach dotyczących opłat dokonanych i takich które nalezy dokonać. Czy mam załozyć że przekroczyłam termin czy czekać aż ktoś się za to zabierze

    • Nie do końca rozumiem jak to jest z tymi terminami…
      Kiedy wprowadziliście pierwsze auto?
      Kiedy podpisaliśćie umowę o zapewnieniu sieci recyklingu?
      Czy pierwsze auto to to zakupione we wrześniu, które przyjechało w październiku?
      Jeśli chodzi o udowodnienie tego kiedy auto wjechało do kraju to jednym z dowodów może byc np: faktra lub rachunek za transport, CMR, zeznanie kierowcy itd. Również deklaracja AKC-U może być dowodem.
      To co musicie napisać będzie zalerzało od tego czy zmieściliście się w terminach, ale teraz nie wiem jak to u Was wygląda.

  16. Ja założyłem działalność w kwietniu 2017 roku i nie miałem pojęcia że coś takiego jak umowa z sieciami recyklingu musi być . Sprowadziłem kilkadziesiąt aut w 2017 roku . Dowiedziałem się o tych cholernych umowach parę dni temu i jest dupa . Powinienem zapłacić 12 tys kary plus za każde auto sprowadzone w 2017 roku 12 zł od szt. Huk to może i bym przeżył ale z tego co widzę to będę musiał także zapłacić karę za 2018 rok ponieważ Minol już termin do 21 dni bez umowy z siecią . Masakra z ku…wa w urzędzie miasta jak zakładałem działalność nie.powiadomila o czyms takim . Z kadrą można wiedzieć że coś takiego obowiązuje . ..

  17. Witam.
    Ja mam kłopot z definicją wprowadzającego. Sprowadzam maszyny rolnicze oraz ciągniki. Ustaliłem, że to nie podlega rejestracji w GIOŚ bo dotyczy tylko pojazdów. Niestety w 2019 roku sprowadziłem na potrzeby funkcjonowania firmy 1 samochód osobowy. I teraz nie wiem czy podlegam pod te przepisy o utrzymywaniu sieci recyklingu i czy powinienem się zarejestrować?
    Kolejne pytanie które mi się nasuwa to opłata produktowa. Oczywiście jej nie uiszczałem, ale teraz już muszę się zarejestrować w BDO u MArszałka. Czy lepiej jest ją zapłacić do tyłu czy robić to na bieżąco i czekać na wezwanie?

    Bardzo proszę o pomoc w tej sprawie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Newsletter

Popularne

Warto także przeczytać
Podobne

24 Renault Trafic i Opel Vivaro do kupienia z Niemiec – bezpośrednio!

Dostałem ofertę zakupu bezpośrednio od właściciela z Niemiec, 24...

ProEkologiczne Plany Rządu – Posiedzenia Rady Przedsiębiorców

Rząd opracował i przedstawił do konsultacji, Krajowe ramy polityki...

Zapraszam na Targi Poznańskie – Poleko

Szanowni Państwo, 15 października 2024 roku podczas targów POLECO w Poznaniu,...

Kary za nierejestrowanie pojazdów sprowadzonych – Aktualny Stan odwołań – WK i SKO i WSA

Na tej stronie znajdziesz aktualną sytuację dotyczącą kar za sprzedaż samochodów sprowadzonych przed zarejestrowaniem. Masz tutaj: - listę Wydział Komunikacji, które nakładają kary, - listę SKO, które uchyliły kary, - listę SKO, które utrzymały decyzję Wydziałów Komunikacji, - listę spraw, które trafiły do WSA.