21 sierpnia 2017 roku, na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. Rozporządzenie ma dostosować przepisy do funkcjonowania projektowanego systemu CEP 2.0.
Rozporządzenie ma wprowadzić szereg zmian. Jedna z nich dotyczy samego początku badania technicznego, ponieważ diagnosta przed sprawdzeniem stanu technicznego pojazdu, będzie miał obowiązek pobrania z centralnej ewidencji pojazdów danych identyfikujących badany pojazd oraz ustalić rodzaju badania technicznego pojazdu. W przypadku badania technicznego przeprowadzanego po raz pierwszy przed pierwszą rejestracją pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, badanie techniczne przeprowadzi po wprowadzeniu do centralnej ewidencji pojazdów danych identyfikujących badany pojazd, a następnie po ich pobraniu z centralnej ewidencji pojazdów oraz ustaleniu rodzaju badania technicznego.
W związku z wprowadzeniem do ustawy – Prawo o ruchu drogowym definicji szkody istotnej, kolejną wprowadzoną zmianą jest rozszerzenie zakresu badania technicznego o sprawdzenie oświetlenia pojazdu, oraz elementów widzenia bezpośredniego (szyby pojazdu) i pośredniego (lusterka, kamery). Wprowadzenie tej zmiany uzasadnione zostało tym, że te elementy pojazdu w większości przypadków podczas kolizji drogowej ulegają uszkodzeniu, dlatego też zachodzi konieczność sprawdzenia ich podczas dodatkowego badania technicznego.
Zgodnie z projektem rozporządzenia, usterką istotną skutkująca negatywnym wynikiem badania technicznego będą miedzy innymi Brak wyraźnej granicy światła i cienia świateł mijania, co może stwarzać zagrożenie w ruchu drogowym, oraz brak w dowodzie rejestracyjnym pojazdu wyposażonego w zaczep, adnotacji „HAK”.
W rozporządzeniu określono również wytyczne dotyczące postępowania diagnosty w przypadku stwierdzenia i wyjaśnienia niezgodności oraz doprecyzowano kwestię postępowania diagnosty w przypadku popełnienia oczywistej pomyłki.
Czy wprowadzone zmiany wpłyną na poprawienie się stanu samochodów na polskich drogach, uporządkowanie danych w CEP i zmniejszy „turystykę przeglądową? Zobaczymy.
Prawdopodobnie będą miały wpływ na wydłużenie czasu trwania badania technicznego.
Projekt rozporządzenia skierowany został do konsultacji publicznych, a przebieg prac oraz zgłaszane uwagi możemy śledzić na stronie Rządowego Centrum Legislacji – TUTAJ.
Planuje się wejście w życie rozporządzenia z dniem 30 października 2017 r.
Z całym Projektem Rozprowadzaniem wraz z uzasadnieniem możecie zapoznać się – TUTAJ.
Źródło:
Rządowe Centrum Legislacji – TUTAJ
Wpłyną, ludzie będą bez badań jeździć.
Chyba Ty będziesz jeździł bez przeglądu 🙂
Patologia przeglądowa nie minie…
Znacie przypadki w których właściciel stacji płaci za badanie kierowcy ciężarówki …Stacje diagnostyczne dopóki są prywatne to nic się nie zmieni…Dalej będziemy robić przeglądy za tgz flaszę tylko że czas kontroli sie wydłuży…
Co za kraj, ja pier…le!