Inaczej o raporcie NIK …

Data:

NIK zajął się stacjami diagnostycznymi i badaniami technicznymi pojazdów. Pewnie dowiedzieliscie się już z mediów, że sprowadzamy coraz starsze samochody – generalnie złom. W raporcie NIK również znalazło się stwierdzenie, że: „po polskich drogach poruszają się setki tysięcy pojazdów, które nie powinny zostać dopuszczone do ruchu ze względu na ich zły stan techniczny. Sprzyja temu rosnący import coraz starszych samochodów z Europy Zachodniej…”.

Niestety nigdzie w publikacji na stronie NIK, nie znalazłem podziału ilości aut, które nie powinny zostać dopuszczone do ruchu, na auta sprowadzone i krajowe…

W tej samej publikacji czytamy: „W Centralnej Ewidencji Pojazdów odnotowanych jest ok. 30 mln pojazdów, a średni ich wiek to nawet 19 lat. (…) dane w Ewidencji mogą być zawyżone o ok. 6,7 mln pojazdów, a średni wiek pojazdów o minimum 4 lata.” Czyli średni wiek samochodów zarejestrowanych w Polsce to około 15 lat.

Jak podaje NIK, pod koniec 2016 roku średni wiek sprowadzonego do Polski samochodu wyniósł 12 lat. Czyli te „coraz starsze” sprowadzane samochody, są nowsze o co najmniej 3 lata od tych, które już jeżdżą po naszych drogach.

W raporcie zaprezentowany został ciekawy wykres dotyczący wieku samochodów w wybranych krajach UE, opatrzony nagłówkiem: „Rosnący import używanych samochodów powoduje, że w Polsce blisko 60 proc. aut jeżdżących po drogach ma więcej niż 10 lat. Na tym tle wypadamy gorzej niż Rumunia, Węgry i Czechy, nie wspominając o Irlandii, gdzie takich aut jest na drogach jedynie ok. 10 proc.”

Moją uwagę wykres przykuł z innego względu. Zobaczcie jak wygląda rozkład wieku pojazdów poruszających się po drogach Czech. To właśnie tam są rejestrowane auta, które widzimy na naszych drogach. Dużo fabrycznie nowych samochodów z większymi silnikami Polacy rejestrują właśnie tam, między innymi dlatego że nie muszą za nie płacić wysokiej akcyzy.

Ten wykres bardzo dobrze ilustruje, jak dobra polityka fiskalna dotycząca sprowadzanych samochodów może wpłynąć na odmłodzenie parku aut, przez co poprawi się również stan samochodów na naszych drogach. Zmniejszenie wysokiej akcyzy i korzystniejsze regulacje dotyczące VAT-u od samochodów, na pewno zbliżyło by nas do Czechów.

Co myślicie na temat raportu NIK?

Zgadzacie się że to sprowadzane auta są przyczyną tak dużej liczby aut nie sprawnych na naszych drogach?

Jak myślicie co Polski Rząd powinien zrobić, żeby struktura wiekowa aut w Polsce była podobna do Czeskiej lub Niemieckiej?

Podzielcie się z nami Swoimi opiniami w komentarzach i na Facebooku.

Źródło:

Raport NIK, który znajdziecie TUTAJ!

 

 

5 KOMENTARZE

  1. Witam! Może nie o to chodzi że nie stać nas na lepsze samochody ale o to że poznaliśmy się że ten starszy samochód jest lepszy. Nie jak te nowsze samochody że z byle g….m trzeba jechać do serwisu lub mechanika bo brak mocy i stoi póżniej taki szrot pół roku bo nikt nie może znaleźć usterki. Poza tym jak można kupić nowy samochód z salonu pojeźdźić 2 lata i stracić prawie połowę wartości.

  2. Gdyby Cię było stać, to byś się nie martwił ile stracisz. Kupujesz, bo auto jest potrzebne, naprawiasz w serwisie, bo Cię stać. Jeździsz 2-3 lata i u dealera wymieniasz na nowy, bo ten jest już stary. To jest właśnie „stać”. Kogoś, kto rozmyśla o tym, że na nowym aucie straci już jest na nie nie stać 🙂 Co dopiero, gdy myśli, że tego wozu to Pan Kazio z okolicznej stodoły nie naprawi i trzeba będzie z autem jechać do serwisu. Do serwisu to się idzie tylko raz, aby kupić auto 🙂

  3. Nie bedzie porównywania durnych wykresów i sprowadzania starych aut. Nie bedzie potrzebne przekupne 500 plus jesli dane bedzie nam zarabiac 6-8 tys miesiecznie , wtedy bedzie nas stac na zakup samochodów za 40-60 tys ( nowe lub 2-5 letnie ).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Newsletter

Popularne

Warto także przeczytać
Podobne

Umorzenie większości kary za brak Sieci Recyklingu

Kolejny raz udało się pomóc jednemu z Was. /*! elementor...

Sukces w temacie kar za sprzedaż pojazdu przed zarejestrowaniem

Sukces w temacie kar za sprzedaż pojazdu przed zarejestrowaniem. Odwołania owocują pierwszymi sukcesami.

Informacja Ministra Finansów – Dlaczego musimy płacić OC za samochody w Komisach.

Przy okazji odpowiedzi na interpelacje Poselską numer 1318, złożoną przez...

Kup Raport autoDNA w promocyjnej cenie.

Kup Raport autoDNA w promocyjnej cenie i sprawdź czy trafiłeś prawdziwą okazję.