0,00 zł

Brak produktów w koszyku.

KE wzywa Polskę – sankcje za nierejestrowanie aut sprowadzonych.

Data:

W ostatnim czasie zajmowaliśmy się głownie BDO oraz wpisem do rejestru i dlatego przeoczyliśmy bardzo ważną dla nas sprawę. 19 lipca 2018 roku Komisja Europejska wezwała Polskę do zapewnienia skutecznego stosowania prawa UE dotyczącego pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Wezwanie związane jest z dyrektywą w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (dyrektywa 2000/53/WE) i brakiem w polskim prawie przepisów nakładających sankcje za niezarejestrowanie importowanych pojazdów oraz za brak informowania właściwych organów o nabyciu lub zbyciu takich pojazdów.

Według Komisji Europejskiej, brak takich informacji utrudnia działania zmierzające do zapewnienia traktowania pojazdów zgodnie z dyrektywą, a „nieodpowiednie traktowanie pojazdów wycofanych z eksploatacji może powodować poważne zagrożenia dla środowiska, gdyż nieostrożne obchodzenie się z płynem klimatyzacyjnym, kwasem akumulatorowym, częściami z tworzyw sztucznych i oponami może powodować poważne zagrożenia dla zdrowia ludzi i środowiska.”

Polska ma dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi.

Co znajdzie się w odpowiedzi dla KE? Zobaczymy.

Zgodnie z Ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, a dokładnie z jej Art. 71. 7. Właściciel pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej jest obowiązany zarejestrować pojazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w terminie 30 dni od dnia jego sprowadzenia. Natomiast zgodnie z Art. 78. 2 Właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o nabyciu lub zbyciu pojazdu.

W obecny stanie prawnym istnieje art. 97 Kodeksu Wykroczeń zgodnie z którym: Uczestnik ruchu lub inna osoba znajdująca się na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, a także właściciel lub posiadacz pojazdu, który wykracza przeciwko innym przepisom ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym na jej podstawie, podlega karze grzywny do 3000 złotych albo karze nagany.

Czy to wystarczy KE?

Moim zdaniem nie, ponieważ w chwili obecnej nie mamy możliwości zawiadomić Wydziału Komunikacji o fakcie nabycia pojazdu. W związku z tym wezwaniem KE, możemy się spodziewać zmian/zaostrzenia przepisów w tych kwestiach.

Być może skrupulatne przestrzeganie tych obowiązków pomogło by nam ograniczyć „Szarą Strefę” w naszej branży i sprzedawanie samochodów „na pół umowy” i „na Niemca”…

Co o tym myślicie? Dajcie znać w komentarzach i na naszym Facebooku.

Źródło:

  • Ustawa o Ruchu Drogowy – TUTAJ 

10 KOMENTARZE

  1. Skoro nie mamy możliwości zawiadomić wydziału to w jaki sposób to ograniczy szarą strefę oni też nie mogą nawet jak by chcieli. Dojdzie do tego , że będziemy każde auto rejestrować przed sprzedażą. Tylko jak zarejestrować auto po kolizji w trakcie roboty bez przeglądu.

  2. Swoją droą przeca w KE nie siedzi Franek i mówi kurcze sprawdziłem w tej PL to nie rejestrują aut tylko ktoś im to podszepnął ktoś kto będzie miał z tego korzyści.

  3. Obawiam się, że to nie ograniczy szarej strefy tylko uderzy w importerów którzy legalnie auta sprowadzają i będą musieli je rejestrować. Ci co sprzedają „na Niemca” dalej będą mieć luz.

  4. W ten czy inny sposób zmusza sprowadzających do rejestracji aut. Problem później w sprzedaży auta na miękkim dowodzie- czyli około 20 dni opoznienia- klient będzie czekać na możliwość kupienia auta- SUPER:( . Czyli znowu szara strefa górą….

  5. Parodia westernu z tą Unią…
    Problemem są cwaniaczki, którzy wracając na urlop do PL (np. z Anglii) kupują jakiegoś strucla byleby dojechał do kraju, a później rozbierają go na części u siebie w stodole koło domu.
    W tym kraju nie opłaca się być uczciwym.

  6. moim zdaniem niewiele to wniesie, co najwyżej jeszcze wzrośnie ilość rejestracji warunkowych, czyli więcej ludzi będzie trzymało nieopłacone auta i składało akcyzę dopiero jak pojawi się klient, w obawie o karę za te 30 dni na rejestrację no i kłopoty ze sprzedażą na miękkim dowodzie.

  7. A ja myślę, że na biuro podawcze będę składał pismo informujące o zakupie i tyle. PRD mówi wyraźnie zawiadomić o zakupie a nie rejestrować.

  8. Ups nie doczytałem zarejestrować. No to dupa. Na lakiernika i mechanika czekasz srednio 2-3 tygodnie u mnie. A gdzie robota ?? Nie ma szans na 30 dni.

  9. Szukają pieniędzy i tyle,dziwnym trafem wszystkie auta sprzedawane za granicą są wyrejestrowanie,mając komis i 30 aut na placu gdy będą zarejestrowane trzeba niestety płaci Oc A to już są koszty

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Udostępnij post:

Newsletter

Popularne

Warto także przeczytać
Podobne

Rząd rozważa wprowadzenie zmian wysokości opłat za rejestrację pojazdów.

Rząd rozważa wprowadzenia zmian wysokości opłat za rejestrację pojazdów, wydawania uprawnień do kierowania pojazdami oraz wydawania licencji.

Jak zmiany w KPO i dofinansowania wpłyną na naszą branżę.

Nie będzie podatków. Będą dofinansowania.

Dobre i Złe wiadomości w sprawie kar.

Dobra wiadomość jest jedna, złych niestety więcej...

To już pewne – transakcje gotówkowe zostaną ograniczone!

To już pewne - transakcje gotówkowe zostaną ograniczone! Znamy datę.