0,00 zł

No products in the cart.

KE wzywa Polskę – sankcje za nierejestrowanie aut sprowadzonych.

Data:

W ostatnim czasie zajmowaliśmy się głownie BDO oraz wpisem do rejestru i dlatego przeoczyliśmy bardzo ważną dla nas sprawę. 19 lipca 2018 roku Komisja Europejska wezwała Polskę do zapewnienia skutecznego stosowania prawa UE dotyczącego pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Wezwanie związane jest z dyrektywą w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (dyrektywa 2000/53/WE) i brakiem w polskim prawie przepisów nakładających sankcje za niezarejestrowanie importowanych pojazdów oraz za brak informowania właściwych organów o nabyciu lub zbyciu takich pojazdów.

Według Komisji Europejskiej, brak takich informacji utrudnia działania zmierzające do zapewnienia traktowania pojazdów zgodnie z dyrektywą, a „nieodpowiednie traktowanie pojazdów wycofanych z eksploatacji może powodować poważne zagrożenia dla środowiska, gdyż nieostrożne obchodzenie się z płynem klimatyzacyjnym, kwasem akumulatorowym, częściami z tworzyw sztucznych i oponami może powodować poważne zagrożenia dla zdrowia ludzi i środowiska.”

Polska ma dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi.

Co znajdzie się w odpowiedzi dla KE? Zobaczymy.

Zgodnie z Ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, a dokładnie z jej Art. 71. 7. Właściciel pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej jest obowiązany zarejestrować pojazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w terminie 30 dni od dnia jego sprowadzenia. Natomiast zgodnie z Art. 78. 2 Właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o nabyciu lub zbyciu pojazdu.

W obecny stanie prawnym istnieje art. 97 Kodeksu Wykroczeń zgodnie z którym: Uczestnik ruchu lub inna osoba znajdująca się na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, a także właściciel lub posiadacz pojazdu, który wykracza przeciwko innym przepisom ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym na jej podstawie, podlega karze grzywny do 3000 złotych albo karze nagany.

Czy to wystarczy KE?

Moim zdaniem nie, ponieważ w chwili obecnej nie mamy możliwości zawiadomić Wydziału Komunikacji o fakcie nabycia pojazdu. W związku z tym wezwaniem KE, możemy się spodziewać zmian/zaostrzenia przepisów w tych kwestiach.

Być może skrupulatne przestrzeganie tych obowiązków pomogło by nam ograniczyć „Szarą Strefę” w naszej branży i sprzedawanie samochodów „na pół umowy” i „na Niemca”…

Co o tym myślicie? Dajcie znać w komentarzach i na naszym Facebooku.

Źródło:

  • Ustawa o Ruchu Drogowy – TUTAJ 

10 KOMENTARZE

  1. Skoro nie mamy możliwości zawiadomić wydziału to w jaki sposób to ograniczy szarą strefę oni też nie mogą nawet jak by chcieli. Dojdzie do tego , że będziemy każde auto rejestrować przed sprzedażą. Tylko jak zarejestrować auto po kolizji w trakcie roboty bez przeglądu.

  2. Swoją droą przeca w KE nie siedzi Franek i mówi kurcze sprawdziłem w tej PL to nie rejestrują aut tylko ktoś im to podszepnął ktoś kto będzie miał z tego korzyści.

  3. Obawiam się, że to nie ograniczy szarej strefy tylko uderzy w importerów którzy legalnie auta sprowadzają i będą musieli je rejestrować. Ci co sprzedają „na Niemca” dalej będą mieć luz.

  4. W ten czy inny sposób zmusza sprowadzających do rejestracji aut. Problem później w sprzedaży auta na miękkim dowodzie- czyli około 20 dni opoznienia- klient będzie czekać na możliwość kupienia auta- SUPER:( . Czyli znowu szara strefa górą….

  5. Parodia westernu z tą Unią…
    Problemem są cwaniaczki, którzy wracając na urlop do PL (np. z Anglii) kupują jakiegoś strucla byleby dojechał do kraju, a później rozbierają go na części u siebie w stodole koło domu.
    W tym kraju nie opłaca się być uczciwym.

  6. moim zdaniem niewiele to wniesie, co najwyżej jeszcze wzrośnie ilość rejestracji warunkowych, czyli więcej ludzi będzie trzymało nieopłacone auta i składało akcyzę dopiero jak pojawi się klient, w obawie o karę za te 30 dni na rejestrację no i kłopoty ze sprzedażą na miękkim dowodzie.

  7. A ja myślę, że na biuro podawcze będę składał pismo informujące o zakupie i tyle. PRD mówi wyraźnie zawiadomić o zakupie a nie rejestrować.

  8. Ups nie doczytałem zarejestrować. No to dupa. Na lakiernika i mechanika czekasz srednio 2-3 tygodnie u mnie. A gdzie robota ?? Nie ma szans na 30 dni.

  9. Szukają pieniędzy i tyle,dziwnym trafem wszystkie auta sprzedawane za granicą są wyrejestrowanie,mając komis i 30 aut na placu gdy będą zarejestrowane trzeba niestety płaci Oc A to już są koszty

Skomentuj eh nooo Anuluj odpowiedź

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

placeholder text

Udostępnij post:

Popularne

Warto także przeczytać
Podobne

Kolejny krok w stronę zmian korzystnych dla handlarzy samochodami

To bardzo ważny moment dla całej branży handlu samochodami używanymi – zmiany te będą miały realny wpływ na codzienną działalność importerów i komisów.

„UE zaprasza branżę motoryzacyjną do dialogu – weź udział w konsultacjach o ekologicznych flotach korporacyjnych!”

Europejska Komisja przedstawiła projekt mający przyspieszyć wprowadzanie zeroemisyjnych pojazdów do flot firmowych w całej Unii Europejskiej. Teraz Twoja opinia, jako eksperta w branży aut używanych, jest niezbędna. Włącz się w publiczne konsultacje i pomóż kształtować przyszłość rynku samochodów używanych w Polsce!

spotkanie

Spotkanie online dla osób zainteresowanych zakupem samochodów z aukcji BCA w Skandynawii

Aukcja BCA Nordic Mix: auta ze Skandynawii, które warto poznać bliżej.

Import samochodów używanych to wciąż jeden z filarów działalności...
PolskiAutoHandel
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.